Στην παρούσα διπλωματική εργασία γίνεται παρουσίαση του τρόπου με τον οποίο επηρέασαν και διαμόρφωσαν την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση η οικονομική κρίση και η πανδημία, με τις οποίες ήρθε αντιμέτωπη η Ελλάδα το 2009 και το 2020 αντίστοιχα. Επίσης αναλύεται και ο ρόλος της, ο οποίος στα χρόνια της κρίσης γίνεται όλο και πιο δύσκολος, όλο και πιο απαραίτητος.
Πώς διαμορφώνεται η περιβαλλοντική πολιτική; Είναι απαραίτητη η Περιβαλλοντική εκπαίδευση στα χρόνια της κρίσης; Πώς αντιδρούν οι εκπαιδευτικοί, οι εκπαιδευόμενοι και οι υπεύθυνοι των ΚΠΕ; Είναι πλέον εφικτή η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και πώς μπορεί να διαμορφωθεί με βάση τις νέες συνθήκες; Όλα τα παραπάνω ερωτήματα είναι το έναυσμα για την εκπόνηση της διπλωματικής αυτής διατριβής.
Παράλληλα, παρουσιάζονται και αναλύονται τα αποτελέσματα που προέκυψαν από την έρευνα που πραγματοποιήθηκε μέσω ερωτηματολογίου, το οποίο διανεμήθηκε μέσω της διαδικτυακής πλατφόρμας Google Forms σε εκπαιδευτικούς διαφόρων βαθμίδων και ειδικοτήτων. Σκοπός του ερευνητικού μέρους είναι να εξαχθούν συμπεράσματα σχετικά με το πώς βίωσαν οι ερωτηθέντες την Π.Ε. στα χρόνια των κρίσεων, πώς αυτή επηρεάστηκε, πώς τη διαμόρφωσαν και ποιες είναι οι προτάσεις-λύσεις που ίσως ανακάλυψαν σ΄ αυτές τις νέες συνθήκες.
Ο παραγκωνισμός της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης είτε από την πολιτεία είτε από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, βάζοντας σε προτεραιότητα τις υπόλοιπες εκπαιδευτικές δυσκολίες που έχουν να αντιμετωπίσουν, είναι συχνό φαινόμενο όταν ένα κράτος διατρέχει κάποιου είδους κίνδυνο. Ευτυχώς σε αρκετές περιπτώσεις όμως η θέση της Π.Ε. διατηρείται και ενισχύεται έχοντας ως γνώμονα πως η φροντίδα του περιβάλλοντος είναι μια αρετή που έχουμε ανάγκη ακόμα περισσότερο σε περιόδους κρίσης. Όπως εντοπίζουμε, το «αντίδοτο» σε αυτές τις κρίσεις είναι η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, η οποία σαφώς επηρεάζεται στις δύσκολες περιόδους, αλλά είναι αναγκαία για να ενισχύσει τη δημιουργία κουλτούρας και περιβαλλοντικής συνείδησης στο σχολείο.
(EL)
This thesis presents how Environmental Education (E.E.) was affected and shaped by the economic and the pandemic crises that Greece was confronted with in 2009 and 2020, respectively. Its role is also analyzed, which in the years of crisis becomes even more difficult, and necessary.
How is environmental policy shaped? Is Environmental Education Necessary in Times of Crisis? How do the teachers, the trainees and the people in charge of Environmental Centers react? How can it be shaped by the new conditions? All the above questions are the trigger for the elaboration of this thesis.
At the same time, the results of the research conducted through a questionnaire, which was distributed through the online platform Google Forms to teachers of different levels and specialties, are presented and analyzed. The purpose of this research is to draw conclusions about how the respondents experienced E.E. in the years of crises, how it was affected, how it was shaped and what are the proposals-solutions that may have been proposed in these new conditions.
The marginalization of Environmental Education either by the state or by the teachers themselves that gives priority to other possible educational difficulties is a common phenomenon when a state faces any kind of danger. Fortunately, in several cases, the position of E.E. is maintained and strengthened bearing in mind that caring for the environment is a significant virtue especially in crises times. As we find, the "antidote" to these crises is Environmental Education, which is clearly affected, but it is also necessary to enhance the creation of culture and environmental awareness in school.
(EN)