Στην εργασία αυτή διερευνώνται οι αντιλήψεις ενηλίκων μεταναστών για τα
προγράμματα εκμάθησης της Ελληνικής ως ΞΓ/Γ2 σε σχέση με τη διευκόλυνση της
μετάβασής τους στην Ελληνική αγορά εργασίας. Συγκεκριμένα, πραγματοποιήθηκε
ποιοτική έρευνα, με σκοπό τη διερεύνηση των αντιλήψεων των ενηλίκων μεταναστών
για: α) την ποιότητα των προγραμμάτων και του εκπαιδευτικού προσωπικού, β) τις
δυσκολίες που αντιμετωπίζουν κατά τη συμμετοχή στα προγράμματα, και γ) τις
ευκαιρίες επαγγελματικής προοπτικής που προσδοκούν να έχουν από τη συμμετοχή
τους στα προγράμματα. Στη μελέτη συμμετείχαν οκτώ (8) ενήλικες άνδρες μετανάστες
(18-24 ετών), από χώρες της Μέσης Ανατολής (Ιράν, Αφγανιστάν και Πακιστάν) και
της Αφρικής (Γκάμπια και Τυνησία). Η ερευνητική προσέγγιση ήταν διερευνητικήπεριγραφική και καταρτίστηκε οδηγός συνέντευξης με ερωτήσεις ανοιχτού τύπου.
Μετά την περάτωση της έρευνας, οι συνεντεύξεις αναλύθηκαν με τη μέθοδο της
ανάλυσης περιεχομένου (ηχογράφηση, κωδικοποίηση και θεματική ανάλυση) και
επιχειρήθηκε η σύνδεση των ευρημάτων με τα δεδομένα της βιβλιογραφικής
ανασκόπησης, προκειμένου να απαντηθούν τα ερευνητικά ερωτήματα. Από τη
διερεύνηση διαπιστώθηκε ότι οι ενήλικες μετανάστες αντιμετωπίζουν προκλήσεις
αλλά προσκομίζουν και οφέλη από τη συμμετοχή τους σε προγράμματα διδασκαλίας
της Ελληνικής ως ΞΓ/Γ2. Τα ευρήματα ανέδειξαν ότι τα προγράμματα χρήζουν
βελτίωσης σε τομείς που αφορούν κυρίως την απουσία σταθερότητας στη διεξαγωγή
των μαθημάτων και τη στελέχωση με ανεπαρκώς καταρτισμένους εκπαιδευτές στη
διαπολιτισμικότητα. Παρ’ όλ’ αυτά, οι περισσότεροι μετανάστες δήλωσαν
ικανοποιημένοι από τη διδασκαλία που τους παρέχουν τα προγράμματα και ανέφεραν
ως κινητήρια δύναμη της συμμετοχής τους την προσδοκία εξεύρεσης εργασίας.
Τα ευρήματα ανέδειξαν αφενός την ανάγκη στελέχωσης των προγραμμάτων
εκπαίδευσης ενηλίκων μεταναστών με καταρτισμένους εκπαιδευτές επί των αρχών της
διαπολιτισμικότητας και αφετέρου τη σπουδαιότητα εξασφάλισης της μονιμότητας
των προγραμμάτων και τη σύνδεσή τους με την εργασιακή αποκατάσταση του
μεταναστευτικού πληθυσμού.
(EL)
This postgraduate research thesis explores the perceptions of adult immigrants
regarding Greek learning programs as SL/FL in relation to facilitating their transition
to the Greek labor market. In particular, a qualitative survey was carried out in order to
understand the perceptions of adult immigrants on a) the quality of the programs and
educational staff, b) the difficulties they face in participating in the programs, and c)
the career prospects they expect to gain from participating in the programs. Eight (8)
adult male immigrants (18-24 years old), originating from Middle East (Iran,
Afghanistan and Pakistan) and African (Gambia and Tunisia) countries, participated in
the study. The research approach was exploratory-descriptive and an interview guide
with open-ended questions was drawn up. After the completion of the interview, the
content analysis (recording, coding and thematic analysis) was carried out and an
attempt was made to link the findings with the current literature, in order to answer the
research questions. The study concludes that adult migrants face several challenges but
they also benefit from their participation in educational programs that teach Greek as
SL/FL. The findings indicated that the programs need to be improved in areas that
mainly concern the lack of stability in the conduct of the courses and the need for staff
training that is often poorly qualified in Interculturality. Nevertheless, most immigrants
were satisfied with the teaching provided by the programs and cited the aspiration to
find a job as the main driver of their participation.
The findings revealed that, on one hand, the need for trained staff on the
principles of Interculturality is present and, on the other, the importance of ensuring the
permanence of the programs and their link with the rehabilitation of the immigrant
population in the labour market, is highly significant.
(EN)