Διερεύνηση των ιδεών παιδιών πρώτης τάξης του δημοτικού σχολείου για τη μηχανική ισορροπία μέσω πολυτροπικής προσέγγισης

This item is provided by the institution :
/aggregator-openarchives/portal/institutions/uoa   

Repository :
Pergamos Digital Library   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Διερεύνηση των ιδεών παιδιών πρώτης τάξης του δημοτικού σχολείου για τη μηχανική ισορροπία μέσω πολυτροπικής προσέγγισης

Γρίσπου Ιουλία (EL)
Grispou Ioulia (EN)

born_digital_graduate_thesis
Πτυχιακή Εργασία (EL)
Graduate Thesis (EN)

2024


Τα τελευταία χρόνια, για τη διδακτική των φυσικών επιστημών, η παραγωγή νοήματος και ο τρόπος οικοδόμησης των επιστημονικών εννοιών αποτελεί μια πολυτροπική διαδικασία κατά την οποία συνδράμουν ταυτόχρονα διάφορα εκφραστικά μέσα όπως είναι ο προφορικός λόγος, τα υλικά αντικείμενα αλλά και η σωματική έκφραση (Χαλχιουτάκη, Παντίδος & Καμπεζά, 2017). Όλες οι τροπικότητες που εκφράζονται από τα διάφορα σημειωτικά συστήματα συνεργάζονται μεταξύ τους όταν οι εκπαιδευόμενοι/ες βρίσκονται στη μαθησιακή διαδικασία συγκρότησης εννοιών και φαινομένων για τον φυσικό κόσμο (Givry & Tiberghien, 2012). Μια τέτοια προσέγγιση στην τάξη της φυσικής ενδείκνυται, καθώς προσφέρει την δυνατότητα στα παιδιά να εκφράσουν με όλους τους δυνατούς τρόπους τις ιδέες τους και την αντίληψη τους για αυτό που βιώνουν και πιθανώς να αναδιαμορφώσουν τις πρωταρχικές ιδέες τους ή και να τις εμπλουτίσουν. Επιπλέον, ένα πολυτροπικό πλαίσιο ανάδυσης των ιδεών των εκπαιδευομένων δίνει τη δυνατότητα στην/τον εκπαιδευτικό να εντοπίσει πιθανές ασάφειες στις ιδέες των παιδιών κατανοώντας έτσι εις βάθος τις σκέψεις τους. Το φαινόμενο το οποίο πραγματεύεται η συγκεκριμένη εργασία είναι αυτό της μηχανικής ισορροπίας. Το εν λόγω φαινόμενο έχει απασχολήσει αρκετούς ερευνητές διαχρονικά και πιο συγκεκριμένα ως προς τον τρόπο με τον οποίο εννοιολογείται από τα μικρά παιδιά. Με βάση ότι οι ιδιότητες του σημειωτικού πλαισίου το καθιστούν μοναδικό στην διαδικασία της νοηματοδότησης, σκοπός της έρευνας είναι να διερευνήσουμε τις ιδέες παιδιών πρώτης τάξης του δημοτικού σχολείου υιοθετώντας ένα εργαλείο συλλογής δεδομένων το οποίο δίνει τη δυνατότητα στον εκπαιδευόμενο/η να εκφραστεί πολυτροπικά. Για τον σκοπό αυτό κατασκευάστηκαν τρία έργα με διαφορετική σημειωτική προσέγγιση, ένα έργο προφορικού λόγου, ένα έργο σχεδιαστικής δραστηριότητας και ένα έργο που επικέντρωνε στην αλληλεπίδραση με έναν μαθηματικό ζυγό. Τα τρία έργα αυτά ενσωματώθηκαν σε μία συνέντευξη η οποία αποτέλεσε και το μέσο για την ανάδυση των ιδεών των εκπαιδευόμενων για την μηχανική ισορροπία. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι το σημειωτικό πλαίσιο φαίνεται να επιδρά με ξεχωριστό τρόπο στην νοηματοδότηση οδηγώντας τους/τις εκπαιδευόμενους/νες σε μια παλινδρόμηση μεταξύ συμβατών και μη εννοιολογήσεων σε σχέση με το επιστημονικά συμβατό, ενώ οι χειρονομίες συνεργαζόμενες με τον προφορικό λόγο αλλά και με τα στοιχεία του χώρου (σχέδιο, ζυγός) φαίνεται να παίζουν σημαντικό ρόλο στην εννοιολόγηση της έννοιας της απόστασης και της σχέσης της με την ασκούμενη δύναμη για την επίτευξη ισορροπίας. (EL)
