Περίληψη
Η παρούσα εργασία επιχειρεί να συνδέσει τη θεωρία του αυτοπροσδιορισμού (Self - determination theory), η οποία ασχολείται με την ενεργοποίηση των εσωτερικών κινήτρων και την ικανοποίηση των τριών βασικών, εγγενών, ψυχολογικών αναγκών των έφηβων μαθητών / μαθητριών για επάρκεια, αυτονομία και συσχέτιση με τους άλλους, με την πράξη της διδασκαλίας της Αγγλικής ως ξένης γλώσσας στο Λύκειο, μέσα από την εργασιοκεντρική προσέγγιση (Task - based instruction), με στόχο τη διερεύνηση της δημιουργικής και πιο αποτελεσματικής μάθησής τους. Για τον σκοπό αυτό, η διδάσκουσα – ερευνήτρια χρησιμοποίησε τρεις ωριαίες δραστηριότητες – εργασίες (tasks), δύο από τις οποίες ήταν δικής της επινόησης, το παιχνίδι ρόλων Καθηγητής της Ημέρας, στην Α΄ τάξη και η παιγνιώδης δραστηριότητα Η μάγισσα και το ρολόι, στη Β΄ τάξη, ενώ στη Γ΄ τάξη, προσάρμοσε στις ανάγκες της εκπαιδευτικής διαδικασίας το παιχνίδι ρόλων Lupus in Tabula. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στο 1ο ΓΕΛ Καματερού, κατά το σχολικό έτος 2017-2018. Για τη συλλογή των δεδομένων, αξιοποιήσαμε τις μεθόδους της δομημένης παρατήρησης και της ημιδομημένης συνέντευξης. Οι εκπαιδευτικές παρεμβάσεις, με τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά της δημιουργικής μάθησης, είχαν θετικά αποτελέσματα, όσον αφορά στην ενεργοποίηση των εσωτερικών κινήτρων των συμμετεχόντων / συμμετεχουσών μαθητών / μαθητριών, όπως επίσης στη δημιουργική και πιο αποτελεσματική διδασκαλία και μάθηση της Αγγλικής ως ξένης γλώσσας στο περιβάλλον του σύγχρονου Λυκείου.
(EL)
Abstract
The present study aims at investigating the association of Self - determination theory with creative and more effective teaching and learning English as a foreign language (EFL). More specifically, the teacher – researcher employed Task - based instruction with the particular characteristics of creative learning to activate students’ intrinsic motivation by satisfying the three basic innate psychological student needs for competence, autonomy and relatedness. The teacher – researcher implemented three tasks in three teaching hours, two of which she devised herself, namely, Teacher of the day - A class and The witch and the watch - B class, whereas for C class she adapted Lupus in Tabula. The research took place at 1o Geniko Lykeio Kamaterou (1st Senior High School of Kamatero) during the school year 2017 - 2018. The research data was collected from structured observations and semi - structured interviews. The findings revealed positive outcomes regarding both the participant students’ intrinsic motivation activation and creative and more effective teaching and learning of EFL in the modern Senior High School classroom.
(EN)