Διερεύνηση της κλίμακας του Ψηφιακού Εθισμού σε ενήλικες την περίοδο της αιφνίδιας καραντίνας για τον ιό covid-19

This item is provided by the institution :
/aggregator-openarchives/portal/institutions/uoa   

Repository :
Pergamos Digital Library   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Διερεύνηση της κλίμακας του Ψηφιακού Εθισμού σε ενήλικες την περίοδο της αιφνίδιας καραντίνας για τον ιό covid-19

Μουρούζη Ιωάννα (EL)
Mourouzi Ioanna (EN)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2024


Εισαγωγή: Το διαδίκτυο αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της σύγχρονης ζωής. Ωστόσο, παράγοντες όπως το μοντέλο της σύγχρονης ζωής, κοινωνικοί παράγοντες και η εύκολη προσβασιμότητα οδηγούν μερικές φορές στον διαδικτυακό εθισμό, ο οποίος ιδιαίτερα στην περίπτωση των εφήβων έχει σημαντικότατες σωματικές, ψυχολογικές και κοινωνικές συνέπειες. Η χρήση του διαδικτύου έχει αυξηθεί κατακόρυφα τα τελευταία χρόνια. Το 1995 μόλις το 1% του παγκόσμιου πληθυσμού ήταν χρήστες διαδικτύου ενώ το 2016 έχει φτάσει πάνω από το 40%. Στην Ελλάδα έχει πρόσβαση στο διαδίκτυο το 65% του πληθυσμού. Το διαδίκτυο έχει την θετική του πλευρά. Προσφέρει αμεσότητα στην ενημέρωση και αναζήτηση πληροφοριών, παρέχει πληθώρα γνώσεων, εκμηδενίζει τις αποστάσεις, συμβάλλει στη μάθηση, στην εκπαίδευση και στην εργασία. Συνεισφέρει στη ψυχαγωγία, στη διασκέδαση και στην επικοινωνία μας. Προσφέρει τη δυνατότητα να μπορούμε να μην χάνουμε ούτε λεπτό από τι συμβαίνει στο κόσμο. Η χρήση του διαδικτύου μπορεί να είναι συχνή με θετικά μόνο αποτελέσματα, η υπερβολική χρήση όμως μπορεί να οδηγήσει στην κατάχρηση, στην εξάρτηση και στον εθισμό (Κεντρικό Ιατρείο Ελληνικής Αστυνομίας, 2016). Η εξάπλωση του φαινομένου του εθισμού από το διαδίκτυο είναι παγκόσμια και αφορά όλες τις ηλικιακές ομάδες με πιο ευάλωτη ομάδα αυτή των εφήβων χρηστών. Ωστόσο τείνει να λαμβάνει σοβαρές διαστάσεις και σε άτομα μεγαλύτερης ηλικίας για τον λόγο αυτό η παρούσα μελέτη εστιάζει στους ενήλικες και τη χρήση του διαδικτύου, σε μια ιδιαίτερη χρονική περίοδο όπου οι Έλληνες πολίτες της Ελλάδος ήταν υπό καθεστώς καραντίνας με αναπόφευκτο περιορισμό στην οικία λόγω της πανδημίας του ιού Covid-19. Σκοπός: Ο σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να εξετάσει την έκταση της ενασχόλησης με το διαδίκτυο στους ενήλικες, κάτω από τις ειδικές συνθήκες που επικράτησαν λόγω της αιφνίδιας καραντίνας σχετικά με την πανδημία του ιού COVID-19 και τα αυστηρά μέτρα κινήσεων από το μήνα Μάρτιο μέχρι το μήνα Μαΐου του 2020. Συνάμα αποσκοπεί στην καταγραφή πιθανών μεταβολών της χρήσης του διαδικτύου όταν παρεμβάλλεται μία βίαιη κοινωνική συνθήκη. Πιο συγκεκριμένα εξετάζει το φαινόμενο του εθισμού στο διαδίκτυο σε σχέση με το φύλο, την ηλικία, το επίπεδο εκπαίδευσης, την εργασία, την ενασχόληση με τα κοινωνικά δίκτυα , το gaming. Μεθοδολογία: Στην παρούσα μελέτη επιλέγεται η ποσοτική έρευνα. Η συλλογή των στοιχείων έγινε με τη συμπλήρωση ερωτηματολογίου. Το ερωτηματολόγιο αυτό δημιουργήθηκε στην GOOGLΕFORMS. Στην εισαγωγή του περιείχε τα στοιχεία του ερευνητή, το σκοπό της έρευνας, τα κριτήρια αποκλεισμού, τον κώδικα δεοντολογίας και κατέληγε σε 28 ερωτήσεις