«Η παιδαγωγική ηγεσία στην προσχολική εκπαίδευση: Ο ρόλος των προϊστάμενων των βρεφονηπιακών σταθμών»

This item is provided by the institution :
/aggregator-openarchives/portal/institutions/uoa   

Repository :
Pergamos Digital Library   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



«Η παιδαγωγική ηγεσία στην προσχολική εκπαίδευση: Ο ρόλος των προϊστάμενων των βρεφονηπιακών σταθμών»

Μελαδίνη Χριστίνα (EL)
Meladini Xristina (EN)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2024


Σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν να διερευνηθούν, μέσω της ποσοτικής έρευνας, οι αντιλήψεις των προϊστάμενων προσχολικής αγωγής σε σχέση με την έννοια και την εφαρμογή της παιδαγωγικής ηγεσίας στις δομές των παιδικών σταθμών. Για την επίτευξη των σκοπών της έρευνας χρησιμοποιήθηκε ερωτηματολόγιο τεσσάρων ενοτήτων συνολικά. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν προϊστάμενες παιδικών σταθμών στον Ελλαδικό χώρο και πιο συγκεκριμένα σε δομές στις πόλεις της Αθήνας (δήμος Αθηναίων) και των Ιωαννίνων (δήμος Ιωαννιτών). Από την έρευνα αναδείχθηκε πως υψηλότερο είναι το επίπεδο προτεραιότητας των συμμετεχόντων στο να γνωριστούν με τα παιδιά του παιδικού σταθμού και να υποστηρίξουν τους παιδαγωγούς. Ταυτόχρονα, πιο συχνά έρχονται σε επικοινωνία και συνεργάζονται με τους παιδαγωγούς και τους γονείς, αλλά και τα παιδιά που φιλοξενούνται στις εκάστοτε δομές. Οι συμμετέχοντες θεωρούν πως οι ίδιοι οφείλουν να προωθούν ένα κλίμα εμπιστοσύνης και ειλικρίνειας, να προωθούν τον διάλογο και την συνεργασία μεταξύ των παιδαγωγών και να δημιουργούν ευνοϊκές συνθήκες, έτσι ώστε να στηρίζεται η ομαλή λειτουργία του σταθμού. Παράλληλα, σε υψηλότερο βαθμό, θεωρούν πως οι προϊστάμενοι οφείλουν να επιμορφώνονται αλλά και να αναπτύσσονται επαγγελματικά. Τον σημαντικότερο παράγοντα για την εφαρμογή της παιδαγωγικής ηγεσίας αποτελεί για τους συμμετέχοντες ο κατάλληλος σχεδιασμός που υποστηρίζει το παιδαγωγικό έργο του παιδικού σταθμού και η συνεργασία των γονέων με τον παιδικό σταθμό. Ωστόσο στην Ελλάδα, αν και παρατηρείται υψηλού επιπέδου συνεργασία των γονέων με τον παιδικό σταθμό, σε μέτριο επίπεδο υπάρχει ο κατάλληλος σχεδιασμός υποστήριξης των σταθμών. Η αύξηση της ηλικίας των συμμετεχόντων οδηγεί σε αύξηση της χρήσης μεθόδων παιδαγωγικής ηγεσίας και υψηλότερη υποστήριξη της επιρροής της χρήσης παιδαγωγικής ηγεσίας από την θέσπιση κοινών παιδαγωγικών στόχων για όλους τους παιδικούς σταθμούς. Τέλος, αναδείχθηκε πως όσο πιο σημαντική θεωρούν οι συμμετέχοντες την παιδαγωγική ηγεσία και την χρήση της από την ηγεσία, δηλαδή τους ίδιους, τόσο υψηλότερο είναι το επίπεδο στο οποίο χρησιμοποιούν μεθόδους παιδαγωγικής ηγεσίας και δίνουν προτεραιότητα σε αυτές. (EL)
The purpose of this research paper was to investigate, through quantitative research, the perceptions of pre-school education supervisors in relation to the concept and application of pedagogical leadership in the structures of kindergartens. To achieve the objectives of the research, a questionnaire of four sections was used in total. The research sample consisted of heads of kindergartens in Greece and more specifically in structures in the cities of Athens (municipality of Athens) and Ioannina (municipality of Ioannina). The research showed that the highest level of priority of the participants is to get to know the children of the kindergarten and to support the educators. At the same time, they more often come into contact and cooperate with educators and parents, as well as the children accommodated in the structures. The participants believe that they themselves must promote a climate of trust and honesty, promote dialogue and cooperation between educators and create favorable conditions, so that the smooth functioning of the kindergarten is supported. At the same time, to a higher degree, they believe that supervisors should be trained and also develop professionally. The most important factor for the implementation of pedagogical leadership for the participants is the appropriate planning that supports the pedagogical work of the kindergarten and the cooperation of the parents with the kindergarten. However, in Greece, although there is a high level of cooperation between the parents and the kindergarten, at a moderate level there is an appropriate support plan for the kindergartens. An increase in the age of the participants leads to an increase in the use of pedagogical leadership methods and a higher support for the influence of the use of pedagogical leadership from the establishment of common pedagogical goals for all kindergartens. Finally, it was shown that the more important the participants consider pedagogical leadership and its use by the leadership, i.e. themselves, the higher is the level at which they use pedagogical leadership methods and give priority to them. (EN)

Εκπαίδευση

Εκπαίδευση (EL)
Education (EN)

Greek

Σχολή Επιστημών της Αγωγής » Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης » ΠΜΣ Διαχείριση της Σχολικής Μονάδας και Διά Βίου Μάθηση » Κατεύθυνση Διαχείριση και Ανάπτυξη της Σχολικής Μονάδας: Παιδαγωγικές και Διοικητικές Πρακτικές
Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)