Η απαγορευμένη θέαση στις ιστορίες του 3ου και του 4ου βιβλίου των "Μεταμορφώσεων" του Οβιδίου

This item is provided by the institution :
/aggregator-openarchives/portal/institutions/uoa   

Repository :
Pergamos Digital Library   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Η απαγορευμένη θέαση στις ιστορίες του 3ου και του 4ου βιβλίου των "Μεταμορφώσεων" του Οβιδίου

Γεωργιοπούλου Αγγελική (EL)
Georgiopoulou Angeliki (EN)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2023


Θέμα της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι ο επιζήμιος ρόλος που διαδραματίζει η αίσθηση της όρασης στο τρίτο και τέταρτο βιβλίο των "Μεταμορφώσεων" του Οβιδίου. Στο πλαίσιο των εξεταζόμενων ιστοριών που πραγματεύονται την ίδρυση και παρακμή της Θήβας, η επιλογή του Οβιδίου να συμπεριλάβει και να αναδείξει πλήθος προβληματικών θεάσεων ενδέχεται να εξυπηρετεί συμβολικούς σκοπούς, τους οποίους καλείται να διερευνήσει η παρούσα εργασία. Συγκεκριμένα, εστιάζοντας στους διάφορους τύπους όρασης (βλέμμα, θέαμα, διορατικότητα, όραμα), θα επιχειρηθεί ο εντοπισμός και η ερμηνεία σχετικών λεξιλογικών επιλογών, αλλά και όσων αποτελούν προϋποθέσεις για την επιτυχή έκβαση αυτής της σύνθετης βιολογικής διεργασίας (π.χ. φως, ήλιος, χρώμα, αντανάκλαση κ.λπ). Σε δεύτερο στάδιο θα αναζητηθούν οι άμεσες ή έμμεσες συνέπειες που επιφέρει η εκάστοτε θέαση στον θεατή και στον άνθρωπο / θεό που λειτουργεί ως αντικείμενο της θέασης (ψυχολογικές μεταπτώσεις, θεϊκή τιμωρία, ακόμα και θάνατος), αλλά και στο υπάρχον φυσικό περιβάλλον (βεβήλωση ενός ιερού τόπου). Η εργασία επιχειρεί να προβληματίσει τον αναγνώστη σχετικά με το κατά πόσο το θέαμα συνδυαστικά με την ύπαρξη σκοπιμότητας εκ μέρους του θεατή είναι εκείνα που καθιστούν μια θέαση απαγορευμένη στις “Μεταμορφώσεις” ή μήπως τελικά η απαγόρευση είναι σύμφυτη με την πράξη της θέασης και ανεξάρτητη του περιεχομένου της. (EL)
The subject of this thesis is the damaging role played by the sense of sight in the third and fourth books of Ovid's "Metamorphoses". In the context of the examined stories that deal with the foundation and decline of Thebes, Ovid's choice to include and highlight a number of problematic visions may serve symbolic purposes, which this paper is called upon to explore. Specifically, focusing on the various types of vision (gaze, sight, insight, vision), an attempt will be made to identify and interpret relevant lexical choices, but also those that are conditions for the successful outcome of this complex biological process (e.g. light, sun , color, reflection, etc.). In a second stage, the text will examine the direct or indirect consequences of each viewing on the viewer and on the human / god who acts as the object of the viewing (psychological transitions, divine punishment, even death), but also on the existing natural environment (desecration of a sacred place). The paper tries to make the reader think about whether the spectacle combined with the existence of intentionality are what make a viewing forbidden in the “Metamorphoses” or whether the prohibition is inherent in the act of viewing and has nothing to do with its content. (EN)

Γλώσσα – Λογοτεχνία

Γλώσσα – Λογοτεχνία (EL)
Language – Literature (EN)

Greek
Latin

Σχολή Φιλοσοφική » Τμήμα Φιλολογίας » ΠΜΣ Λογοτεχνία, σκέψη και πολιτισμός στον ελληνορωμαϊκό κόσμο » Κατεύθυνση Λογοτεχνία, σκέψη και πολιτισμός στον ελληνορωμαϊκό κόσμο
Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)