Τα τελευταία χρόνια, για τη διδακτική των φυσικών επιστημών, η παραγωγή νοήματος και ο τρόπος οικοδόμησης των επιστημονικών εννοιών αποτελεί μια πολυτροπική διαδικασία κατά την οποία συνδράμουν ταυτόχρονα διάφορα εκφραστικά μέσα όπως είναι ο προφορικός λόγος, τα υλικά αντικείμενα αλλά και η σωματική έκφραση (Χαλχιουτάκη, Παντίδος & Καμπεζά, 2017). Όλες οι τροπικότητες που εκφράζονται από τα διάφορα σημειωτικά συστήματα συνεργάζονται μεταξύ τους όταν οι εκπαιδευόμενοι/ες βρίσκονται στη μαθησιακή διαδικασία συγκρότησης εννοιών και φαινομένων για τον φυσικό κόσμο (Givry & Tiberghien, 2012). Μια τέτοια προσέγγιση στην τάξη της φυσικής ενδείκνυται, καθώς προσφέρει την δυνατότητα στα παιδιά να εκφράσουν με όλους τους δυνατούς τρόπους τις ιδέες τους και την αντίληψη τους για αυτό που βιώνουν και πιθανώς να αναδιαμορφώσουν τις πρωταρχικές ιδέες τους ή και να τις εμπλουτίσουν. Επιπλέον, ένα πολυτροπικό πλαίσιο ανάδυσης των ιδεών των εκπαιδευομένων δίνει τη δυνατότητα στην/τον εκπαιδευτικό να εντοπίσει πιθανές ασάφειες στις ιδέες των παιδιών κατανοώντας έτσι εις βάθος τις σκέψεις τους. Το φαινόμενο το οποίο πραγματεύεται η συγκεκριμένη εργασία είναι αυτό της μηχανικής ισορροπίας. Το εν λόγω φαινόμενο έχει απασχολήσει αρκετούς ερευνητές διαχρονικά και πιο συγκεκριμένα ως προς τον τρόπο με τον οποίο εννοιολογείται από τα μικρά παιδιά. Με βάση ότι οι ιδιότητες του σημειωτικού πλαισίου το καθιστούν μοναδικό στην διαδικασία της νοηματοδότησης, σκοπός της έρευνας είναι να διερευνήσουμε τις ιδέες παιδιών πρώτης τάξης του δημοτικού σχολείου υιοθετώντας ένα εργαλείο συλλογής δεδομένων το οποίο δίνει τη δυνατότητα στον εκπαιδευόμενο/η να εκφραστεί πολυτροπικά. Για τον σκοπό αυτό κατασκευάστηκαν τρία έργα με διαφορετική σημειωτική προσέγγιση, ένα έργο προφορικού λόγου, ένα έργο σχεδιαστικής δραστηριότητας και ένα έργο που επικέντρωνε στην αλληλεπίδραση με έναν μαθηματικό ζυγό. Τα τρία έργα αυτά ενσωματώθηκαν σε μία συνέντευξη η οποία αποτέλεσε και το μέσο για την ανάδυση των ιδεών των εκπαιδευόμενων για την μηχανική ισορροπία. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι το σημειωτικό πλαίσιο φαίνεται να επιδρά με ξεχωριστό τρόπο στην νοηματοδότηση οδηγώντας τους/τις εκπαιδευόμενους/νες σε μια παλινδρόμηση μεταξύ συμβατών και μη εννοιολογήσεων σε σχέση με το επιστημονικά συμβατό, ενώ οι χειρονομίες συνεργαζόμενες με τον προφορικό λόγο αλλά και με τα στοιχεία του χώρου (σχέδιο, ζυγός) φαίνεται να παίζουν σημαντικό ρόλο στην εννοιολόγηση της έννοιας της απόστασης και της σχέσης της με την ασκούμενη δύναμη για την επίτευξη ισορροπίας. (EN)

Θετικές Επιστήμες

Θετικές Επιστήμες (EL)
Science (EN)

Greek

Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Σχολή Επιστημών της Αγωγής » Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)