Η Δημιουργικότητα ως εφόδιο των θεολόγων καθηγητών στο μάθημα των Θρησκευτικών και η εκπαίδευση σε αυτήν σύμφωνα με τις αρχές εκπαίδευσης ενηλίκων

This item is provided by the institution :
/aggregator-openarchives/portal/institutions/uoa   

Repository :
Pergamos Digital Library   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Η Δημιουργικότητα ως εφόδιο των θεολόγων καθηγητών στο μάθημα των Θρησκευτικών και η εκπαίδευση σε αυτήν σύμφωνα με τις αρχές εκπαίδευσης ενηλίκων

Ψαρογιώργου Ευσταθία (EL)
Psarogiorgou Efstathia (EN)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2023


Οι ραγδαίες εξελίξεις που συντελούνται τα τελευταία χρόνια στον κόσμο μας σε όλους τους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας και τα προβλήματα που προκύπτουν από αυτές, απαιτούν δημιουργικούς ανθρώπους με ευρηματικότητα κι ευελιξία, έτσι ώστε οι αλλαγές να αξιοποιούνται θετικά και για τα προβλήματα να επινοούνται δημιουργικές λύσεις. Τις τελευταίες δεκαετίες η εκπαιδευτική κοινότητα παγκοσμίως μέσα από έρευνες έχει αναγνωρίσει την αναγκαιότητα καλλιέργειας της δημιουργικότητας, στον διαρκώς εξελισσόμενο κόσμο μας, ενώ η δημιουργικότητα έχει αναδειχθεί ως ένας από τους βασικότερους εκπαιδευτικούς στόχους. Στην παρούσα έρευνα το επίκεντρο του ενδιαφέροντος στρέφεται στη δημιουργικότητα των εκπαιδευτικών θεολόγων στο μάθημα των Θρησκευτικών. Εξ αφορμής των Νέων Προγραμμάτων Σπουδών (2017 και μετά), με τα οποία δόθηκαν κίνητρα στους εκπαιδευτικούς για δημιουργικούς τρόπους διδασκαλίας, η έρευνα αποσκοπεί στο να μελετήσει κυρίως απόψεις, στάσεις και δεξιότητες για τη δημιουργικότητα στο μάθημα των Θρησκευτικών. Παράλληλα, αναζητά τις αντιλήψεις των εκπαιδευτικών θεολόγων για τη σχέση της ανάπτυξης της δημιουργικότητας με την επαγγελματική ανάπτυξη, καθώς και τα εμπόδια που συναντώνται. Τέλος, εξετάζει τη σχέση της δημιουργικότητας με την επαγγελματική ικανοποίηση, αλλά και τους παράγοντες που επηρεάζουν τις αντιλήψεις τους για τη δημιουργικότητα στο μάθημά τους. Για την αναζήτηση των παραπάνω αντιλήψεων χρησιμοποιήθηκε η ποσοτική μεθοδολογία έρευνας, ενώ τα δεδομένα συγκεντρώθηκαν μέσα από ερωτηματολόγιο κλειστού τύπου, στο οποίο απάντησαν 304 εκπαιδευτικοί. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας διαπιστώθηκε πως η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών θεολόγων έχει θετικές αντιλήψεις και στάσεις για τη δημιουργικότητα στην κοινωνία και στο σχολείο. Ειδικότερα στο μάθημα των Θρησκευτικών, οι αντιλήψεις και οι στάσεις τους δηλώνουν πως σε μεγάλο βαθμό αναγνωρίζουν τη δημιουργικότητα ως βασικό συντελεστή αποτελεσματικής μάθησης και προσπαθούν να την υιοθετούν στη διδακτική τους. Παράλληλα, στο μεγαλύτερο ποσοστό τους, συμφωνούν πως η δημιουργικότητα εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την επαγγελματική ανάπτυξη, την οποία εν πολλοίς επιδιώκουν, και σχετίζεται με την επαγγελματική ικανοποίηση την οποία αποζητούν. Ωστόσο, παρατηρήθηκαν αντικρουόμενες αντιλήψεις αλλά και σύγχυση απόψεων, σε θέματα που αφορούν την έννοια της δημιουργικότητας, τη δημιουργική σκέψη των μαθητών και τη δημιουργικότητα στην εκπαιδευτική πράξη, η οποία κάποιες φορές φαίνεται να παραμερίζεται προς «χάριν» του περιεχομένου του μαθήματος. Η σύγχυση απόψεων και οι αντικρουόμενες αντιλήψεις αναδεικνύουν την ανάγκη για σχεδιασμό και υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων, που θα εμπλουτίσουν τη διά βίου εκπαίδευση των θεολόγων καθηγητών σύμφωνα με τις αρχές εκπαίδευσης ενηλίκων. Απώτερος στόχος είναι ο μετασχηματισμός αντιλήψεων και στάσεων για τη δημιουργικότητα στη διδακτική μεθοδολογία του μαθήματος των Θρησκευτικών αλλά και στη δημιουργική στάση και συμπεριφορά στη σχολική ζωή γενικότερα. (EL)
Ιn recent years, the rapid development of human activities all over the world and the problems which have arisen from them, have contributed to the need for creative individuals who posses not only ingenuity but also flexibility. These changes can be utilized in a positive way and the problems can be solved in a creative way. Over the past decades the international educational community, through research, has recognized the importance of cultivating creativity in an ever changing world, as creativity has emerged as one of the basic educational purposes. According to this research the focal point of interest is the development of creativity amongst teachers of Religion Education in their lesson. Due to the new curriculum (2017) when motivation was given to educators in order to promote creativity in the classroom, the sole aim of the research was to study varying opinions, different aspects and skills so as to be utilized in the lesson of Religious Education. Moreover, at the same time seeking the relationship between the development of creativity with professional development as well as the obstacles they face. Finally, the study examines the relationship of creativity with professional satisfaction, but also the factors which influence the teachers’ opinions towards creativity in their lesson. As far as the above opinions are concerned the quantitative method of research was conducted, while the data was gathered using a closed questionnaire in which 304 educators were surveyed. According to the results of the survey it was verified that the majority of the Religious Education teachers had positive views towards creativity in society as a whole and at school in general. In particular, in the Religious Education lesson, the opinions revealed that to a great extend creativity was recognized as a basic factor in effective learning and it was adopted partially in their teaching methods.The majority agree that their creativity is greatly dependent upon their professional development which many pursue and how it is related to the professional satisfaction they desire. However, contradictory views were observed, as well as confusing ones, in topics related to the term of creativity, creative thinking by students and creativity in educational practices, which sometimes seem to be set aside in order to be given priority to the material at hand.These confusing and opposing views highlight the need for planning and implementation of educational programs, which will enrich the lifelong training of Religious Education teachers, according to the principles of education of adults. The ultimate goal is the transformation of ideas and attitudes for creativity in instructive methodology, but also in creative behavior in the classroom and at school in general. (EN)

Εκπαίδευση

Εκπαίδευση (EL)
Education (EN)

Greek

Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Σχολή Επιστημών της Αγωγής » Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης » ΠΜΣ Επιστήμες της Αγωγής » Κατεύθυνση Εφαρμοσμένη Παιδαγωγική: Εκπαίδευση Ενηλίκων - Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση - Δια βίου Μάθηση

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)