H διαφοροποίηση του εαυτού, μια δομική κατασκευή της θεωρίας του Bowen, σε σχετικές εμπειρικές μελέτες φαίνεται να είναι προγνωστική της επαγγελματικής ταυτότητας των φοιτητών και της αναποφασιστικότητας στη σταδιοδρομία τους. Ωστόσο, οι συγκεκριμένοι μηχανισμοί που λειτουργούν εντός των οικογενειακών σχέσεων, μεταξύ της διαφοροποίησης του εαυτού και της αναποφασιστικότητας, ως προς την επιλογή σταδιοδρομίας του νέου ατόμου, έχουν τύχει διεθνώς ελάχιστης διερεύνησης. Σκοπός της παρούσας μελέτης, που διενεργείται για πρώτη φορά στα πλαίσια της Ελληνικής πραγματικότητας, είναι να διερευνηθεί εάν η Διαφοροποίηση εαυτού των φοιτητών και των μαθητών στη γονική τους οικογένεια, σχετίζεται με την Αυτοαποτελεσματικότητα και την Τριγωνοποίηση και τελικά πώς αυτοί οι τρεις παράγοντες μπορεί να επηρεάζουν τη λήψη της επαγγελματικής τους απόφασης. Συνολικά, 271 μαθητές Β΄ τάξης Λυκείου και 606 προπτυχιακοί φοιτητές από ποικίλα πανεπιστημιακά τμήματα της ευρύτερης περιοχής Αττικής συμμετείχαν στην έρευνα αυτή. Τα ευρήματα της μελέτης αυτής δείχνουν ότι υπάρχει μια στατιστικά σημαντική σχέση ανάμεσα στις τέσσερις διαστάσεις της Διαφοροποίησης του εαυτού, δηλαδή, της Συναισθηματικής Αντιδραστικότητας, της Συναισθηματικής Αποκοπής, της Συγχώνευσης με τους άλλους, της Προσωπικής Θέσης, και στις 3 διαστάσεις της δυσκολίας λήψης επαγγελματικής απόφασης, δηλαδή, την Ανώριμη Αντιμετώπιση Σταδιοδρομίας, την Έλλειψη Σαφήνειας Ενδιαφερόντων και τα Εμπόδια από το Οικογενειακό Περιβάλλον. Επίσης βρέθηκε ότι κοινός προγνωστικός παράγοντας και για τα δύο δείγματα φοιτητών και μαθητών της επαγγελματικής αναποφασιστικότητας αποτελεί η Τριγωνοποίηση στην πυρηνική οικογένεια. Επιπλέον, διαπιστώθηκε ότι τα υψηλότερα επίπεδα Προσωπικής Θέσης προβλέπουν μικρότερου βαθμού δυσκολία στη λήψη απόφασης, υψηλότερα επίπεδα αυτοαποτελεσματικότητας και χαμηλότερα επίπεδα Τριγωνοποίησης, ενώ η αυτοαποτελεσματικότητα βρέθηκε να συσχετίζεται θετικά με τη Διαφοροποίηση του Εαυτού και αρνητικά με την Τριγωνοποίηση.
(EL)
ABSTRACT
Self-differentiation, a structural construct of Bowen's theory, in relevant empirical studies appears to be predictive of students' career identity and career indecision. However, the specific mechanisms operating within family relationships between self-differentiation and indecision regarding the young person's career choice have received little investigation internationally. The purpose of the present study, which is carried out for the first time in the context of the Greek reality, is to investigate whether the Self-Differentiation of students and university students in their family of origin is related to Self-Efficacy and Triangulation and ultimately how these three factors may influence their career decision making.
In total, 271 2nd grade high school students and 606 undergraduate students from various university departments in the greater Attica region participated in this research.
The findings of this study show that there is a statistically significant relationship between the four dimensions of Self-Differentiation, i.e., Emotional Reactivity, Emotional Cut-off, Fusion with Others, “I” position and the three dimensions of difficulty of career decision making, namely, Career Immaturity Attitude, Obscurity of Interests and Barriers imposed by family.
Furthermore, it was observed that a common predictive factor of career indecision for the students and undergraduates examined, is Triangulation in the nuclear family. Finally, this study pinpointed that higher levels of “I” position predicted lower career indecision, higher levels of self-efficacy, and lower levels of Triangulation, while self-efficacy was found to be positively correlated with Differentiation of Self and negatively with Triangulation.
(EN)