Η παρούσα εργασία πραγματεύεται τον θεσμό της «Εθνικής Αρχής Διαφάνειας». Πριν από την εξέταση των συστατικών στοιχείων, της στοχοθεσίας και των αρμοδιοτήτων αυτής και προκειμένου να γίνει πιο εμφανής και κατανοητή η αναγκαιότητα της ίδρυσής της, κρίθηκε απαραίτητη, αρχικά, η ανάλυση των φαινομένων της Διαφθοράς και της Κακοδιοίκησης, τα οποία ταλαιπωρούν διαχρονικά την Ελλάδα. Στην παρούσα περιλαμβάνεται, εξάλλου, μία περιδιάβαση από τις θεματικές της Ηθικής και της Δεοντολογίας, των δομικών βάσεων που απαιτείται να χαρακτηρίζουν κάθε ελεγκτικό Σώμα και υπηρεσία. Η εργασία ολοκληρώνεται με την αποτίμηση της δράσης της Αρχής.
Πιο συγκεκριμένα, έπειτα από μία σύντομη εισαγωγή, όπου παρουσιάζονται περιληπτικά οι θεματικές που αναλύονται εντός της πτυχιακής εργασίας, καθώς και οι λόγοι που αποτέλεσαν κινητήριο έναυσμα για την δημιουργία του παρόντος πονήματος, ακολουθεί το Κύριο Μέρος, το οποίο χωρίζεται σε έξι κεφάλαια.
Στο πρώτο κεφάλαιο εξετάζονται τα φαινόμενα της διαφθοράς και της κακοδιοίκησης, γίνεται δε αναφορά στον ρόλο των Ελεγκτικών Μηχανισμών όσον αφορά στην καταπολέμησή τους. Στο δεύτερο κεφάλαιο διερευνάται η διοικητική πραγματικότητα πριν από την ίδρυση της «Εθνικής Αρχής Διαφάνειας», με ιδιαίτερη έμφαση στα Ελεγκτικά Σώματα που λειτούργησαν στην Ελληνική Δημόσια Διοίκηση τις τελευταίες δεκαετίες. Στο τρίτο κεφάλαιο έμφαση δίδεται στους λόγους που κατέστησαν επιτακτική τη δημιουργία της Ε.Α.Δ., τον σκοπό και τους επιμέρους στόχους στην πραγμάτωση των οποίων αποβλέπει η Αρχή. Επιπλέον παρουσιάζονται οι αρμοδιότητες της «Εθνικής Αρχής Διαφάνειας» και το πεδίο εφαρμογής αυτών, ενώ γίνεται αναφορά στην προσωπική και λειτουργική ανεξαρτησία των οργάνων διοίκησής της. Το κεφάλαιο συμπληρώνεται με μια συνοπτική παρουσίαση του Εθνικού Συντονιστικού Οργάνου Ελέγχου και Λογοδοσίας (Ε.Σ.Ο.Ε.Λ.), το οποίο εμπεριέχεται στην Αρχή.
Το τέταρτο κεφάλαιο πραγματεύεται τις έννοιες της Ηθικής και της Δεοντολογίας και πώς αυτές υιοθετούνται στο παράδειγμα της «Εθνικής Αρχής Διαφάνειας». Εν προκειμένω, λαμβάνοντας υπόψη το λεγόμενο «Υπόδειγμα A.L.I.R.», διερευνάται εάν αυτό ακολουθείται στην περίπτωση του «Κώδικα Ηθικής και Ορθής Διοικητικής Συμπεριφοράς του προσωπικού της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας» και του «Κώδικα Επαγγελματικής Δεοντολογίας Επιθεωρητών – Ελεγκτών Εθνικής Αρχής Διαφάνειας». Στο πέμπτο κεφάλαιο αξιολογούνται τα κυριότερα αποτελέσματα της δράσης της «Εθνικής Αρχής Διαφάνειας», από την έναρξη της λειτουργίας της μέχρι και την ολοκλήρωση του «Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Δράσης για την καταπολέμηση της Διαφθοράς» για τα έτη 2018-2021. Στο έκτο κεφάλαιο περιλαμβάνεται ο προγραμματισμός για το μέλλον και η στοχοθεσία του Ε.Σ.Σ.Κ.Δ. για την περίοδο 2022-2025. Τέλος, διατυπώνονται τα συμπεράσματα που προκύπτουν από την ανάλυση του Κύριου Μέρους. Η εργασία ολοκληρώνεται με ορισμένες σκέψεις υπό μορφή σύντομου επίλογου.
(EL)
This paper addresses the issue of the "National Transparency Authority". Before attempting a detailed description of the components, the goals as well as its responsibilities and furthermore to stress the necessity of this establishment, it is firstly imperative to provide a clear definition of the phenomena of corruption and mismanagement which have deeply affected Greece over time. This includes, moreover, a walk through the topics of ethics of etiquette, the building blocks that must be held by each Audit Body and service leading to not only the list of actions taken since the inception of the Authority but also to their evaluation.
More specifically, after a brief introduction, which summarizes the topics that are analyzed within the paper and presents the reasons that led to the creation of this work, it is followed by the main part of the analysis that has been divided into six chapters.
The first chapter examines the phenomena of corruption and mismanagement, and refers to the role of Control Mechanisms in combating them. The second chapter explores the administrative reality before the establishment of the "National Transparency Authority", with particular emphasis on the Audit Bodies that have operated in the Greek Public Administration in recent decades. In the third chapter, emphasis is given to the reasons that made imperative the creation of "National Transparency Authority", the purpose and the individual objectives in the realization of which the Authority intends. In addition, the responsibilities of the "National Transparency Authority" and their scope are presented, while reference is made to the personal and operational independence of its governing bodies. The chapter is supplemented with a brief presentation of the National Coordinating Body of Audit and Accountability (NCBAA), which is integrated in the Authority.
In the fourth chapter an attempt is made to highlight the phenomena of ethics and etiquette and the way in which they appear in the case of the "National Authority Transparency". In order to better understand this connection in this chapter, a descriptive analysis of the concepts of ethics and etiquette is made, which is followed by a brief presentation of the main points that make up the "Code of Ethics and Good Administrative Behavior of the staff of the National Transparency Authority ", as well as the" Code of Professional Ethics of Inspectors and Auditors of the National Transparency Authority ".The fifth chapter presents the main results that have been delivered by the "National Transparency Authority" from the beginning of its operation until the end of the "National Strategic Action Plan to Combat Corruption" (NSAPCC) for the years 2018 - 2021. The sixth chapter presents the planning of the "National Transparency Authority" for the future, as well as the brief presentation of the goals of the "National Strategic Action Plan to Combat Corruption" (NSAPCC) for the period 2022-2025. Finally, the main conclusions that emerge from the analysis of the Main Part are presented. The work closes with a short epilogue, which contains some thoughts on previous topics reviewed in this elaborate effort to give a comprehensive view of the matter.
(EN)