Άμεση επίδραση του ελληνικού παραδοσιακού χορού στις επιτελικές λειτουργίες παιδιών σχολικής ηλικίας

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών   

Αποθετήριο :
Πέργαμος   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Άμεση επίδραση του ελληνικού παραδοσιακού χορού στις επιτελικές λειτουργίες παιδιών σχολικής ηλικίας

Πουρναρά Ιωάννα (EL)
Pournara Ioanna (EN)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2024


Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν: α) να μελετηθεί η άμεση επίδραση ενός μαθήματος ελληνικού παραδοσιακού χορού (ΕΠΧ) στις επιτελικές λειτουργίες (ΕΛ) παιδιών σχολικής ηλικίας και β) να διερευνηθεί αν η ένταση και οι γνωστικές απαιτήσεις του μαθήματος ΕΠΧ επηρεάζουν, χωριστά ή σε συνδυασμό, τις ΕΛ των συμμετεχόντων. Ενενήντα τρία παιδιά (MΟηλικίας= 7.98+.90 έτη) χωρίστηκαν τυχαία σε τέσσερις συνθήκες, διάρκειας 20 λεπτών, με διαφορές στο επίπεδο της έντασης (υψηλή/χαμηλή) και των γνωστικών απαιτήσεων (υψηλές/χαμηλές). Η ένταση του μαθήματος ΕΠΧ εκτιμήθηκε με επιταχυνσιόμετρα, ενώ οι γνωστικές απαιτήσεις προσδιορίστηκαν από πάνελ ειδικών. Η αξιολόγηση των ΕΛ πραγματοποιήθηκε πριν και αμέσως μετά το μάθημα ΕΠΧ, με: (α) τη δοκιμασία Digits Backwards για τη μνήμη εργασίας (ΜΕ), (β) το Attention Network Test για τον ανασταλτικό έλεγχο (ΑΕ) και (γ) τη δοκιμασία How many - What number για τη γνωστική ευελιξία (ΓΕ). Για την ανάλυση των δεδομένων χρησιμοποιήθηκαν αναλύσεις συνδιακύμανσης, ορίζοντας ως συνδιακυμαντή τις επιδόσεις των ομάδων στην 1η μέτρηση. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η ακρίβεια στις συμβατές συνθήκες της δοκιμασίας του ΑΕ ήταν στατιστικά σημαντικά καλύτερη για τις ομάδες υψηλών γνωστικών απαιτήσεων (F=6.47, p=.013, η2=.07), ενώ η ακρίβεια στις δοκιμασίες εναλλαγής της ΓΕ ήταν καλύτερη για τις ομάδες χαμηλής έντασης (F=9.11, p=.003, η2=.09). Δεν παρατηρήθηκαν διαφορές μεταξύ των ομάδων στη ΜΕ. Παρόλο που η ακρίβεια απόκρισης των συμμετεχόντων για τον ΑΕ και τη ΓΕ επηρεάστηκε θετικά από το μάθημα ΕΠΧ, στις περισσότερες παραμέτρους των ΕΛ δεν εντοπίστηκαν διαφορές. Η διάρκεια και η ένταση των συνεδριών, καθώς και η δασκαλοκεντρική μέθοδος διδασκαλίας που χρησιμοποιήθηκε, είναι παράγοντες οι οποίοι ενδεχομένως οδήγησαν στην απουσία διαφορών και θα πρέπει να ληφθούν υπόψη σε μελλοντικές έρευνες. (EL)
The aim of the present study was (a) to examine the acute effects of a Greek traditional dance lesson and (b) to investigate the separate and/or combined effects of intensity and cognitive demands on school-aged children’s executive functions (EFs). Ninety-three children (Mage = 7.98+.90 years) were randomly assigned to one of four conditions consisting of a Greek traditional lesson lasting 20-minutes and varying in both intensity (high vs. low) and cognitive demands (high vs. low). Physical activity intensity was measured with accelerometers, while cognitive demands inherent in the dance lesson were determined by a panel of experts. EFs were measured before and immediately after the interventions. Inhibitory control was assessed with the Attention Network Test, working memory with the Digits Backwards task and cognitive flexibility with the How many - What number task. To test the effects of lessons on children's EFs, (M)ANCOVAs were conducted, with the children’s scores on the EFs pre-tests as covariates. Results showed that accuracy in congruent trials for inhibitory control was better for the high cognitive demands groups (F=6.47, p=.013, η2=.07); whereas accuracy in switch trials for cognitive flexibility was better for low intensity groups (F=9.11, p=.003, η2=.09). No differences among groups were found for working memory. Although the participants' response accuracy for inhibitory control and cognitive flexibility was positively affected by the dance program, no differences were found in most of the EFs parameters. The duration and moderate intensity of the lessons, as well as the teacher-centered teaching method, are among the potential factors that led to the absence of differences and should be taken into account in future research. (EN)

Εκπαίδευση – Αθλητισμός

Εκπαίδευση – Αθλητισμός (EL)
Education - Sport science (EN)

Ελληνική γλώσσα

Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού » Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού » ΠΜΣ Φυσική Αγωγή και Αθλητισμός » Κατεύθυνση Προπονητική Αθλημάτων
Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.