Η παρούσα έρευνα έχει σκοπό να διερευνήσει τα επίπεδα της επαγγελματικής εξουθένωσης των εκπαιδευτικών και του προσωπικού (ΕΕΠ-ΕΒΠ) που απασχολούνται στα Εργαστήρια Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ε.Ε.Ε.Ε.Κ). Ακόμα, εξετάζει τη συσχέτιση της έννοιας με την ψυχική ανθεκτικότητα και με δημογραφικές μεταβλητές (ηλικία, φύλο, έτη προϋπηρεσίας, επίπεδο σπουδών, ειδικότητα). Στην μελέτη συμμετείχαν 194 εκπαιδευτικοί που εργάζονται σε Ε.Ε.Ε.Ε.Κ., εκ των οποίων οι 169 είναι γυναίκες και οι 25 άνδρες. Η πλειοψηφία ανήκει στο Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό και ακολουθούν οι εκπαιδευτικοί Τεχνικής Κατεύθυνσης (Εργαστηρίων), της Γενικής Κατεύθυνσης και το Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό. Τα ερωτηματολόγια που χρησιμοποιήθηκαν είναι η Κλίμακα Επαγγελματικής Εξουθένωσης και η Κλίμακα Ψυχικής Ανθεκτικότητας, καθώς και ένα δημογραφικό ερωτηματολόγιο. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, οι συμμετέχοντες ανέφεραν χαμηλά ποσοστά επαγγελματικής εξουθένωσης, με υψηλά σκορ στην διάσταση της αίσθησης προσωπικών επιτευγμάτων, και υψηλά επίπεδα ψυχικής ανθεκτικότητας. Ακόμα, διαπιστώθηκε η αρνητική συσχέτιση ανάμεσα στην επαγγελματική εξουθένωση και την ψυχική ανθεκτικότητα. Αναφορικά με τα δημογραφικά στοιχεία, ένα από τα συμπεράσματα έδειξε ότι όσο μικρότερη η ηλικία των εκπαιδευτικών, τόσο χαμηλότερα ήταν τα επίπεδα επαγγελματικής εξουθένωσής τους.
(EL)
The purpose of the present study was to investigate the levels of professional burnout of special educators and the correlation with resilience and demographic characteristics. 194 participants working at special education vocational institutions responded to the survey, including teachers, psychologists, social workers, teacher’s assistants, and others, out of who 169 are women and 25 are men. The Maslach’s Burnout Inventory, Connors & Davidson’s Resilience Scale and a demographic questionnaire were used for the data collection. According to the results, in two out of the three dimensions of the Burnout Syndrome, known as “Emotional Exhaustion” and “Depersonalization” the sample’s score was low, while in the “Personal Accomplishment” dimension it was high. This means that the reported burnout levels of the participants are low. Also, a negative correlation between burnout and resilience was found. One of the findings regarding demographic characteristics reveals that, the younger the teachers were, the less burnt out they claimed to be. Further studies linking burnout and emotional resilience in special education institutions are recommended, since this is a little explored topic in Greece.
(EN)