Ακολουθώντας τη μέθοδο Ψηφιακής Ανάλυσης Λόγου, η παρούσα εργασία μελετάει έναν συγκρουσιακό πολύλογο στο YouTube, ο οποίος δημιουργήθηκε με τα σχόλια που ακολουθούν ένα βίντεο που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο εκστρατείας για την αντιμετώπιση του Covid-19. Το βίντεο κυκλοφόρησε τον Μάιο του 2020 και αποσύρθηκε άμεσα από τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, καθώς δέχτηκε έντονη κριτική για τον σεξιστικό του χαρακτήρα. Το βίντεο, το οποίο αναρτήθηκε στο YouTube, δείχνει τον Έλληνα ηθοποιό, Χρήστο Λούλη, να μιλάει στο τηλέφωνο με την φίλη του, εξηγώντας της γιατί δεν πρέπει να πάνε στην πλατεία (https://www.youtube.com/watch?v=ZUVzB6Kn-0k).
Ο κύριος στόχος της παρούσας διπλωματικής είναι να αναλύσει και να συζητήσει τις στρατηγικές αγένειας οι οποίες υιοθετούνται από τους χρήστες του YouTube και η ανάλυσή τους βασίζεται στις θεωρίες της αγένειας του Culpeper (2011) και του Bousfield (2008). Σε δεύτερο επίπεδο, η παρούσα εργασία πραγματεύεται πώς εμφανίζεται ο σεξισμός στα σχόλια του YouTube, με βάση την θεωρία της Mills (2008) περί γλώσσας και σεξισμού. Τα σχόλια προς ανάλυση εκφράζουν αγένεια προς τα άτομα τα οποία αναγνωρίζουν το σεξιστικό περιεχόμενο στο βίντεο. Η μεθοδολογία της έρευνας είναι ποιοτική ως προς την συλλογή και ανάλυση των σχολίων.
Η ασύγχρονη ψηφιακή επικοινωνία φαίνεται να επιτρέπει την έκφραση αγενών και προσβλητικών απόψεων, καθώς οι χρήστες μπορούν να αποκρύπτουν την πραγματική τους ταυτότητα, και άρα είναι πιο εύκολο για αυτούς να προσβάλλουν κάποιον με διαφορετική άποψη από την δική τους (Pihlaja 2014: 4). Η εξέταση του παρόντος πολυλόγου στο YouTube υποδηλώνει ότι το θέμα του σεξισμού δημιουργεί πόλωση και ανταγωνισμό ανάμεσα στους σχολιαστές, που οδηγούν στην δημιουργία μιας ενδο-ομάδας, αποτελούμενη από άτομα τα οποία υποστηρίζουν ότι δεν βλέπουν σεξισμό στο βίντεο, και μιας εξω-ομάδας, η οποία αποτελείται από ανθρώπους που αναγνωρίζουν το σεξιστικό περιεχόμενο του βίντεο και γίνονται δέκτες των προσβλητικών σχολίων της ενδο-ομάδας. Η μελέτη, επίσης δείχνει ότι η πλειονότητα των σχολιαστών/τριών του υπό διερεύνηση βίντεο δεν αναγνωρίζουν το mansplaining καθώς και τον έμμεσο σεξισμό που βρίσκονται στα λόγια του ηθοποιού.
(EL)
Following a Digital Discourse Analysis approach, this paper investigates a conflictive YouTube polylogue which was created under a Greek video-clip about Covid-19. The video-clip was released on May, 2020 but was immediately withdrawn by the General Secretariat for Civil Protection, following fierce reactions as to its sexist content. The video-clip that was posted on YouTube depicted the Greek actor, Christos Loulis, having a telephone conversation presumably with his girlfriend (https://www.youtube.com/watch?v=ZUVzB6Kn-0k).
The aim of the study is to analyse and discuss the impoliteness strategies that are employed by YouTube users based on Culpeper’s (2011) and Bousfield’s (2008) approaches to impoliteness. The comments that are analysed in this paper involve impoliteness towards the individuals who attribute sexism to the video-clip. The thesis takes a qualitative perspective to the analysis of the digital data.
Impoliteness has been found to be rampant in digitally-mediated communication, which allows the expression of impolite as well as insulting views, since people can conceal their true identity, thus finding it easier to insult others. The examination of the present YouTube polylogue suggests that the topic of sexism creates polarization as well as antagonism among YouTube users which also leads to the creation of an ingroup, consisting of individuals who claim that they see no sexism in the video-clip, and the outgroup, which consists of people who attribute sexism to the video-clip and become recipients of the ingroup’s insulting comments. Finally, the study shows that the majority of the commenters are unable to recognise the mansplaining and the indirect sexism that surround the actor’s words.
(EN)