Total cholesterol and HDL-cholesterol in relation to socioeconomic status in a sample of 11,645 Greek adults: The EPIC study in Greece

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών   

Αποθετήριο :
Πέργαμος   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Total cholesterol and HDL-cholesterol in relation to socioeconomic status in a sample of 11,645 Greek adults: The EPIC study in Greece

Benetou, V. Chloptsios, Y. Zavitsanos, X. Karalis, D. Naska, A. Trichopoulou, A.

scientific_publication_article
Επιστημονική δημοσίευση - Άρθρο Περιοδικού (EL)
Scientific publication - Journal Article (EN)

2000


Objective: To examine the relationship between educational level, a powerful indicator of socioeconomic status in Greece, total cholesterol and HDL-cholesterol in a large sample of Greek adults. Methods: The study sample consisted of 11,645 subjects, 4,398 men and 7,247 women, aged 23 - 86 years, who voluntarily participated in the Greek component of the EPIC study during 1994 - 98. Educational attainment was divided into low, medium, and high. Linear regression analyses were performed, in men and women separately, using total and HDL-cholesterol as dependent variables and educational level as independent, while controlling for age. Results: Total blood cholesterol values are inversely associated with educational level in both genders, a pattern contrasting with that found 20 years ago. The association is more prominent among women. HDL-cholesterol values are inversely associated with educational level in men, whereas the association is less consistent in women. © 2000, Sage Publications. All rights reserved. (EN)

Αγγλική γλώσσα

Ερευνητικό υλικό ΕΚΠΑ

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.