Picture books of the second half of the twentieth century: power relations in the works of Silverstein, Geisel, Sendak, Macaulay and Browne

This item is provided by the institution :
/aggregator-openarchives/portal/institutions/uoa   

Repository :
Pergamos Digital Library   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Picture books of the second half of the twentieth century: power relations in the works of Silverstein, Geisel, Sendak, Macaulay and Browne

Σελίμη Γλυκερία (EL)
Selimi Glykeria (EN)

born_digital_thesis
Διδακτορική Διατριβή (EL)
Doctoral Dissertation (EN)

2023


Η διατριβή διερευνά τις σχέσεις εξουσίας/δύναμης σε εικονογραφημένα βιβλία του δεύτερου μισού του εικοστού αιώνα. Εξετάζονται τα έργα πέντε σημαντικών Αμερικανών και Βρετανών δημιουργών της περιόδου: The Cat in the Hat του Theodor Seuss Geisel (Dr. Seuss), The Giving Tree του Shel Silverstein, Where the Wild Things Are του Maurice Sendak, Black and White του David Macaulay και Voices in the Park του Anthony Browne. Το αντικείμενο της έρευνάς μου είναι η συνέργεια της λέξης και της εικόνας ως πυρήνας όλων των σχέσεων εξουσίας/δύναμης που εξετάζονται σε αυτά τα βιβλία. Η εξερεύνηση της σχέσης εικόνας και κειμένου βασίζεται στη θεωρία της διαμεσολάβησης του Lawrence Sipe, με κεντρική έννοια τη συνέργεια, και την ερμηνεία του W. J. T. Mitchell για τη σχέση λεκτικής και οπτικής αναπαράστασης μέσω της έννοιας του εικονοκειμένου. Το βασικό επιχείρημα είναι ότι η συνέργεια λέξης και εικόνας λειτουργεί ως έκφραση των σχέσεων εξουσίας/δύναμης στο εικονογραφημένο βιβλίο ενώ αποτελεί ταυτόχρονα μια μορφή παιχνιδιού εξουσίας που αντικατοπτρίζει αλλά και αμφισβητεί τις κοινωνικές και πολιτισμικές πρακτικές που διαπνέουν το λεκτικό και οπτικό κείμενο. Η ανάλυση των πέντε βιβλίων βασίζεται στην εφαρμογή μιας σειράς κριτικών θεωριών λόγω της πολυπλοκότητας των κοινωνικών, πολιτιστικών και αισθητικών διαστάσεων του εικονογραφημένου βιβλίου. Ζητήματα σχέσεων εξουσίας/δύναμης εξετάζονται στο λεκτικό κείμενο έναντι των ακόλουθων συμβάσεων της παιδικής λογοτεχνίας: σταθερή εστίαση, γραμμικότητα πλοκής, το παιδί ως βασικός χαρακτήρας της ιστορίας, φανταστικοί και ανθρωπόμορφοι χαρακτήρες, οριστικό και ευτυχές τέλος. Η διαδικασία αναζήτησης νοήματος στην εικόνα στηρίζεται στη μελέτη του σχεδίου, του ύφους και της οπτικής γωνίας με βάση τις θεωρίες Visual Art και Visual Social Semiotics (σημειωτική θεωρία). Οι θεματικές που μελετά η διατριβή αφορούν το παιχνίδι εξουσίας/δύναμης μεταξύ φαντασίας και πραγματικότητας, την έννοια της παιδικής ηλικίας και της υπόστασης του παιδιού, την αμφισβήτηση της εξουσίας των ενηλίκων, και, τέλος, την κοινωνική ταυτότητα του ατόμου μέσα από δομικά στοιχεία όπως η φυλή, το φύλο και η κοινωνική τάξη. (EL)
The central aim of the dissertation is the examination of power relations in picture books of the second half of the twentieth century. The corpus of texts discussed consists of the works of five influential American and British creators of picture books of the period; The Cat in the Hat by Theodor Seuss Geisel (Dr. Seuss), Shel Silverstein’s The Giving Tree, Maurice Sendak’s Where the Wild Things Are, David Macaulay’s Black and White and Anthony Browne’s Voices in the Park. My object of inquiry is the synergy of the word and the image which lies at the core of all power relations examined in these books and, thus, establishes a connection among them. The exploration of the relationship between image and text is based on Lawrence Sipe’s theory of intermediality, synergy being its central concept, and W. J. T. Mitchell’s interpretation of the relationship between verbal and visual representation through the notion of imagetext. My argument is that the dynamics of the word/image synergy function as an expression of the power relations in the picture book and at the same time a form of power play itself reflecting but also questioning the social and cultural practices underlying the verbal/visual text. My analysis of the five texts depends on the application of a range of critical theories because of the complexity of the social, cultural and aesthetic dimensions of the picture book. Issues of power relations are examined in the verbal text against the following conventions of children’s literature: fixed narrative point of view, linearity of plot, presence of children as the main characters of the story, use of fantasy and anthropomorphic characters, conclusive and happy ending. The visual meaning-making process relies on the study of design, style and point of view and draws on the concepts of the theory of visual art and Visual Social Semiotics. The thematic points raised in the thesis concern the power play between fantasy and reality with special emphasis on anthropomorphic characters intermingling the fantastic and the realistic; the representation of the notion of childhood and childhood subjectivity and the interrogation of adult authority; the social construction of the identity of the individual through constitutive elements such as race, gender and class. (EN)

Γλώσσα – Λογοτεχνία

Γλώσσα – Λογοτεχνία (EL)
Language – Literature (EN)

English

Σχολή Φιλοσοφική » Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)