Στην παρούσα έρευνα εξετάστηκε η σχέση της αυτοαποτελεσματικότητας των εκπαιδευτικών με τις διαστάσεις της ποιότητας επαγγελματικής ζωής, οι οποίες είναι η ικανοποίηση συμπόνιας, η επαγγελματική εξουθένωση και το δευτερογενές τραυματικό στρες. Παράλληλα, ελέγχθηκε η ύπαρξη διαφορών τους ανάλογα με το φύλο, την ηλικία, την βαθμίδα εκπαίδευσης και τα έτη προϋπηρεσίας των εκπαιδευτικών. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 332 εκπαιδευτικοί, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίοι συμπλήρωσαν το ερωτηματολόγιο Κλίμακα Ποιότητας Επαγγελματικής Ζωής (Professional Quality of Life Scale), την Κλίμακα της Αίσθησης Αποτελεσματικότητας των Εκπαιδευτικών (Teachers’ Sense of Efficacy Scale) και ένα ερωτηματολόγιο δημογραφικών χαρακτηριστικών. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι υπάρχει σημαντική χαμηλή αρνητική συσχέτιση μεταξύ της αυτοαποτελεσματικότητας και της επαγγελματική εξουθένωσης και μέτρια θετική συσχέτιση μεταξύ της αυτοαποτελεσματικότητας και της ικανοποίησης συμπόνιας. Παράλληλα, βρέθηκε ότι η αυτοαποτελεσματικότητα αποτελεί προβλεπτικό παράγοντα της ικανοποίησης συμπόνιας και της επαγγελματικής εξουθένωσης. Παρατηρήθηκαν στατιστικά σημαντικές διαφορές ανάμεσα σε άνδρες και γυναίκες όσον αφορά το δευτερογενές τραυματικό στρες και την ικανοποίηση συμπόνιας ενώ βρέθηκαν στατιστικά σημαντικές διαφορές ως προς την αυτοαποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών ανάλογα με τα έτη προϋπηρεσίας τους. Τα παραπάνω ευρήματα συμβάλλουν στην καλύτερη κατανόηση της αυτοαποτελεσματικότητας και της ποιότητας επαγγελματικής ζωής καθώς και στον σχεδιασμό αποτελεσματικότερων προγραμμάτων παρέμβασης και υποστήριξης.
(EL)
The present study examined the relationship between teachers' sense of efficacy and compassion satisfaction, burnout and secondary traumatic stress. Furthermore, it aimed to examine the existence of potential differences of the aforementioned variables according to gender, age, level of education and years of teaching experience. The sample consisted of 332 teachers across various levels of education. Participants completed the Professional Quality of Life Scale, the Teachers' Sense of Efficacy Scale, as well as a demographic characteristics questionnaire. The results of the study showed that there is a statistically significant existence of a low negative correlation between teachers' sense of self-efficacy and burnout as well as a statistically significant existence of a moderate positive correlation between self-efficacy in relation to compassion satisfaction. In addition, statistically significant differences were observed between men and women in terms of secondary traumatic stress and compassion satisfaction, while at the same time statistically significant differences were found in terms of teachers' sense of self-efficacy according to their years of service. Findings of the study revealed a significant, yet weak, negative correlation between teachers’ sense of efficacy and burnout, as well as a significant, moderate positive correlation between teachers’ sense of efficacy and compassion satisfaction. Finally, compassion satisfaction and secondary traumatic stress seem to differ in terms of gender while teachers’ sense of efficacy seems to differ in terms of years of experience. Findings can contribute to a better understanding of teachers’ sense of efficacy and the dimensions of professional quality of life.
(EN)