Στην πτυχιακή μου εργασία με τίτλο «Κυβοργικό σώμα στις ψηφιακές επιτελεστικές τέχνες: Φύλο και γκροτέσκο», διερεύνησα την σύνθετη σχέση μεταξύ της τεχνολογίας, του φύλου και της ενσωμάτωσης στην ψηφιακή επιτέλεση. Αντλώντας από διάφορα ανθρωπολογικά πεδία, όπως τη ψηφιακή ανθρωπολογία και εθνογραφία, τη κυβοργική ανθρωπολογία, την ανθρωπολογία του φύλου και τη μετα-ανθρώπινη ανθρωπολογία, στόχος μου ήταν να διερευνήσω με ποιον τρόπο το κυβοργικό σώμα έχει τη δυνατότητα να συγκροτήσει μετα-έμφυλες υποκειμενικότητες που ενέχουν πολιτικές συνιστώσες. Ακολουθώντας μία μεθοδολογική προσέγγιση που περιελάβανε τη βιβλιογραφική ανασκόπηση και ανάλυση συνεντεύξεων που πραγματοποιήθηκαν από δημοσιογράφους σε καλλιτέχνες σε διάφορες διαδικτυακές πλατφόρμες (π.χ. YouTube και Vimeo), εξέτασα με ποιον τρόπο το κυβοργικό σώμα, το οποίο συγχωνεύει ανθρώπινα και τεχνολογικά στοιχεία, αμφισβητεί τα κανονικοποιήμενα πρότυπα φύλου και τις έννοιες της ενσωμάτωσης στα σύγχρονα ψηφιακά περιβάλλοντα. Επιπλέον, διεύρυνα την προσέγγιση μου, ώστε να συμπεριλάβω τις θεωρίες που αναπτύχθηκαν στις λογοτεχνικές σπουδές, τις θεατρικές σπουδές και τις σπουδές επιτέλεσης, προκειμένου να αναλύσω συγκεκριμένα παραδείγματα, όπως το ιαπωνικό κουκλοθέατρο και τις ψηφιακές επιτελέσεις καλλιτεχνών, όπως της Bardsley και Orlan. Μέσω αυτής της διερεύνησης, εξετάζω τους τρόπους με τους οποίους το κυβοργικό σώμα δύναται να διαταράξει τις συμβατικές αντιλήψεις για το φύλο, την ενσωμάτωση και την υποκειμενικότητα, ενώ παράλληλα αποκαλύπτω τις μετασχηματιστικές δυνατότητες των σύγχρονων ψηφιακών κουλτουρών.
(EL)
In my Bachelor thesis, titled "Cyborg Body in Digital Performing Arts: Gender and Grotesque", I
investigated the complex relationship between technology, gender, and embodiment in digital
performance. Drawing from various anthropological disciplines such as digital anthropology,
ethnography, cyborg anthropology, anthropology of gender, and posthumanist anthropology, my aim
was to explore how the cyborg bodies shape post-gendered subjectivities with political implications.
Employing a methodological approach that involved literature review and analysis of interviews from
journalists to artists on various online platforms (e.g. YouTube and Vimeo), I examined how cyborg
body, blending human and technological elements and challenges traditional gender norms and
notions of embodiment in contemporary digital contexts. Additionally, I broadened my approach to
include theories developed in literary studies, theatre studies, and performance studies, in order to
analyze specific examples, such as Japanese puppetry and digital performances by artists like Bardsley
and Orlan. Through this exploration, I shed light on the ways in which cyborg bodies disrupt
conventional understandings of gender, embodiment, and subjectivity, while also revealing light on the transformative potential of contemporary digital cultures.
(EN)