Παρότι η βιβλιογραφία υποστηρίζει τη σημαντικότητα της αλληλεπίδρασης των ΕΛ με τη συμμετοχή στον αθλητισμό, η έρευνα στα αθλήματα γυμναστικής είναι εξαιρετικά περιορισμένη, παρέχοντας αντικρουόμενα ευρήματα. Σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν η αξιολόγηση των ΕΛ αθλητριών γυμναστικής, ηλικίας 8-13 ετών, και η διερεύνηση: (α) ενδεχόμενων διαφορών μεταξύ των αθλητριών Ρυθμικής Γυμναστικής (ΡΓ) και Ενόργανης Γυμναστικής (ΕΓ) και συνομηλίκων τους που δεν συμμετέχουν σε οργανωμένη φυσική δραστηριότητα (ομάδα ελέγχου: ΟΕ) και (β) της σύνδεσης των ΕΛ με στοιχεία του αθλητικού προφίλ των αθλητριών. Στην έρευνα συμμετείχαν 180 κορίτσια (ΡΓ: n=74 (πρωταθλητισμός: 38, μαζικός αθλητισμός: 36), ΕΓ: n=71 (πρωταθλητισμός: 34, μαζικός αθλητισμός: 37), OE: n=35). Για την αξιολόγηση των ΕΛ χρησιμοποιήθηκαν: (α) για τη μνήμη εργασίας (ME), η δοκιμασία Digit Backwards της δέσμης Working Memory Battery Test for Children και (β) για τον ανασταλτικό έλεγχο (AE) και τη γνωστική ευελιξία (ΓΕ), η δοκιμασία Color Word Interference της δέσμης Delis-Kaplan Executive Function System. Επίσης, συλλέχθηκαν πληροφορίες για το αθλητικό προφίλ των αθλητριών, καθώς και δημογραφικά στοιχεία όλων των συμμετεχουσών. Για την ανάλυση των δεδομένων, αρχικά πραγματοποιήθηκε έλεγχος της σχέσης των ΕΛ με (α) την ηλικία και (β) τα χρόνια ενασχόλησης με το άθλημα. Στη συνέχεια, προκειμένου να εξεταστούν οι διαφορές στις ΕΛ μεταξύ των αθλητριών (επίπεδο πρωταθλητισμού, μαζικός αθλητισμός) της ΕΓ, της ΡΓ και της ΟΕ, εφαρμόστηκε πολυμεταβλητή ανάλυση συνδιακύμανσης, η οποία δεν έδειξε στατιστικά σημαντικές διαφορές μεταξύ των ομάδων (p = .12). Τέλος, αναφορικά με τη σχέση των ΕΛ και του αθλητικού προφίλ των αθλητριών, διαπιστώθηκε ότι ο χρόνος ολοκλήρωσης της δοκιμασίας AE/ΓΕ προβλέπει στατιστικά σημαντικά την επίδοση των αθλητριών στο πανελλήνιο πρωτάθλημα (b= -.36, t= -2.604, p= .012). Από τα παραπάνω διαπιστώνεται ότι η συμμετοχή στην ΕΓ και τη ΡΓ δε συνδέεται με σημαντική ανάπτυξη των ΕΛ, ωστόσο ο ΑΕ και η ΓΕ συμβάλλουν στην επίδοση των αθλητριών.
(EL)
The literature supports the importance of the interaction of executive functions (EFs) with the participation in sports; however, research in gymnastics is extremely limited, providing conflicting findings. The purpose of this study was to assess the EFs in female gymnasts, 8-13 years old and investigate: (a) potential differences in EFs between rhythmic gymnasts (RG), artistic gymnasts (AG), and their peers, who do not participate in any organized physical activity (control group: CG) and (b) the association between EFs and athletes’ sport profile. The study included 180 girls [RG: n=74 (competitive level: 38, recreational level: 36), AG: n=71 (competitive level: 34, recreational level: 37), CG: n=35]. The EFs were assessed with the following tests: (a) Digits Backwards from the Working Memory Battery Test for Children for working memory (WM), and (b) the Color Word Interference from the Delis- Kaplan Executive Function System for inhibitory control (IC) and cognitive flexibility (CF). Additionally, information regarding athletes’ sport profile and demographic data of all participants was collected. Regarding data analysis, potential correlations between EFs participants’ age and sport experience were examined first. Subsequently, to examine differences in EFs among gymnasts (competitive level, recreational level) of AG, RG, and CG, a MANCOVA was applied, which revealed no statistically significant differences between the groups (p= .12). Finally, regarding the association between the EFs and the athletes’ sport profile, it was found that the completion time of IC/CF task significantly predicts the performance of gymnasts in the national championship (b= -.36, t= -2.604, p= .012). Based on the above, it can be concluded that the participation in AG and RG is not significantly associated with the development of EFs; however, IC and CF contribute to the scores of gymnasts in the national championship.
(EN)