Η εφαρμογή της αξιολόγησης στην Ελλάδα έχει συναντήσει σημαντικά εμπόδια και
αντιστάσεις. Με αφετηρία την πρόσφατη Υπουργική Απόφαση Αριθμ. 9950/ΓΔ5 του
2023 μέσω της οποίας καθορίζονται τα κριτήρια της ατομικής αξιολόγησης,
εξετάστηκαν οι στάσεις των εκπαιδευτικών γενικώς έναντι της αξιολόγησης, αλλά και
συγκεκριμένα έναντι των όσων προβλέπει η Υπουργική Απόφαση. Η έρευνα
πραγματοποιήθηκε με τη χρήση ερωτηματολογίων αυτοαναφοράς σε ένα δείγμα 120
εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της Αττικής. Με βάση την έρευνα η οποία
πραγματοποιήθηκε, μπορούν να εξαχθούν ορισμένα κεντρικά συμπεράσματα. Με
βάση την περιγραφική ανάλυση των δεδομένων, οι εκπαιδευτικοί θεωρούν ότι η
αξιολόγηση συμβάλλει ουσιωδώς στη βελτίωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού
έργου, έχοντας μια ιδιαίτερα θετική αποτίμηση για τις παραμέτρους που προβλέπονται
από την πρόσφατη Υπουργική Απόφαση. Οι εκπαιδευτικοί διάκεινται θετικά για την
αξιολόγηση από ομότιμούς τους, θεωρούν ότι η αξιολόγηση θα βελτίωνε το κλίμα που
επικρατεί στις σχολικές μονάδες και πως θα μπορούσε να οδηγήσει στην αύξηση του
κύρους των εκπαιδευτικών. Μέσω της αξιολόγησης της σχολικής μονάδας φαίνεται
πως αντιμετωπίζονταν φαινόμενα χαλάρωσης και αδιαφορίας των εκπαιδευτικών.
Επίσης, οι εκπαιδευτικοί της μελέτης θεωρούν καταλυτικής σημασίας το ρόλο του
διευθυντή, αλλά και του σχολικού συμβούλου. Συνολικότερα, οι εκπαιδευτικοί
θεωρούν κεντρικής σημασίας την αξιολόγηση για την επαγγελματική ανάπτυξη των
εκπαιδευτικών, ενισχύοντας τα δυνατά τους σημεία και καθιστώντας τους
αποτελεσματικότερους στη διδασκαλία, έχοντας επομένως εν τέλει ως αποτέλεσμα τη
βελτίωση της εκπαιδευτικής προόδου των μαθητών.
(EL)
The implementation of educational evaluation in Greece has encountered significant
obstacles and resistance. Starting from the recent Ministerial Decision No. 9950/GD5
of 2023, which defines the criteria for individual evaluation, the attitudes of teachers
towards evaluation in general, but also specifically towards what the Ministerial
Decision provides. The study was conducted using self-report questionnaires among a
sample of 120 Primary Education teachers in Attica. Based on the study that was
conducted, some central conclusions can be drawn. Based on the descriptive analysis
of the data, teachers consider that self-evaluation contributes substantially to the
improvement of the quality of educational work, having a very positive evaluation of
the parameters provided by the recent Ministerial Decision. Teachers have a positive
attitude towards peer evaluation, they consider that evaluation would improve the
climate in the school units and that it could lead to an increase in teachers' prestige.
Through the evaluation of the school unit, it seems that it addressed the phenomena of
relaxation and indifference of teachers. Also, the teachers in the study considered the
role of the head teacher and the school counsellor as catalytic. Overall, teachers consider
evaluation to be central to teachers' professional development, enhancing their strengths
and making them more effective in teaching, thus ultimately resulting in improved
educational progress for students.
(EN)