Οι σχέσεις εξουσίας στον σχολικό χώρο

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών   

Αποθετήριο :
Πέργαμος   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Οι σχέσεις εξουσίας στον σχολικό χώρο

Σισκόπουλος Ορέστης (EL)
Siskopoulos Orestis (EN)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2024


Η σχολική μονάδα είναι ένας χώρος που αναπτύσσονται σχέσεις αλληλεπίδρασης τόσο μεταξύ των εκπαιδευτικών και των παιδιών όσο και μεταξύ του Συλλόγου Διδασκόντων και του Διευθυντή. Σε πολλές περιπτώσεις ο διευθυντής ασκεί την εξουσία που διαθέτει με τέτοιο τρόπο ώστε άλλες φορές συμβάλλει στην καλλιέργεια ενός θετικού κλίματος στον σχολικό χώρο και άλλες φορές το αντίθετο. Στην παρούσα εργασία ερευνήθηκε ο τρόπος με τον οποίο ο διευθυντής ασκεί έλεγχο στους εκπαιδευτικούς που εργάζονται στο σχολείο του σχετικά με τα διδακτικά αλλά και με τα εργασιακά τους καθήκοντα. Πιο συγκεκριμένα, διερευνήθηκαν οι κυρώσεις που συνηθίζουν να επιβάλλουν οι διευθυντές στους εκπαιδευτικούς που δεν εκτελούν σωστά τα καθήκοντά τους αλλά και οι επιβραβεύσεις που δίνουν στους εκπαιδευτικούς που τα καταφέρνουν καλύτερα. Οι περισσότεροι διευθυντές ισχυρίστηκαν ότι πολύ συχνά επιβραβεύουν τους εκπαιδευτικούς τους μέσω αδειών, προφορικής ενθάρρυνσης ή αναφοράς ενός εκπαιδευτικού ως παράδειγμα στο υπόλοιπο εκπαιδευτικό προσωπικό και στους μαθητές του σχολείου. Παρόλα αυτά, δεν ήταν λίγοι εκείνοι που παραδέχτηκαν ότι έχει χρειαστεί να κάνουν παρατηρήσεις σε εκπαιδευτικούς, αλλά απέφυγαν να προβούν σε κυρώσεις καθώς θεωρείται από τους περισσότερους ως ακραία λύση. Επίσης, ερευνήθηκε για ποιους λόγους ένας διευθυντής επιβραβεύει ή κάνει παρατήρηση στους εκπαιδευτικούς που εργάζονται στο σχολείο του. Σχετικά με τις επιβραβεύσεις , οι περισσότεροι διευθυντές ανέφεραν ως αιτίεςτις πρωτοβουλίες των εκπαιδευτικών, καινοτόμες δράσεις στη σχολική καθημερινότητα αλλά και τη διαχείριση κρίσεων μέσα στην τάξη. Αντίθετα, παρατηρήσεις έχουν γίνει τόσο για παιδαγωγικούς λόγους (π.χ. ανεπαρκής διαχείριση τάξης) όσο και για υπηρεσιακούς λόγους (π.χ. αργοπορία). Τέλος, εξετάστηκε εάν ο Σύλλογος Διδασκόντων, ως θεσμικό και διοικητικό όργανο του σχολείου, είναι σε θέση να ελέγχει τον Διευθυντή σχετικά με τα καθήκοντά του και, εάν όχι, από ποιους ελέγχεται ο διευθυντής μιας σχολικής μονάδας. Οι συμμετέχοντες υποστήριξαν πως ο Σύλλογος Διδασκόντων μπορεί και πρέπει να ελέγχει το έργο του διευθυντή ενός σχολείου ο οποίος, ωστόσο, ελέγχεται από ολόκληρη τη σχολική κοινότητα (μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικούς, Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, Σχολικός Σύμβουλος). (EL)
The school unit is a space where interaction relationships are developed both between teachers and children and between the Teachers' Association and the principal. In many cases the principal handles the power he has in such a way that sometimes he contributes to the creation of a positive climate in the school area and other times the opposite. In this research, the way in which the principal exercises control over the teachers working in his school regarding their teaching and work duties was investigated. More specifically, the researcher investigated the sanctions that principals usually impose on teachers who do not perform their duties properly, as well as the rewards they give to teachers who do better. Most principals claimed that they very often reward their teachers through leave, verbal encouragement, or mentioning a teacher as an example to other teaching staff and students in the school. Nevertheless, there were not a few who admitted that they have had to make reprehensions to teachers, but refrained from imposing sanctions as it is considered by most as an extreme solution. It was also investigated for what reasons a principal rewards or scolds the teachers working in his school. Regarding the awards, most principals mentioned as reasons the teachers' initiatives, innovative actions in school everyday life and crisis management in the classroom. Instead, reprehensions have been made both for pedagogical reasons (eg poor classroom management) and for service reasons (eg tardiness). Finally, it was examined whether the Teachers' Association, as an institutional and administrative body of the school, is able to control the principal regarding his duties and, if not, by whom the principal of a school unit is controlled. The participants argued that the Teachers' Association can and should control the work of the principal of a school who, however, is controlled by the entire school community (students, parents, teachers, Primary Education, School Counselor). (EN)

Εκπαίδευση – Αθλητισμός

Εκπαίδευση – Αθλητισμός (EL)
Education - Sport science (EN)

Ελληνική γλώσσα

Σχολή Φιλοσοφική » Τμήμα Παιδαγωγικό Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης » ΠΜΣ Πολιτική, Διοίκηση και Αξιολόγηση στην Εκπαίδευση » Κατεύθυνση Πολιτική και Διοίκηση της Εκπαίδευσης
Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.