δημογραφικού χαρακτήρα, κοινωνικού χαρακτήρα καθώς και ερωτήσεις που σχετίζονταν με τον θέμα της έρευνας, τον εθισμό στο διαδίκτυο εν μέσω πανδημίας. Το ερωτηματολόγιο απεστάλη σε άτομα που χαρακτηρίζονται «φίλοι» σε συγκεκριμένη εφαρμογή κοινωνικής δικτύωσης (Facebook) καθώς και σε άτομα που χαρακτηρίζονται «επαφές» στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο. Τον πληθυσμό της παρούσας έρευνας αποτέλεσαν 305 διαφορετικά άτομα ηλικίας άνω των 18 ετών. Οι γυναίκες ήταν 246 και οι άνδρες 59 επί του συνόλου με μέσο όρο ηλικίας τα 28-37 έτη. Ως κριτήριο αποκλεισμού ετέθη η ηλικία. Η ανάρτηση του ερωτηματολογίου στην κοινωνική πλατφόρμα Facebook καθώς και η αποστολή του ερωτηματολογίου μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου έγινε την 20/05/2020. Την 25/05/2020, όπου συγκεντρώθηκαν 305 ολοκληρωμένες φόρμες με απαντήσεις απενεργοποιήθηκε η δυνατότητα συμπλήρωσης του ερωτηματολογίου. Ακολούθησε η εξαγωγή των αποτελεσμάτων σε πρόγραμμα EXCELL και μετέπειτα η ανάλυση αυτών. Για την ανάλυση και την περιγραφή των ποσοτικών μεταβλητών χρησιμοποιήθηκε η μέση τιμή και η τυπική απόκλιση (SD), καθώς και η διάμεσος και το ενδοτεταρτημοριακό εύρος, μετά από κατάλληλο έλεγχο της κανονικότητας της κατανομής μέσω του στατιστικού ελέγχου Kolmogorov-Smirnov και για την περιγραφή των ποιοτικών μεταβλητών χρησιμοποιήθηκε η απόλυτη (Ν) και η σχετική συχνότητα (%). Για τον έλεγχο της σχέσης δυο κατηγορικών μεταβλητών χρησιμοποιήθηκε το Pearson X2 test. Όλοι οι έλεγχοι που πραγματοποιήθηκαν ήταν αμφίπλευροι και η στατιστική σημαντικότητα τέθηκε στο επίπεδο α=0,05. Για την στατιστική ανάλυση και την παρουσίαση των αποτελεσμάτων χρησιμοποιήθηκε το στατιστικό πακέτο SPSS v. 22.0. Αποτελέσματα: Το 19% των ερωτηθέντων δήλωσαν πως εν μέσω καραντίνας η παραμονή στο σπίτι δεν τους ώθησε να αφιερώνουν περισσότερο χρόνο στα διαδικτυακά παιχνίδια ενώ αντίθετα, το 16,1% δήλωσαν ότι αφιέρωναν περισσότερο χρόνο στα διαδικτυακά παιχνίδια, το 17% των ερωτηθέντων δήλωσαν πως κατανάλωναν 1-2 ώρες σε διαδικτυακά παιχνίδια εν μέσω καραντίνας, το 8,2% 2-4 ώρες, το 2,6% 4-6 ώρες και το υπόλοιπο 1% περισσότερες από 6 ώρες. Σχεδόν το σύνολο των συμμετεχόντων (99%) δήλωσαν πως χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες κοινωνικής δικτύωσης. Συμπεράσματα: Σύμφωνα με τα αποτελέσματα οι ενήλικες και συγκεκριμένα, σε μια φάση της ζωής τους δύσκολη  κοινωνικά  και αιφνίδια όπου περιορίστηκαν στο σπίτι τους, αφιέρωσαν περισσότερο χρόνο στο διαδίκτυο, στα μέσα κοινωνικής δικτύωση και στο gaming με πιθανό αποτέλεσμα τον εθισμό σε αυτο. (EL)
Ιntroduction: The internet is an integral part of modern life. However, factors such as the model of modern life, social factors and easy accessibility sometimes lead to online addiction, which especially in the case of adolescents has significant physical, psychological and social consequences. Internet usage has increased sharply in recent years. In 1995 only 1% of the world's population were internet users, while in 2016 it reached over 40%. In Greece, 65% of the population has access to the internet. The internet has its positive side. It offers immediacy in briefingand information search, provides