Investigating Greek EFL Teachers' participation in online Communities of Practice as a means of professional development

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών   

Αποθετήριο :
Πέργαμος   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Investigating Greek EFL Teachers' participation in online Communities of Practice as a means of professional development

Κουρκουλή Αικατερίνη (EL)
Kourkouli Aikaterini (EN)

born_digital_thesis
Διδακτορική Διατριβή (EL)
Doctoral Dissertation (EN)

2021


Απαντώντας στην ανάγκη για μια πιο αποτελεσματική μορφή επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, ο κυρίαρχος στόχος αυτής της διατριβής είναι η διερεύνηση της συμμετοχής εκπαιδευτικών σε Διαδικτυακές Κοινότητες Πρακτικής ως ένα αποτελεσματικό μέσο για την επαγγελματική τους ανάπτυξη και η ανάδειξη καθοριστικών παραγόντων επιτυχίας που συντελούν στην ενίσχυση της αποτελεσματικότητας αυτού του πολλά υποσχόμενου μοντέλου επιμόρφωσης εκπαιδευτικών. Η αναγκαιότητα για την ανάπτυξη Διαδικτυακών Κοινοτήτων Πρακτικής ως απάντηση στην αναποτελεσματικότητα των εφαρμοζόμενων πρακτικών επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών αγγλικής ως ξένης γλώσσας στην Ελλάδα , προέκυψε ως αποτέλεσμα της μελέτης επιπτώσεων του Προγράμματος ΠΕΑΠ, ένα καινοτόμο πρόγραμμα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών για τη διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας σε μικρούς μαθητές (Καραβά & Ζουγανέλη 2013). Η παρούσα διατριβή περιγράφει βήμα προς βήμα τη διαδικασία συγκρότησης, πιλοτικής εφαρμογής, οργάνωσης, έναρξης και λειτουργίας τεσσάρων (4) Διαδικτυακών Κοινοτήτων Πρακτικής για την επιμόρφωση σαράντα εννέα (49) Ελλήνων εκπαιδευτικών αγγλικής γλώσσας στη διδακτική της αγγλικής γλώσσας από τέσσερις (4) Συντονιστές αγγλικής γλώσσας αντίστοιχα, μέσω της ειδικά σχεδιασμένης για αυτό το σκοπό Διαδικτυακής πλατφόρμας 2gather του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (http://rcel.enl.uoa.gr/togather/). Η έρευνα διεξάγεται ως συλλογική μελέτη περιπτώσεων (Yin 2003) που καθιστά δυνατή την ανάλυση της κάθε μίας περίπτωσης χωριστά (1 Διαδικτυακής Κοινότητας Πρακτικής) αλλά και διαμέσου των περιπτώσεων (των 4 Διαδικτυακών Κοινοτήτων Πρακτικής), με χρήση μικτών μεθόδων. Συνδυάζει την ανάλυση ποσοτικών δεδομένων έρευνας των συμμετεχόντων Εκπαιδευτικών και Συντονιστών «Πριν» και «Μετά» την επιμόρφωση, την ποιοτική ανάλυση του περιεχομένου των πρακτικών της επικοινωνίας στα Φόρουμ των Κοινοτήτων με βάση το μοντέλο της Κοινότητας Διερεύνησης (Community of Inquiry framework, Garrison et al. 2000) και την ποιοτική συγκριτική ανάλυση (Ragin 2000, 2008) που στόχο έχει τον προσδιορισμό των ελάχιστων συστατικών στοιχείων της κοινωνικής και διδακτικής παρουσίας που συμβάλουν στο επιθυμητό αποτέλεσμα της συζήτησης σε βάθος (Kintz et al. 2015). Η τελική έκθεση συντάσσεται κατόπιν συσχετισμού και συνδυασμού των αποτελεσμάτων της ποιοτικής συγκριτικής ανάλυσης με τα αποτελέσματα της ποσοτικής ανάλυσης ως προς το συνδυασμό της αυξημένης αποτελεσματικότητας και της συζήτησης σε βάθος. Τα πορίσματα καταδεικνύουν ότι η συμμετοχή των εκπαιδευτικών στις Διαδικτυακές Κοινότητες Πρακτικής ELTeachers αποτελούν ένα πιο αποτελεσματικό μέσο επαγγελματικής ανάπτυξης έναντι των παραδοσιακών μεθόδων επιμόρφωσης και εντοπίζονται συγκεκριμένοι παράγοντες που συμβάλλουν στην εξέλιξη των εκπαιδευτικών και την αποτελεσματικότητα της επιμορφωτικής εμπειρίας για τη διδακτική τους πρακτική. Επίσης προσδιορίζονται ως καθοριστικοί παράγοντες επιτυχίας για συζήτηση σε βάθος στα φόρουμ των Κοινοτήτων συνδυαστικά η ευθεία διδασκαλία, η συναισθηματική έκφραση και ο λόγος που προωθεί τη συνοχή της ομάδας. Τέλος, η σύνθεση της πρακτικής εμπειρίας και των ερευνητικών πορισμάτων οδηγεί στην ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου μοντέλου Σχεδιασμού και Λειτουργίας των Διαδικτυακών Κοινοτήτων Πρακτικής (Σχε.