Η παρούσα διπλωματική εστιάζει στο θέμα της θρησκευτικής ύβρεως, της επιδείξασας δηλαδή αλαζονείας των ανθρώπων απέναντι στους θεούς, όπως επίσης και στις σχέσεις θεών και ανθρώπων στις ευριπίδειες τραγωδίες «Ἱππόλυτος» και «Βάκχες». Το μοτίβο αυτό της ύβρεως συνδέεται με την ασέβεια των ανθρώπων, του Ιππόλυτου και του Πενθέα αντίστοιχα, εξαιτίας της έλλειψης απόδοσης τιμών στους θεούς, στον θεό Διόνυσο και στη θεά Αφροδίτη, διαταράσσοντας έτσι τις μεταξύ τους σχέσεις. Πρόκειται για μια διαταραγμένη σχέση, τα αίτια της οποίας ανάγονται στην ιδιαίτερη ψυχοσύνθεση των δυο ηρώων, όπως θα αποδειχθεί, του Ιππόλυτου και του Πενθέα.
Εκτός, όμως, από το μοτίβο της ύβρεως, αλλά και τις σχέσεις θεών και ανθρώπων, ιδιαίτερη μνεία γίνεται και στις τελετουργίες, στον Διονυσιασμό, στον Ορφισμό και στις τελετουργίες διάβασης. Τέλος, στο καταληκτικό μέρος της εργασίας πραγματοποιείται μια σύγκριση ανάμεσα στα δυο έργα, εντοπίζοντας ομοιότητες και διαφορές αναφορικά με το μοτίβο της ύβρεως.
(EL)
This diplomatic focuses on the issue of religious insults, that is, the display of arrogance of men towards the gods, as well as the relations between gods and humans in Euripides' tragedies, «Hippolytus» and «Bacchae». This motif is associated with the disrespect of people, Hippolytus and Pentheus respectively, due to the lack of respect for the gods, Dionysus and Aphrodite, disrupting their relations with them. This relationship disorder is due to the special psychosynthesis of the heroes, as it turns out, Hippolytus and Pentheus.
However, apart from the motif of hybris and the relations between gods and humans, special reference is made to the rituals, to Dionysianism, to Orphism, but also to the rituals of passage. In the final part, a comparison is made between the two Euripidean dramas, identifying similarities and differences, regarding the motif of hybris.
(EN)