Η εποχή που διανύουμε χαρακτηρίζεται από μαζικές και συχνά βίαιες μετακινήσεις πληθυσμών, με σκοπό είτε τη βελτίωση της ποιότητας της ζωής τους είτε απλώς την επιβίωσή τους. Η ύπαρξη προσφύγων/ισσών στην Ελλάδα είναι ένα γεγονός που επηρεάζει τη ζωή όλων μας άμεσα ή έμμεσα και δε θα μπορούσε να λείπει από την επιστημονική έρευνα. Η εργασία αυτή ασχολείται συγκεκριμένα με τους ενήλικες πρόσφυγες/ισσες από τη Συρία, οι οποίοι/ες εγκατέλειψαν τη χώρα τους λόγω του αρχικά εμφύλιου και στη συνέχεια διαμεσολαβητικού πολέμου (proxy-war) που διεξάγεται εκεί.
Η παρούσα διπλωματική εργασία εκπονήθηκε στο πλαίσιο του μεταπτυχιακού προγράμματος «Θεωρία, πράξη και αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου» με κατεύθυνση «Διαπολιτισμική εκπαίδευση» του τμήματος Φιλοσοφία Παιδαγωγική Ψυχολογία της Φιλοσοφικής σχολής του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Πρόκειται για μία ποιοτική έρευνα, αντικείμενο της οποίας είναι τα βιώματα και οι αντιλήψεις ενήλικων προσφύγων/ισσών από τη Συρία σχετικά με τις πολιτικές και πρακτικές ένταξής τους στην Ελλάδα, καθώς και η νοηματοδότηση της ταυτότητάς τους. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε μέσω ημιδομημένων συνεντεύξεων 11 ατόμων (ενήλικων προσφύγων/ισσών από Συρία) και επιλέχθηκε η θεματική ανάλυση περιεχομένου για την ερμηνεία των ευρημάτων.
Τα ερωτήματα πώς πραγματοποιείται και πώς βλέπουν οι ίδιοι/ες την ενταξιακή διαδικασία, καθώς και πώς συγκροτείται η ταυτότητά τους στο ελληνικό πλαίσιο απασχολούν κατ’ αρχήν τη συγκεκριμένη εργασία. Για τη διερεύνηση της ενταξιακής τους διαδικασίας οι συμμετέχοντες/ουσες απάντησαν σε ερωτήματα σχετικά με το πώς αντιλαμβάνονται τα δικαιώματά τους και τον τρόπο με τον οποίο αυτά εφαρμόζονται στον τομέα της στέγασης, της εργασίας, της υγείας, της εκπαίδευσης, της θρησκείας και της ασφάλειας, και σχετικά με το ενδιαφέρον τους για πολιτική συμμετοχή. Επιπλέον, ρωτήθηκαν για τις κοινωνικές σχέσεις και δίκτυα που αναπτύσσουν στην Ελλάδα και, τέλος, για τον τρόπο που οι ίδιοι/ες ορίζουν και νοηματοδοτούν την προσφυγική τους ταυτότητα.
(EL)
The times we live in are characterized by massive and often violent population movements, with the aim of either improving the quality of their life or simply their survival. The existence of refugees in Greece is a fact that affects the life of all of us directly or indirectly and could not be missing from the scientific research. This thesis deals specifically with adult refugees from Syria, who left their country due to the initially civil and then proxy-war being waged there.
The present thesis was prepared in the framework of the master program "Theory, practice and evaluation of educational work" under the direction of "Intercultural education" of the Department of Philosophy, Pedagogical and Psychology of the Faculty of Philosophy in the National Kapodistrian University of Athens. This is a qualitative research, the object of which is the experiences and the view of adult refugees from Syria regarding the integration policies and practices in Greece, as well as the way in which they define their identity. The research was conducted through semi-structured interviews of 11 people (adult refugees from Syria) and the thematic content analysis was chosen to interpret the findings.
The questions of how the integration process is being carried out and how they perceive it, as well as how they identify themselves in the Greek context, are of primary concern to the specific research. To explore the integration process, the participants answered questions about how they perceive their rights and how their rights are applied in the areas of housing, employment, healthcare, education, religion and security, and also about their interest in political participation. Furthermore, they were asked about the social relations and networks they have been developing in Greece and, finally, about the way in which they define and give purpose to their refugee identity.
(EN)