Λει.Δι.Π.) που διατυπώνει τους καθοριστικούς παράγοντες επιτυχίας για το σχεδιασμό, τη συγκρότηση, την εκκίνηση και λειτουργία αποτελεσματικών Διαδικτυακών Κοινοτήτων Πρακτικής στο μέλλον και προάγει την επιστημονική γνώση στον τομέα αυτό. Απαντώντας στην ανάγκη για μια πιο αποτελεσματική μορφή επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, ο κυρίαρχος στόχος αυτής της διατριβής είναι η διερεύνηση της συμμετοχής εκπαιδευτικών σε Διαδικτυακές Κοινότητες Πρακτικής ως ένα αποτελεσματικό μέσο για την επαγγελματική τους ανάπτυξη και η ανάδειξη καθοριστικών παραγόντων επιτυχίας που συντελούν στην ενίσχυση της αποτελεσματικότητας αυτού του πολλά υποσχόμενου μοντέλου επιμόρφωσης εκπαιδευτικών. Η αναγκαιότητα για την ανάπτυξη Διαδικτυακών Κοινοτήτων Πρακτικής ως απάντηση στην αναποτελεσματικότητα των εφαρμοζόμενων πρακτικών επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών αγγλικής ως ξένης γλώσσας στην Ελλάδα , προέκυψε ως αποτέλεσμα της μελέτης επιπτώσεων του Προγράμματος ΠΕΑΠ, ένα καινοτόμο πρόγραμμα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών για τη διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας σε μικρούς μαθητές (Καραβά & Ζουγανέλη 2013). Η παρούσα διατριβή περιγράφει βήμα προς βήμα τη διαδικασία συγκρότησης, πιλοτικής εφαρμογής, οργάνωσης, έναρξης και λειτουργίας τεσσάρων (4) Διαδικτυακών Κοινοτήτων Πρακτικής για την επιμόρφωση σαράντα εννέα (49) Ελλήνων εκπαιδευτικών αγγλικής γλώσσας στη διδακτική της αγγλικής γλώσσας από τέσσερις (4) Συντονιστές αγγλικής γλώσσας αντίστοιχα, μέσω της ειδικά σχεδιασμένης για αυτό το σκοπό Διαδικτυακής πλατφόρμας 2gather του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (http://rcel.enl.uoa.gr/togather/). Η έρευνα διεξάγεται ως συλλογική μελέτη περιπτώσεων (Yin 2003) που καθιστά δυνατή την ανάλυση της κάθε μίας περίπτωσης χωριστά (1 Διαδικτυακής Κοινότητας Πρακτικής) αλλά και διαμέσου των περιπτώσεων (των 4 Διαδικτυακών Κοινοτήτων Πρακτικής), με χρήση μικτών μεθόδων. Συνδυάζει την ανάλυση ποσοτικών δεδομένων έρευνας των συμμετεχόντων Εκπαιδευτικών και Συντονιστών «Πριν» και «Μετά» την επιμόρφωση, την ποιοτική ανάλυση του περιεχομένου των πρακτικών της επικοινωνίας στα Φόρουμ των Κοινοτήτων με βάση το μοντέλο της Κοινότητας Διερεύνησης (Community of Inquiry framework, Garrison et al. 2000) και την ποιοτική συγκριτική ανάλυση (Ragin 2000, 2008) που στόχο έχει τον προσδιορισμό των ελάχιστων συστατικών στοιχείων της κοινωνικής και διδακτικής παρουσίας που συμβάλουν στο επιθυμητό αποτέλεσμα της συζήτησης σε βάθος (Kintz et al. 2015). Η τελική έκθεση συντάσσεται κατόπιν συσχετισμού και συνδυασμού των αποτελεσμάτων της ποιοτικής συγκριτικής ανάλυσης με τα αποτελέσματα της ποσοτικής ανάλυσης ως προς το συνδυασμό της αυξημένης αποτελεσματικότητας και της συζήτησης σε βάθος. Τα πορίσματα καταδεικνύουν ότι η συμμετοχή των εκπαιδευτικών στις Διαδικτυακές Κοινότητες Πρακτικής ELTeachers αποτελούν ένα πιο αποτελεσματικό μέσο επαγγελματικής ανάπτυξης έναντι των παραδοσιακών μεθόδων επιμόρφωσης και εντοπίζονται συγκεκριμένοι παράγοντες που συμβάλλουν στην εξέλιξη των εκπαιδευτικών και την αποτελεσματικότητα της επιμορφωτικής εμπειρίας για τη διδακτική τους πρακτική. Επίσης προσδιορίζονται ως καθοριστικοί παράγοντες επιτυχίας για συζήτηση σε βάθος στα φόρουμ των Κοινοτήτων συνδυαστικά η ευθεία διδασκαλία, η συναισθηματική έκφραση και ο λόγος που προωθεί τη συνοχή της ομάδας. Τέλος, η σύνθεση της πρακτικής εμπειρίας και των ερευνητικών πορισμάτων οδηγεί στην ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου μοντέλου Σχεδιασμού και Λειτουργίας των Διαδικτυακών Κοινοτήτων Πρακτικής (Σχε.Λει.Δι.Π.) που διατυπώνει τους καθοριστικούς παράγοντες επιτυχίας για το σχεδιασμό, τη συγκρότηση, την εκκίνηση και λειτουργία αποτελεσματικών Διαδικτυακών Κοινοτήτων Πρακτικής στο μέλλον και προάγει την επιστημονική γνώση στον τομέα αυτό. (EL)
