Ο Τισιανός (1488/90 – 1576) είναι ένας από τους βασικότερους εκπροσώπους του βενετσιάνικου εργαστηρίου του 16ου αιώνα. Η καλλιτεχνική του πορεία ξεπερνά τα 60 χρόνια. Στους παραγγελιοδότες του συγκαταλέγονται ορισμένες από τις πιο σημαντικές οικογένειες της Ευρώπης. Ασχολήθηκε με ένα ευρύ φάσμα θεμάτων: θρησκευτικά έργα, προσωπογραφίες, ιστορικές σκηνές, αλληγορίες και μυθολογικά έργα.
Η παρούσα εργασία εστιάζει σε πέντε πίνακες του καλλιτέχνη με θέμα την Αφροδίτη. Οι πίνακες αυτοί είναι: ο Ιερός και Κοσμικός Έρωτας, η Αναδυομένη Αφροδίτη, η Αφροδίτη του Urbino, η Αφροδίτη και ο Άδωνις και η Αφροδίτη με Καθρέπτη. Τα έργα αυτά καλύπτουν ένα μεγάλο χρονικό εύρος, από την πρώιμη περίοδο του καλλιτέχνη έως και τα όψιμά του χρόνια.
Θα εξετάσουμε κάτω από ποιες συνθήκες έχει ταυτιστεί η γυμνή γυναικεία μορφή με την θεά Αφροδίτη στον κάθε πίνακα και κατά πόσο θα μπορούσε να δοθεί κάποια εναλλακτική ερμηνεία. Επιπρόσθετα, θα δούμε πως αντανακλώνται ο ρόλος της γυναίκας στη βενετική κοινωνία του 16ου αιώνα και η γοητεία και η δύναμη της εταίρας στην αισθησιακή ζωγραφική του Τισιανού. Γίνεται ακόμα αναφορά στις συνθήκες κάτω από τις οποίες άνθησε το γυναικείο γυμνό στην Αναγεννησιακή τέχνη καθώς και το ρόλο που έπαιξε η αρχαία τέχνη, και ειδικότερα οι αφηγήσεις για την Κνιδία Αφροδίτη, στα έργα του Τισιανού.
(EL)
Titian (1488/90 – 1576) is one of the most important Venetian painters of the 16th century. His career spans over 60 years. Among his patrons are some of the most important families in Europe. His work includes religious works, portraits, historical subjects, allegories, and mythological paintings.
The present thesis examines five paintings of Titian depicting Venus figures. These paintings are: Sacred and Profane Love, Venus Rising from the Sea (Venus Anadyomene), Venus of Urbino, Venus and Adonis, Venus with a Mirror. These paintings cover a broad time range, from his early years to his maturity and final years.
We will examine under which circumstances the scholars have ended up identifying the female nude figure with Venus and which other alternative propositions have been made. Also, we will see how the role of the women and the desirability and power of courtesans of 16th century Venetian society is reflected in Titian’s sensual art. Moreover, we will focus on the historical context in which flourish the female nude in Renaissance art and the connection with the ancient Greek and Roman art, especially the narratives about the Knidian Venus.
(EN)