Κατά την διαδικασία της εκμάθησης γλωσσών εφιστάται επανειλημμένα η προσοχή στη σημασία μιας υποδειγματικής και κατανοητής προφοράς. Σύμφωνα με ισχύουσες διαπιστώσεις ασχολείται η φωνητική, η οποία είναι π.χ. είτε ενσωματωμένη εντός μιας διδακτικής ενότητας, είτε εμφανίζεται σε μια ανεξάρτητη στήλη, με τον τονισμό και με την άρθρωση ή καλύτερα με τον σχηματισμό των φθόγγων.
Οι συγγραφείς, οι οποίοι ασχολούνται με τα διδακτικά εγχειρίδια και συγκεκριμένα με την διδασκαλία της φωνητικής σε αυτά, οφείλουν να ακολουθούν κάποια συγκεκριμένα κριτήρια καθώς και μια συγκεκριμένη τυπολογία ασκήσεων, όπως ακουστικές, προφορικές και γραπτές ασκήσεις, οι οποίες να είναι σχεδιασμένες ανάλογα με την ηλικία των μαθητών, έτσι ώστε οι μαθητές να ευαισθητοποιηθούν, να παρακινηθούν και να έχουν την δυνατότητα να διορθώνουν πιθανά λάθη, όσο αναφορά το θέμα της προφοράς.
Μερικές ασκήσεις, οι οποίες μπορούν να συμβάλουν στην προώθηση της φωνητικής και φωνολογικής ικανότητας, είναι π.χ. τόσο οι γραπτές ασκήσεις, όπως η υπογράμμιση, η συμπλήρωση κενών και η φωνητική μεταγραφή, όσο και οι προφορικές ασκήσεις, όπως η προφορική επανάληψη, η απαγγελία και η ανάγνωση των λέξεων.
Η παρούσα εργασία ασχολείται με την διδασκαλία της προφοράς στα διδακτικά εγχειρίδια της γερμανικής ως ξένης γλώσσας “ Magnet neu A1 και Α2 Γερμανικά για παιδιά και εφήβους” και “ DaF kompakt A1-B1 για ενήλικες” και κυρίως με την διδασκαλία της προφοράς συγκεκριμένων φωνηέντων και συμφώνων, τα οποία διδάσκονται σε μια ξεχωριστή και αυτόνομη στήλη στο τέλος κάθε διδακτικής ενότητας, είτε στο βιβλίο του μαθητή, είτε στο βιβλίο των ασκήσεων, τόσο ανάλογα με το επίπεδο από το Α1-Β1, όσο και ανάλογα με την ηλικία.
(EL)
In the process of language learning, attention is repeatedly drawn to the importance of an exemplary and understandable pronunciation. According to current findings, phonetics, which is e. g. either integrated within a teaching unit or appears in an independent column, deals with intonation and articulation or, better, with the formation of phonemes.
Authors who deal with textbooks and specifically with the teaching of phonetics in them, should follow certain criteria and a specific typology of exercises, such as auditory, oral and written exercises, which are designed according to the age of the students, so that students are sensitized, motivated and have the opportunity to correct possible errors, as far as the issue of pronunciation is concerned.
The present paper deals with the teaching of pronunciation in the textbooks of German as a foreign language "Magnet neu A1 and A2 German for young learners" and "DaF kompakt A1-B1 for adults" and especially with the teaching of pronunciation of specific vowels and consonants, which are taught in a separate and autonomous column at the end of each teaching unit, either in the coursebook or in the activity book, both according to the level from A1-B1 and according to the age.
(EN)