Ένα σημαντικό κομμάτι της εκμάθησης της ξένης γλώσσας είναι η κατάκτηση της γραμματικής, κατά την οποία συναντούνται συχνά δυσκολίες. Κατά την εξέλιξη των διαφόρων μεθόδων έγιναν και διαφορετικές προτάσεις που είχαν ως στόχο να κάνουν αυτή τη διαδικασία ευκολότερη και πιο αποτελεσματική. Τα διδακτικά εγχειρίδια στηρίζονται σε αυτές τις μεθόδους βάσει των οποίων μετατρέπουν τα γραμματικά φαινόμενα από τη γλωσσολογική γραμματική με τέτοιο τρόπο, ώστε να μπορούν να είναι χρήσιμα και κατάλληλα για το μάθημα της ξένης γλώσσας.
Στην προκείμενη εργασία επιχειρείται η μετατροπή από μία γλωσσολογική γραμματική του φαινομένου των Modalverben σε μορφή τέτοια ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί στη ξενόγλωσση διδασκαλία. Διεξάγεται για αυτό το σκοπό η σύνταξη μιας διδακτικής πρότασης, στην οποία παρουσιάζεται το φαινόμενο, διδάσκεται και εφαρμόζεται σταδιακά στα εκάστοτε γλωσσικά επίπεδα. Αυτή η πρόταση στηρίζεται στην πραγματολογική/επικοινωνιακή Μέθοδο και στην κονστρουκτιβιστική θεωρία μάθησης.
Η εκμάθηση μιας γλώσσας όπως και το επικοινωνιακό μάθημα της ξένης γλώσσας έχουν στόχο ο μαθητής να μπορεί να επικοινωνήσει και να συνεννοηθεί σε καθημερινές καταστάσεις και η γραμματική συνεισφέρει στο να αποκτά την ικανότητα της ορθής επικοινωνίας. Για αυτό το λόγο η διδακτική πρόταση δημιουργήθηκε με βάση την επικοινωνιακή μέθοδο.
Για την σύνταξη της πρότασης παρουσιάζονται πρώτα τα χαρακτηριστικά της γλωσσολογικής και έπειτα της διδακτικής γραμματικής καθώς και οι γλωσσικές θεωρίες μάθησης και γλωσσικής κατάκτισης. Επίσης παρουσιάζεται το γραμματικό φαινόμενο των Modalverben αναφορικά με την Κλίση, την Σύνταξη και την Σημασία όπως περιγράφεται στη γλωσσολογική Γραμματική.
Καθώς λοιπόν ο στόχος της διδασκαλίας της ξένης γλώσσας είναι η σωστή επικοινωνία, όπως προαναφέρθηκε, και η γραμματική αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι αυτής και επειδή η γλωσσολογική γραμματική από μόνη της δεν μπορεί να υποστηρίξει αυτή τη διαδικασία, παράχθηκε αυτή η διδακτική πρόταση δείχνοντας αυτή τη μετατροπή για να μπορει να επιτευχθεί αυτός ο στόχος.
(EL)
Ein wichtiger Bestandteil des Erlernens einer Fremdsprache ist die Beherrschung der Grammatik, die den Lernern oft auch Schwierigkeiten bereitet. Während der historischen Entwicklung der unterschiedlichen Methoden wurden unterschiedliche Vorschläge gemacht, die die Intention haben, diese Prozedur leichter und effizienter zu gestalten. Lehrwerke stützen sich auf diese Methoden, um aus den linguistischen Grammatiken den Stoff umzuwandeln, damit er sich für den Fremdsprachenunterricht als geeignet erweisen kann.
In der vorliegenden Arbeit wird der Versuch unternommen das Grammatikphänomen der Modalverben aus einer linguistischen Grammatik so umzuwandeln, dass es für den Fremdsprachenunterricht einsetzbar ist. Das wird durch die Erstellung eines Didaktisierungsvorschlags durchgeführt, welcher das Phänomen innerhalb der unterschiedlichen Sprachniveaus schrittweise präsentiert, didaktisiert und anwenden lässt. Dieser Vorschlag stützt sich auf die kommunikativ- pragmatisch orientierte Methode und der konstruktivistischen Lerntheorie.
Das Erlernen einer Sprache und somit auch der kommunikative Fremdsprachenunterricht haben als Ziel, in alltäglichen Situationen zu kommunizieren und sich zu verständigen und die Grammatik trägt dazu bei, eine aufrechte Kommunikation zu erlangen. Deshalb wird hier die Didaktisierung anhand des kommunikativen Ansatzes angefertigt.
Für die Erstellung des Vorschlags werden in der Αrbeit die Merkmale der der linguistischen und der didaktischen Grammatik vorgestellt, sowie die unterschiedlichen Lern- und Erwerbstheorien, sowie auch das Grammatikphänomen der Modalverben hinsichtlich ihrer Flexion, ihrer Syntax und Bedeutung, so wie sie in der linguistischen Grammatik beschrieben werden.
Schließlich sollte betont werden, dass die Grammatik ein unentbehrlicher Bestandteil des Erlernens einer Fremdsprache ist, um in der gewünschten Zielsprache erfolgreich kommunizieren zu können. Die linguistischen Grammatiken allein können diesen Prozess nicht unterstützen. Deshalb sollte diese Arbeit zeigen, wie ein Grammatikphänomen aus den linguistischen Grammatiken umgewandelt werden kann, um dieses Ergebnis erfolgreich zu erzielen.
(EN)