a wealth of knowledge, annihilates distances, contributes to learning, education and work. It contributes to our entertainment, entertainment and communication. It offers the possibility that we can't waste a minute of what's going on in the world. Internet use can be typical with positive signs, but excessive use leads to abuse, addiction and addiction. The spread of the phenomenon of addiction is global and concerns all age groups with a more vulnerable group that of adolescent internet users. However, it also tends to take serious ramifications in older people, which is why the study focuses on adults and internet use at a particular time when Greek society was quarantined with inevitable home restriction due to the Covid-19 pandemic. Aim: The purpose of this research is to examine the extent of internet engagement in adults, under the unusual conditions prevailing due to the sudden quarantine related to the COVID-19 pandemic and strict movement measures from March to early May 2020. At the same time, it aims to record possible changes in internet use when a violent social condition is inserted. More specifically, it examines the phenomenon of internet addiction in relation to gender, age, level of education, work, social networking, gaming. Methodology: The mean value and standard deviation (SD), as well as the median and intra-quadratic range were used to describe the quantitative variables, after a proper check of the regularity of the distribution through the Kolmogorov-Smirnov statistical control and to describe the qualitative variables. the absolute (N) and the relative frequency (%). The Pearson X2 test was used to test the relationship between two key variables. All tests performed were bilateral and the statistical significance was set at the level α = 0.05. The statistical package SPSS v. Was used for statistical analysis and presentation of results. 22.0. The survey involved 305 people over the age of 18. A GOOGLE FORMS questionnaire was distributed which contained questions of a demographic, social nature as well as questions related to internet use, social media use, gaming. Results: 19% of respondents said that in the midst of quarantine staying at home did not prompt them to spend more time on online games while instead, 16.1% said they spent more time on online games, 17% of respondents said they consumed 1-2 hours in online games in the midst of quarantine, 8.2% 2-4 hours, 2.6% 4-6 hours and the remaining 1% more than 6 hours where almost all participants (99%) in the survey stated that they use social networking services. Conclusions: According to the results, the adults and in particular, in a phase of their socially difficult and sudden life where they were confined to their home, turned to the internet for more hours with a possible result of the addiction. (EN)

Επιστήμες Υγείας

Επιστήμες Υγείας (EL)
Health Sciences (EN)

Greek

Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Επιστημών Υγείας
Σχολή Επιστημών Υγείας » Τμήμα Ιατρικής » ΠΜΣ Αντιμετώπιση Εξαρτήσεων-Εξαρτησιολογία » Κατεύθυνση Αντιμετώπιση Εξαρτήσεων-Εξαρτησιολογία

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)