Στόχος της εκπαιδευτικής έρευνας ήταν να διερευνήσει πώς η προβληματοποίηση, ως εκπαιδευτική προσέγγιση, μπορεί να συμβάλλει στην ανάπτυξη της ιστορικής σκέψης των μαθητών. Η έρευνα ξεκίνησε θέτοντας έναν ιστορικό προβληματισμό που αποσκοπούσε στην κριτική του Ιωάννη Καποδίστρια, στην οποία οι μαθητές θα κατέληγαν έχοντας στη διάθεσή τους ιστορικές πηγές και βλέποντας τα γεγονότα από διαφορετικές οπτικές γωνίες.
Με τη χρήση μαθησιακών δραστηριοτήτων, προσπάθησα να ενισχύσω την κατανόηση των μαθητών, σχετικά με έννοιες όπως οι ιστορικές προοπτικές, η ιστορική σημασία και η χρήση αποδεικτικών στοιχείων πρωτογενούς πηγής, που καθορίζονται από το Seixas. Κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας, το ερευνητικό υπόβαθρο του Seixas αποτέλεσε το θεωρητικό πλαίσιο που καθοδήγησε τη σχεδίαση των δραστηριοτήτων.
Στο τελικό στάδιο, ζητήθηκε από τους μαθητές να συντάξουν δοκίμια, στα οποία αποτυπώνονται οι προσωπικές τους απόψεις σχετικά με τα ιστορικά γεγονότα και ο τρόπος που εξελίχθηκε η ιστορική τους σκέψη, μέσω της διαδικασίας της προβληματοποίησης. Τα δοκίμια αναλύονται για να κατανοήσουμε πώς οι μαθητές χρησιμοποίησαν τις αρχές της ιστορικής σκέψης κατά τη διαμόρφωση των απόψεών τους.
Η έρευνα αυτή προσφέρει εμπειρικά δεδομένα που υποστηρίζουν την ιδέα ότι η προβληματοποίηση της ιστορικής σκέψης και η εφαρμογή των αρχών της μπορούν να βοηθήσουν στη διαμόρφωση ενός βαθιά κατανοητού ιστορικού πλαισίου στους μαθητές.
(EL)
The aim of the educational research was to explore how problematization, as an educational approach, can contribute to the development of students' historical thinking. The research began by posing a historical problem aiming to critically examine Ioannis Kapodistrias, in which students would conclude with historical sources at their disposal and viewing events from different perspectives.
Through the use of learning activities, I attempted to enhance students' understanding of concepts such as historical perspectives, historical significance, and the use of primary source evidence, as defined by Seixas. Throughout this process, Seixas's theoretical background served as the framework guiding the design of activities.
In the final stage, students were asked to compose essays reflecting their personal views on historical events and how their historical thinking evolved through the problematization process. The essays are analyzed to understand how students employed the principles of historical thinking in shaping their opinions.
This research provides empirical data supporting the idea that problematizing historical thinking and applying its principles can help shape a deeply understood historical framework in students.
(EN)