δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
Διδασκαλία Μαθηματικών με έμφαση στη διαισθητική γνώση των μαθητών για την καταπολέμηση του Μαθηματικού Άγχους
Η παρούσα Διπλωματική εργασία διερευνά την υπόθεση της μείωσης του Μαθηματικού Άγχους των μαθητών μέσω διδακτικών πρακτικών που έχουν την δυνατότητα να ενθαρρύνουν και να αναπτύξουν τη διαισθητική τους γνώση. Για την εξέταση της υπόθεσης αρχικά προσδιορίστηκε, βάσει σχετικής βιβλιογραφικής έρευνας και προεισαγωγικής ποιοτικής έρευνας μελέτης περίπτωσης, ένα αρχικό πλαίσιο αξόνων των διδακτικών πρακτικών, ενώ στην συνέχεια πραγματοποιήθηκε έρευνα στην οποία συμμετείχαν 4 εκπαιδευτικοί της Δημοτικής εκπαίδευσης και 48 μαθητές. Οι 4 εκπαιδευτικοί συμμετείχαν σε ειδικά σχεδιασμένες συναντήσεις και κλήθηκαν να πραγματοποιήσουν από δύο διδακτικές παρεμβάσεις ενσωματώνοντας τις διδακτικές πρακτικές που τους είχαν παρουσιαστεί, οι οποίες ενέπιπταν στους τρεις κεντρικούς άξονες της οπτικοποίησης, της διερεύνησης και της θεατρικότητας. Πριν από την έναρξη και έπειτα από το πέρας των διδακτικών παρεμβάσεων, μαθητές και εκπαιδευτικοί συμπλήρωσαν ερωτηματολόγια μέτρησης Μαθηματικού Άγχους. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της παρούσας έρευνας παρατηρήθηκε μείωση του Μαθηματικού Άγχους στον μέσο όρο των τάξεων, των εκπαιδευτικών καθώς και σε ένα σημαντικό τμήμα των μαθητών. Παράλληλα με την ποσοτική ανάλυση των αποτελεσμάτων των ερωτηματολογίων η παρούσα εργασία παρουσιάζει και ποιοτική ανάλυση ως προς το Μαθηματικό Άγχος και ως προς τις διδακτικές πρακτικές του προτεινόμενου πλαισίου “Διδασκαλία των Μαθηματικών με έμφαση στη διαισθητική γνώση των μαθητών”, βάσει των δεδομένων που συλλέχθηκαν από τις συναντήσεις με τους εκπαιδευτικούς καθώς και από καταληκτικές συνεντεύξεις που πραγματοποιήθηκαν στις ολομέλειες των τάξεων τους.
(EL)
This thesis explores the hypothesis of reducing students' Mathematical Anxiety through teaching practices that have the potential to encourage and develop their intuitive knowledge. To test the hypothesis, an initial framework of axes of these teaching practices was first identified based on relevant literature research and a preliminary qualitative case study research, and then a survey was conducted involving 4 primary school teachers and 48 students. The 4 teachers participated in specially designed meetings and were asked to carry out two teaching interventions each incorporating the teaching practices presented to them, which fell within the three central axes of visualization, inquiry and drama-based pedagogy. Before the start and after the end of the teaching interventions, students and teachers completed Math Anxiety Measurement questionnaires. According to the results of this study, a decrease in Mathematical Anxiety was observed in the average classroom, teachers, and a significant proportion of students. Along with the quantitative analysis of the results of the questionnaires, this paper presents a qualitative analysis regarding Mathematical Anxiety and the teaching practices of the proposed framework "Teaching Mathematics with emphasis on students’ intuitive knowledge ", based on the data collected from the meetings with the teachers as well as from the final interviews conducted in the plenary sessions of their classrooms.
(EN)
Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Σχολή Θετικών Επιστημών » Τμήμα Μαθηματικών » Διαπανεπιστημιακό ΠΜΣ Διδακτική και Μεθοδολογία των Μαθηματικών » Κατεύθυνση Διδακτική και Μεθοδολογία των Μαθηματικών
*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.
Βοηθείστε μας να κάνουμε καλύτερο το OpenArchives.gr.