Η σχέση της αυτοαποτελεσματικότητας με τη συναισθηματική νοημοσύνη τόσο στους εκπαιδευτικούς γενικά, όσο και στους εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, αποτελεί ένα σχετικά πρόσφατο αντικείμενο μελέτης και έρευνας. Το θέμα της παρούσας έρευνας αφορά στη διερεύνηση της σχέσης ανάμεσα στην αυτοαποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και τη συναισθηματική τους νοημοσύνη και τη διαφοροποίησή τους με βάση δημογραφικές μεταβλητές. Στην έρευνα συμμετείχαν 78 εκπαιδευτικοί από την Πρωτοβάθμια εκπαίδευση, εκ των οποίων οι 33 είναι νηπιαγωγοί και οι 45 δάσκαλοι Δημοτικής εκπαίδευσης, ενώ οι 71 είναι γυναίκες και οι 6 άνδρες. Τα σχολεία, όπου διδάσκουν οι συμμετέχοντες, ανήκουν σε περιοχές από όλο το νομό Αττικής, καθώς και σε άλλα μέρη της Ελλάδας. Οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να συμπληρώσουν ηλεκτρονικά 2 ερωτηματολόγια, που αφορούν την αυτοαποτελεσματικότητα με 24 ερωτήσεις, τη συναισθηματική νοημοσύνη με 33 ερωτήσεις και 8 ερωτήσεις που αφορούν δημογραφικά στοιχεία. Για την αξιολόγηση της αυτοαποτελεσματικότητας των εκπαιδευτικών χρησιμοποιήθηκε το ερωτηματολόγιο αυτοαποτελεσματικότητας Teachers’ Sense of Efficacy Scale (TSES) (Tschannen-Moran & Hoy, 2001), ενώ για την αξιολόγηση της συναισθηματικής νοημοσύνης, αντίστοιχα, το ερωτηματολόγιο αυτοαναφοράς 33-στοιχείων Self-Report Emotional Intelligence Test (SREIT) (Schutte et al., 1998). Τα αποτελέσματα ανέδειξαν την ύπαρξη θετικής σχέσης ανάμεσα στην αυτοαποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, ειδικά για τους τομείς της εμπλοκής με τους μαθητές, των στρατηγικών διδασκαλίας και της διαχείρισης της τάξης, με το επίπεδο της συναισθηματικής τους νοημοσύνης. Βρέθηκαν μικρές, αλλά όχι στατιστικά σημαντικές, διαφοροποιήσεις στην αυτοαποτελεσματικότητα και την συναισθηματική νοημοσύνη των εκπαιδευτικών ανάλογα με την ηλικία, το επίπεδο σπουδών, την ειδικότητα, τον τύπο σχολείου, τη βαθμίδα που διδάσκουν, τη θέση εργασίας, τα έτη εμπειρίας και την οικογενειακή τους κατάσταση.
(EL)
The aim of this research is the investigation of the relationship between self-efficacy and emotional intelligence of preschool and primary school teachers. In addition, under research are the relations between both variables with other demographic data, such as the gender, age, etc. The number of the participants in this research is 78 teachers, 33 preschool teachers and 45 primary school teachers and 71 women and 6 men. The participants teach in schools in different areas in the district of Attica and the whole Greece. The participants were asked to fill out 2 questionnaires online, one measuring self-efficacy which contained 24 questions and one with 33 questions about emotional intelligence. Also, participants were asked 8 more questions about different demographic data. The evaluation of self-efficacy in teachers was made through the questionnaire “Teachers’ Sense of Efficacy Scale” (TSES) (Tschannen-Moran & Hoy, 2001) and for the evaluation of teachers’ emotional intelligence the questionnaire was used is the “Self-Report Emotional Intelligence Test” (SREIT) (Schutte et al., 1998). The results show that there is a positive relationship between self-efficacy of preschool teachers and teachers in primary school, especially in abilities such as engaging with students, teaching strategies and classroom managing, with their emotional intelligence levels. Small differences but not statistical important were found about the relationships between self- efficacy and emotional intelligence of teachers and their age, education, specialty, teaching grade, working status, teaching experience and their family status.
(EN)