Αντικείμενο της παρούσας εργασίας είναι η μελέτη του ρόλου του κοινού στα πλαίσια του μουσικού επιτελεστικού συμβάντος και συγκεκριμένα της χιπ χοπ συναυλίας, υπό το πρίσμα της θεωρίας της επιτέλεσης. Για τους σκοπούς της εργασίας πραγματοποιήθηκε βιβλιογραφική έρευνα με αναφορές στους επιστημονικούς κλάδους της Κοινωνιολογίας, της Ανθρωπολογίας, της Εθνομουσικολογίας, της Θεατρολογίας, της Επικοινωνίας και των Αφρο-Αμερικανικών σπουδών, με κοινό σημείο σύγκλισης τις σπουδές της επιτέλεσης, όπως και επιτόπια έρευνα σε underground χιπ χοπ συναυλίες, μέσω της συμμετοχικής παρατήρησης και της διεξαγωγής συνεντεύξεων. Κύρια ερευνητικά ενδιαφέροντα αποτελούν, η σχέση μεταξύ τελεστή και κοινού και οι τρόποι με τους οποίους το κοινό επιτελεί το ρόλο του, το πως αυτό επηρεάζεται από τη μεταμορφωτική ιδιότητα της επιτέλεσης και το πως τοποθετείται ως ομάδα στο επιτελεστικό συμβάν, όπως επίσης και το βίωμα της μουσικής επιτέλεσης. Τέλος, εστιάζοντας στο χιπ χοπ, πραγματεύομαι τη λειτουργία του ως πεδίο δράσης του κοινού και την έκφραση της επιτελεστικότητάς του στη ζωντανή συναυλία. Φιλοδοξία αυτής της εργασίας είναι να αναδείξει τη σημασία του κοινού ως αναπόσπαστου κομματιού της επιτέλεσης, ως εν δυνάμει τελεστή και συνδημιουργού του νοήματος της επιτέλεσης και να προτείνει, επίσης, μια εναλλακτική προσέγγιση του φαινομένου της επιτέλεσης, η οποία δεν ανιχνεύει την επιτελεστικότητα αποκλειστικά στους τελεστές επί σκηνής.
(EL)
The object of this present thesis is the study of the role of the audience within the musical performative happening and, more specifically, the hip hop concert, from the perspective of performance theory. For the purposes of the thesis, bibliographical research was held, with reference to the disciplines of Anthropology, Ethnomusicology, Sociology, Theatrology, Communication and African American studies, with performance studies as a point of convergence, as well as fieldwork in underground hip hop concerts, through participant observation and conducting interviews. The main interests of this research involve the relationship between performer and audience and the manner in which the audience performs its role, the ways in which it becomes affected by the transformative quality of performance and how it places itself in the performative happening as a group, as well as the experience of the musical performance. Finally, by focusing on hip hop, I discuss its function as a field of action for the audience and the expression of the audience’s performativity in the live concert. The aspiration of this thesis is to showcase the importance of the audience as an integral part of performance, as a potential performer and co-creator of the meaning of performance, and also to suggest an alternative approach of the performance phenomenon, which does not detect performativity strictly in the case of on-stage performers.
(EN)