H Παρούσα εργασία εστιάζει στο 1ο δοκίμιο της "'Γενεαλογίας της Ηθικής" του Φρ. Νίτσε, με τίτλο «“Gut und Böse”- “Gut und Schlecht”». Στόχος είναι η ανάλυση των βασικών ιδεών και προτάσεων του εν λόγω δοκιμίου. Πριν την ανάλυση όμως του πρώτου δοκιμίου, κρίθηκε απαραίτητη η διερεύνηση της ίδιας της γενεαλογίας ως μεθόδου εξέτασης της ηθικής. Η διερεύνηση αυτή είναι το θέμα του 1ου κεφαλαίου. Στο κεφάλαιο αυτό γίνεται μία προσπάθεια να κατανοήσουμε τη γενεαλογία του Νίτσε ως μία ψυχολογική και ιστορική μέθοδο έρευνας της ηθικής. Στο 2ο κεφάλαιο, εισερχόμενοι στο κύριο θέμα, αναλύουμε το πρώτο δοκίμιο της Γενεαλογίας : θα δούμε ότι στο εν λόγω δοκίμιο έχουμε ουσιαστικά μια πρακτική εφαρμογή της γενεαλογικής μεθόδου έρευνας, η οποία αποκαλύπτει ορισμένες αλήθειες για τις καταβολές και την πραγματική φύση της επι αιώνες κυρίαρχης ιουδαιοχριστιανικής ηθικής, της "ηθικής του δούλου". Η ηθική αυτή συνίσταται στο δίπολο “καλό-κακό” (“gut-böse”), στο πλαίσιο του οποίου ως καλές αξιολογούνται συγκεκριμένες πρακτικές και στάσεις, όπως ο οίκτος, η ανιδιοτέλεια και ο εξισωτισμός. Στο 3ο και τελευταίο κεφάλαιο θα δούμε ότι το όλο γενεαλογικό εγχείρημα του Νίτσε στο πρώτο δοκίμιο δεν είναι αξιολογικά ουδέτερο, αλλά καθορίζεται από μία βασική ηθική-κανονιστική αρχή, κατά την οποία η ανθρώπινη αριστεία είναι αυτό που πρέπει να διασωθεί και να επιδιωχθεί. Η γνώση που προσφέρει η γενεαλογική μέθοδος εντός του πρώτου δοκιμίου, αποσκοπεί, όπως θα δούμε, σχεδόν καθ’ ολοκληρίαν στην εξυπηρέτηση αυτής της κανονιστικής αρχής.
(EL)
This paper focuses on the 1st essay of the "Genealogy of Morals" by Fr. Nietzsche, entitled "Gut und Böse-Gut und Schlecht". The goal is to analyze the main ideas of the essay in question. Before analyzing the first essay, however, it was deemed necessary to explore genealogy itself as a method of examining morality. This is the subject of the 1st Chapter. In this chapter an attempt is made to understand Nietzsche's genealogy as a psychological and historical method of moral research. In the 2nd chapter, entering into the main subject, we analyze the first essay of the Genealogy: we will see that in this essay we have essentially a practical application of the genealogical method, revealing certain facts about the origin and true nature of the ages dominant Judeo-Christian morality, the “morality of the slave”. This morality consists of the "good-evil" ("gut-böse") dichotomy, in which certain practices and behaviors, such as pity, altruism and equality, are evaluated as good. In the 3rd and final chapter, we will see that Nietzsche's entire genealogical work in the first essay is not value-neutral, but determined by a basic moral-normative principle, according to which human excellence is what should be saved and pursued. The knowledge offered by genealogical practice in the first essay is aimed, as we shall see, almost entirely at the service of this normative principle.
(EN)