Η θεωρία της Πυθαγόρειας αρμονίας των σφαιρών, απασχολεί την ανθρωπότητα από τα αρχαία χρόνια μέχρι και σήμερα και συνδέει άμεσα δύο τομείς: τον τομέα της μουσικής, με τον τομέα της αστρονομίας. Το βασικότερο ερώτημα της θεωρίας, είναι αν μπορούν οι κινήσεις των πλανητών να παράξουν ήχο και ταυτόχρονα, να δημιουργήσουν μουσική μέσω των κινήσεών τους. Η πρώτη αναφορά στην Πυθαγόρεια θεωρία της αρμονίας των σφαιρών, τοποθετείται στην αρχαία Ελλάδα, την εποχή του Πυθαγόρα, από τον οποίο γίνεται και η παρατήρηση πως “τα πάντα είναι αριθμός.”
Στη συγκεκριμένη εργασία, στο πρώτο κεφάλαιο, θα γίνει μία ιστορική αναδρομή, μέσα στην οποία θα αναφερθούν οι κυριότερες θεωρίες για την αρμονία των σφαιρών -κατά το Πυθαγόρειο μοντέλο- σε διάφορες εποχές, από την αρχαιότητα μέχρι και τη σύγχρονη εποχή. Θα αναφερθούν, επίσης, διάφοροι καλλιτέχνες που έχουν ασχοληθεί με τη θεματική αυτή και τα μουσικά έργα που έχουν συνθέσει πάνω στη θεωρία, έτσι ώστε να ακούσουμε τους ήχους του διαστήματος μέσα από τη δική τους οπτική.
Στο δεύτερο κεφάλαιο, θα γίνει μία επισκόπηση της δικής μας εποχής, όπου υπάρχει μία διαφορετική προσέγγιση της θεωρίας της αρμονίας των σφαιρών. Από τον Πυθαγόρα και τον Κέπλερ, προχωράμε την έρευνα στις ανακαλύψεις της NASA και στα πραγματικά ηχητικά δεδομένα που έχουμε συλλέξει από το διάστημα. Στο κεφάλαιο αυτό, θα μας απασχολήσει επίσης η χρήση των sonification στην αστρονομία (ηχοποιήσεις αστρονομικών δεδομένων), οι νέες τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται για την παρουσίαση της θεωρίας της αρμονίας των σφαιρών και η σύνδεση των επιστημών με τις τέχνες.
Τέλος, στο τρίτο και τελευταίο κεφάλαιο της παρούσας εργασίας, θα γίνει μία αναλυτική παρουσίαση της μοντελοποίησης των διάφορων θεωρήσεων της αρμονίας των σφαιρών, ανά εποχή, στο περιβάλλον της εφαρμογής Super Collider. Οι θεωρήσεις αυτές, θα έχουν παρουσιαστεί αναλυτικότερα στα προηγούμενα κεφάλαια. Οι μοντελοποιήσεις, μπορούν να χρησιμοποιηθούν και ως ένα εκπαιδευτικό εργαλείο.
(EL)
Since ancient times, every known civilization was interested in understanding the universe. Without access to the technology we have now, the only tool they had and could use, was the observation of the solar system. As a result, lots of theories started to exist about the outer space. The theory discussed in this paper, is known as “The harmony of the spheres”. It is a philosophical approach to the planetary motions that combines two fields: those of astronomy and music. In this paper, you can find an introduction in the theories about the music of the spheres from around the world, different people and different eras. The main question of this theory is if the planetary motion could create music.
In the first chapter, there will be a presentation of the theories about “The harmony of the spheres” from the ancient times, the medieval period, the Renaissance, the Baroque, the classic period and the 20th Century and a presentation about the people who were engaged with this specific theory.
In the second chapter, there will be an overview of the discoveries that we now have in the astronomical field. Also, a presentation about the real sound data from the outer space, the data about the characteristics of the planets, that NASA provides to us and how we use these data for music synthesis. We will analyze the term “sonification” and discuss the use of sonification for astronomical research.
In the third chapter, you can find a demonstration from some of the theories that were analyzed in the first chapter, with the use of the Super Collider software. These theories, will be modeled in the Super Collider software and the procedure will be presented in this chapter.
(EN)