Η δημιουργικότητα είναι μια ανεκτίμητη ικανότητα η οποία έχει μεγάλη βαρύτητα στην αποτελεσματική επίλυση προβλημάτων και τη λήψη αποφάσεων ειδικότερα κάτω από περίπλοκες συνθήκες που μεταβάλλονται δυναμικά. Η δημιουργική σκέψη εντοπίζεται σε όλες τις διαστάσεις της ανθρώπινης ζωής καθώς αποτελεί σημαντικό εργαλείο και στην καθημερινότητα του ανθρώπου, όπου διευκολύνει τις δραστηριότητές του και βελτιώνει την ποιότητα ζωής.
Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι να εξετάσει αν η δημιουργική σκέψη σχετίζεται με την παραβατική συμπεριφορά των ανήλικων ατόμων. Για τις ανάγκες υλοποίησης αυτής της εργασίας πραγματοποιήθηκε συστηματική βιβλιογραφική έρευνα αναφορικά με τη σχέση των παραβατικών ανηλίκων και της δημιουργικότητάς τους. Η αναζήτηση των σχετικών άρθρων έγινε ηλεκτρονικά στις βάσεις δεδομένων ProQuest, Semantic Schoolar, Science Pub, US National Institute of Justice και Psychological Reports (APA PsycNet), καθως και στα περιοδικά Journal of Creative Behavior, Sage Publications, International Journal of Scientific and Research Publication και Kenyatta University Institutional Repository. Η διάρκεια αναζήτησης εκτείνεται από την περίοδο από τον Ιούλιο 2019 έως και τον Μάιο 2023. Η ανασκόπηση απέδωσε 11 άρθρα που πληρούσαν τα κριτήρια συμπερίληψης. Έχει διαφανεί ότι τα μη παραβατικά παιδιά πετυχαίνουν καλύτερους βαθμούς σχεδόν σε όλες τις υποκλίμακες της δημιουργικότητας, όπως είναι η ευφράδεια, η ευελιξία και η πρωτοτυπία (Torrance Tests of Creativity, 1974). Τα παραβατικά παιδιά κατέχουν περισσότερα χαρακτηριστικά δημιουργικών ατόμων τα οποία ωστόσο δεν τα αξιοποιούν, παρόλο που δείχνουν υψηλότερα επίπεδα ρέουσας νοημοσύνης.
Από την παρούσα συστηματική ανασκόπηση αναδείχτηκε η ανάγκη για μεγαλύτερη υποστήριξη παραβατικών ανηλίκων στα θέματα αξιοποίησης των δυνατοτήτων και των ταλέντων τους, όπως και η δημιουργία των προγραμμάτων αποκατάστασης και κοινωνικής ένταξης που να βασίζονται σε αρχές της Κοινωνικής Παιδαγωγικής.
(EL)
Creativity is a significant skill which is highly appreciated in effective problem solving and decision making especially under complex and dynamically changing conditions. Creative thinking is found in all dimensions of human life as it is an important tool in the daily life of person, where it facilitates his activities and improves the quality of life.
The purpose of the present study is to examine whether creative thinking is related to the delinquent behavior of juveniles. For the needs of the implementation of this study, a systematic bibliographic review was carried out related to the relationship between delinquent minors and their creativity. The search for relevant articles was done online in the databases ProQuest, Semantic Schoolar, Science Pub, US National Institute of Justice, Psychological Reports (APA PsycNet) as well as in journals Journal of Creative Behavior, Sage Publications, International Journal of Scientific and Research Publication and Kenyatta University Institutional Repository. The research covers the period from July 2019 to May 2023. The review yielded 11 articles that met the inclusion criteria. It has been shown that non-delinquent children score better on almost all subscales of creativity, such as fluency, flexibility, and originality (Torrance Tests of Creativity, 1974). Delinquent children possess more characteristics of creative individuals but do not capitalize on them, even though they show higher levels of fluid intelligence.
The present systematic review revealed the need for greater support for delinquent minors in matters of utilizing their potential and talents, as well as the creation of rehabilitation and social integration programs based on principles of social pedagogy.
(EN)