Η παρούσα βιβλιογραφική μελέτη διερευνά τους μηχανισμούς επίδρασης των απόψεων των εκπαιδευτικών, ως ενδογενών παραγόντων, για τον ρόλο των νέων τεχνολογιών στην ένταξη μαθητών με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες (ΕΜΔ), πάνω στην παιδαγωγική αξιοποίηση της τεχνολογίας από τους εκπαιδευτικούς για την ένταξη των μαθητών αυτών. Από έρευνες έχει διαπιστωθεί πως οι ΕΜΔ αποτελούν το συχνότερο αίτιο αναπηρίας μεταξύ όλων των εθνοτικών και φυλετικών ομάδων. Η χρήση των νέων τεχνολογιών στη διδασκαλία μπορεί να συμβάλλει στην εξάλειψη των εμποδίων για μάθηση που αντιμετωπίζουν οι μαθητές αυτοί και στη δημιουργία συνθηκών ισότιμης πρόσβασης στο αναλυτικό πρόγραμμα. Ωστόσο, έχει διαπιστωθεί πως οι εκπαιδευτικοί δεν αξιοποιούν σε ικανοποιητικό βαθμό τις νέες τεχνολογίες στην διδασκαλία τους για το σκοπό αυτό. Το γεγονός αυτό πηγάζει τόσο από τις απόψεις των εκπαιδευτικών για τις νέες τεχνολογίες στην εκπαίδευση μαθητών με ΕΜΔ, όσο και από την ελλιπή κατάρτισή τους σε ζητήματα παιδαγωγικής αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών και ένταξης μαθητών με ΕΜΔ. Η εν λόγω μελέτη στοχεύει στην αποσαφήνιση αφενός των βασικών στοιχείων που συνιστούν τις απόψεις των εκπαιδευτικών για την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών για την ένταξη των μαθητών με ΕΜΔ και αφετέρου στην αποσαφήνιση του μηχανισμού βάσει του οποίου τα στοιχεία αυτά επιδρούν στις αντίστοιχες παιδαγωγικές πρακτικές των εκπαιδευτικών για τους μαθητές αυτούς. Επιπλέον, στοχεύει στην αποσαφήνιση του μηχανισμού σύμφωνα με τον οποίο η κατάρτιση των εκπαιδευτικών σε ζητήματα παιδαγωγικής αξιοποίησης της τεχνολογίας, ένταξης και ΕΜΔ επιδρά τόσο στις αντίστοιχες εκπαιδευτικές τους πρακτικές, όσο και στις απόψεις τους για την αξιοποίηση της τεχνολογίας για τους μαθητές με ΕΜΔ. Τα ευρήματα της μελέτης αναδεικνύουν πως η κατάρτιση των εκπαιδευτικών, τόσο πάνω στην αξιοποίηση της τεχνολογίας, όσο και στις Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες (ΕΕΑ), στις ΕΜΔ και στην ένταξη, λειτουργεί ως διαμεσολαβητικός παράγοντας στην κυκλική συσχέτιση των εν λόγω απόψεών τους, των αντίστοιχων πρακτικών τους και των εμπειριών που βιώνουν από την εφαρμογή των πρακτικών αυτών μέσα στη σχολική τάξη.
(EL)
The present bibliographic study investigates the influence mechanisms of teachers' views, as endogenous factors, about the role of new technologies in the inclusion of students with Specific Learning Difficulties (SpLDs), on the pedagogical use of these technologies by the teachers for the inclusion of these students. Research has shown that SpLDs are the most common cause of disability among all ethnic and racial groups. The use of new technologies in teaching can help eliminate barriers to learning that these students face and create conditions for equal access to the curriculum. However, it has been found that teachers do not use new technologies in their teaching to a satisfactory degree for this purpose. This fact stems both from the views of teachers about new technologies in the education of students with SpLDs, as well as from their lack of training on issues of pedagogical use of new technologies and inclusion of students with SpLDs. This study aims to clarify, on the one hand, the key elements that constitute the views of teachers about the use of new technologies for the inclusion of students with SpLDs and, on the other hand, to clarify the mechanism by which these elements affect the respective pedagogical practices of teachers for these students. In addition, this study aims to clarify the mechanism according to which the training of teachers on issues of pedagogical use of technology, inclusion and SpLDs affects both their respective educational practices and their views on the use of technology for students with SpLDs. The findings of the study highlight the fact that teacher training, both in the pedagogical use of technology and in Special Education Needs (SEN), SpLDs and inclusion, functions as a mediating factor in the cyclical correlation of the mentioned above views of teachers, their respective teaching practices and their experiences of the application of these practices in the classroom.
(EN)