Heeding the need for more effective and meaningful forms of teacher training and education, the overarching purpose of this study is to investigate whether teachers’ participation in online Communities of Practice (CoPs) constitutes an effective source of professional development and also identify critical success factors (CSFs) that enhance the effectiveness of this promising teacher education model. The necessity for the development of online CoPs to address the failure of current teacher education practices in the Greek EFL context first originated as a result of the impact study of the PEAP programme, an innovative teacher education programme for the teaching of English to young learners. (Karavas and Zouganeli 2013). The present research study describes the step-by-step procedure of setting up, piloting, organizing, launching and implementing four (4) online CoPs for the training of forty-nine (49) Greek EFL teachers on the teaching of the English language by four (4) EFL Coordinators respectively, using an online platform named 2gather specifically developed by the National and Kapodistrian University of Athens for this project (http://rcel.enl.uoa.gr/togather/). The research is structured as collective case studies (Yin 2003) which enables the analysis within each case (1 online CoP) and across cases (4 online CoPs), using a mixed-methods approach. It combines quantitative survey analysis through “Pre” and “Post” Questionnaires of both participating Teachers and Coordinators, qualitative communication content analysis of the online CoPs’ forum transcripts based on the Community of Inquiry framework (Garrison et al. 2000) and qualitative comparative analysis (QCA, Ragin 2000, 2008), to specify the minimum combination of the constituents of social and teaching presences contributing to the desired outcome of in-depth discussion (Kintz et al. 2015). The CQA analysis findings were compared and combined with the quantitative analysis findings to build the final report in terms of both enhanced effectiveness and in-depth discussion. Findings show that teachers’ participation in the ELTeachers online CoPs constitutes a more effective means of professional development than traditional training methods and they pinpoint specific factors supporting reported teacher change and reported effectiveness of their training experience for their teaching practice. They also specify the combination of direct instruction, affective and cohesive discourse as critical success factors (CSFs) for in-depth discussion in the CoPs’ forums. Finally, a synthesis of practical experience and research findings has led to the conceptualization of an integrated online CoPs Design and Implementation (O.C.D.I.) model with CSFs for the design, setting-up, development and implementation of effective online CoPs teacher training projects in the future, thus complementing current research in the field. (EN)

Γλώσσα – Λογοτεχνία

Γλώσσα – Λογοτεχνία (EL)
Language – Literature (EN)

Αγγλική γλώσσα

Σχολή Φιλοσοφική » Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.