Στην παρούσα ερευνητική μελέτη επιχειρείται η διερεύνηση δύο επιμέρους διαστάσεων της χαρισματικότητας, της αυτοαποτελεσματικότητας και της δημιουργικής σκέψης σε μαθητή υψηλών ικανοτήτων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Πρόκειται για μελέτη περίπτωσης μαθητή β΄ γυμνασίου, διαγνωσμένο ως χαρισματικό, ο οποίος διαθέτει ιδιαίτερα γνωρίσματα χαρισματικού παιδιού όπως γρήγορη μάθηση, αξιοθαύμαστες γενικές και ειδικές γνώσεις, υψηλή αντίληψη, ισχυρή μνήμη, επιμονή στην ολοκλήρωση καθηκόντων. Στόχος είναι η ολιστική προσέγγιση του μαθητή συλλέγοντας πληροφορίες όχι μόνο από τον ίδιο αλλά και από το οικογενειακό και εκπαιδευτικό του περιβάλλον. Η συλλογή των δεδομένων πραγματοποιήθηκε μέσα από τις αυτοαναφορές του μαθητή, τις αναφορές των γονέων του και την αναφορά της εκπαιδευτικού του, καθηγήτριάς του στο μάθημα της φυσικής, μέσα από συνεντεύξεις και χορήγηση ερωτηματολογίων ξεχωριστά για τον κάθε συμμετέχοντα. Από τα συμπεράσματα που εξήχθησαν μέσα από τη μελέτη περίπτωσης προέκυψε ότι ο μαθητής παρουσιάζει ισχυρή αυτοαποτελεσματικότητα και υψηλές ικανότητες δημιουργικής σκέψης,
με τις απόψεις των συμμετεχόντων να συγκλίνουν στα περισσότερα σημεία. Επιπρόσθετα φάνηκε ο μαθητής να είναι ικανός να αξιολογεί την αυτοαποτελεσματικότητα του, τις δεξιότητες που διαθέτει και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει και να υπάρχει μεγάλος βαθμός συμφωνίας στις αναφορές των συμμετεχόντων, με μικρές μόνο διαφοροποιήσεις σε ορισμένα σημεία.
(EL)
The present research study attempts to explore two sub-dimensions of giftedness, self-efficacy and creative thinking in a student of high ability in secondary education. This is a case study of a high school Greek student, diagnosed as gifted, who has special characteristics of a gifted child such as fast learning, admirable general and special knowledge, high perception, strong memory, persistence in completing tasks. The aim is the holistic approach of this student collecting information not only from himself but also from his family and educational environment, taking into consideration that no special provision for gifted students exist in Greek state educational system. The data collection was carried out through the self-report of the student, the reports of his parents and the report of his teacher, his physics teacher, through interviews and the issuance of questionnaires separately for each participant. The results showed that the student shows strong self-efficacy and high creative thinking skills; the the views of the participants-parents, teacher and himself- are converging on most points. In addition, the student seemed to be able to evaluate his self-efficacy, the skills he has and the difficulties he faces. Despite the great deal of agreement in the participants' reports, some minor differences appeard in some points that are discussed.
(EN)