Η εμπειρία του χρήστη (user experience/ux), που αναφέρεται στην εμπειρία που ένα προϊόν ή
μια υπηρεσία δημιουργεί στον άνθρωπο που την χρησιμοποιεί στον πραγματικό κόσμο, είναι
ένα πολύ σημαντικό στοιχείο κατά την ανάπτυξη ενός ιστοτόπου που έχει ως στόχο να είναι
εύχρηστος. Η εμπειρία του χρήστη σχετίζεται με τον τρόπο που μπορεί να αλληλεπιδράσει με
το προϊόν και την ευκολία με την οποία μπορεί να βρει πώς λειτουργεί. Για έναν χρήστη η
ευκολία είναι ένας σημαντικός παράγοντας κατά την πλοήγησή του, αφού του δημιουργεί
θετική εντύπωση και του αφήνει μια ευχάριστη εμπειρία. Για την καλύτερη εμπειρία των
χρηστών, σε έναν ιστότοπο μπορεί να υπάρχουν άρθρα με τη μορφή data storytelling
(αφήγησης δεδομένων), δηλαδή άρθρα στα οποία παρουσιάζονται τα αποτελέσματα από ένα
σύνολο δεδομένων με την αξιοποίηση αφηγήσεων και οπτικοποιήσεων. Οι οπτικοποιήσεις,
με τη μορφή γραφημάτων, μπορούν να είναι στατικές ή διαδραστικές. Η διαδραστικότητα
ορίζεται ως το μέτρο της δυνητικής ικανότητας ενός μέσου να αφήνει τον χρήστη να ασκεί
ένα βαθμό επιρροής στο περιεχόμενο ή/και τη μορφή της διαμεσολαβημένης επικοινωνίας.
Στόχος της συγκεκριμένης διπλωματικής εργασίας ήταν η δημιουργία ενός ιστοτόπου με
βάση τον χρηστοκεντρικό σχεδιασμό και η διερεύνηση του αν και κατά πόσο οι χρήστες
κατανοούν καλύτερα το περιεχόμενο και βιώνουν θετικά συναισθήματα κατά την ανάγνωση
άρθρων που περιέχουν διαδραστικά γραφήματα, σε σχέση με άλλα που περιέχουν στατικά
γραφήματα, ή μόνο κείμενο χωρίς γραφήματα. Για τη διερεύνηση αυτών των ερωτημάτων
αναπτύχθηκε ένας ιστότοπος με θεματολογία τη βιομηχανία της γρήγορης και της βιώσιμης
μόδας. Για τον έλεγχο της ευχρηστίας του ιστοτόπου αξιοποιήθηκαν μέθοδοι αξιολόγησης με
τη συμμετοχή χρηστών και εμπειρογνωμόνων. Τα αποτελέσματα των μεθόδων αξιολόγησης
οδήγησαν στον επανασχεδιασμό του ιστοτόπου. Επίσης συνέβαλαν στην εξαγωγή συμπερασμάτων σχετικά με τα ερευνητικά ερωτήματα και της υποθέσεις. Οι χρήστες φάνηκε να προτιμούν την παρουσία γραφημάτων στα άρθρα σε σχέση με το απλό κείμενο, και έδειξαν προτίμηση στα διαδραστικά γραφήματα, ιδιαίτερα όταν ήθελαν να εντρυφίσουν στο θέμα του άρθρθου. Τα στατικά γραφήματα φάνηκε να τα προτιμούν οι χρήστες όταν ήθελαν να πάρουν μια γρήγορη γενική εικόνα των δεδομένων, χωρίς να εμβαθύνουν.
(EL)
The user experience (user experience/ux), which refers to the experience that a product or
service creates for the person using it in the real world, is a very important element when
developing a website that aims to be easy to use. The user experience relates to how users can
interact with the product and the ease with which they can find out how it works. For a user,
convenience is an important factor when navigating a website, as it creates a positive
impression and a pleasant experience. For a better user experience, a website may contain
articles in the form of data storytelling, i.e. articles in which the results from a dataset are
presented using narratives and data visualisations. Visualisations, in the form of graphs, can
be static or interactive. Interactivity is defined as the measure of the potential ability of a
medium to allow the user to exert a degree of influence on the content and/or form of the
mediated communication. The aim of this thesis was to create a website based on user
centered design and to investigate whether and to what extent users better understand the
content and experience positive emotions when reading articles containing interactive graphs,
compared to other articles containing static graphs, or just plain text without graphs. To
investigate these questions, a website was developed with content about the fast fashion and
sustainable fashion industry. Furthermore, evaluation methods involving users and experts
were used to test the usability of the website. The results of the evaluation methods led to the
redesign of the website. The results also contributed to drawing conclusions about the
research questions and hypotheses. Users seemed to prefer the presence of graphs in articles
over plain text, and showed a preference for interactive graphs, particularly when they
wanted to delve into the topic of the article. Static graphs seemed to be preferred by users when they wanted to get a quick overview of the data without diving into the data and the article.
(EN)