Το "έντεχνο" τραγούδι στην Αθήνα της κρίσης: κοινωνικές, πολιτικές και πολιτισμικές διαστάσεις

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών   

Αποθετήριο :
Πέργαμος   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Το "έντεχνο" τραγούδι στην Αθήνα της κρίσης: κοινωνικές, πολιτικές και πολιτισμικές διαστάσεις

Κασίτα Μαρία (EL)
Kasita Maria (EN)

born_digital_thesis
Διδακτορική Διατριβή (EL)
Doctoral Dissertation (EN)

2024


Η διατριβή Το “έντεχνο τραγούδι στην Αθήνα της κρίσης: κοινωνικές, πολιτικές και πολιτισμικές διαστάσεις εξετάζει το "έντεχνο" τραγούδι στην Αθήνα κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης, με έμφαση στα έτη 2014-2019 και εστιάζει στις κοινωνικοπολιτικές και πολιτισμικές διαστάσεις του τραγουδιού, αναλύοντας τις εμπειρίες καλλιτεχνών και ακροατών και το πώς αυτοί αντιλαμβάνονται το "έντεχνο" τραγούδι. Η διατριβή μελετά τα βασικά χαρακτηριστικά του "έντεχνου" τραγουδιού (ποιητική αξία των στίχων, μουσική δομή και ενορχήστρωση, ερμηνεία των καλλιτεχνών, πρόσληψη από το ακροατήριο, ιστορική συνέχεια) και διερευνά αν το “έντεχνο” τραγούδι μπορεί να θεωρηθεί δημοφιλές ή λαϊκό είδος, αναλύει τη συμβολή καλλιτεχνών και κοινού στη διαμόρφωση του, αποκαλύπτει τον έντονο κοινωνικοπολιτικό χαρακτήρα του και ταυτόχρονα αναδεικνύει τη σημασία του συναισθήματος στη διαμόρφωση της εμπειρίας και της κοινωνικοπολιτικής ενεργοποίησης. Η διατριβή υιοθετεί μια (αυτο)εθνογραφική προσέγγιση, ενταγμένη στον χώρο της εθνογραφικής έρευνας της δημοφιλούς μουσικής και της λαϊκής κουλτούρας, προσφέροντας πλούσιο υλικό που αποτυπώνει τις διαφορετικές σχέσεις, απόψεις, αξίες και αισθητικές, όπου ο εαυτός και ο άλλος ορίζονται μέσα από διαφορετικές κοινωνικές, πολιτικές και πολιτισμικές διαδικασίες. Η επιλογή της αυτοεθνογραφίας επέτρεψε στη συγγραφέα να μελετήσει το “έντεχνο” τραγούδι ως ενεργό μέλος της κοινότητας που ερευνά, χρησιμοποιώντας τις προσωπικές της αντιλήψεις, εμπειρίες, συναισθήματα και αλληλεπιδράσεις ως κεντρικά στοιχεία για την κατανόηση του πεδίου. Η αυτοεθνογραφία επηρέασε καθοριστικά τόσο την επιτόπια έρευνα όσο και τη συγγραφή της διατριβής. Συνολικά, το "έντεχνο" τραγούδι αναδεικνύεται ως μια μορφή έκφρασης που δημιουργείται στους οριακούς χώρους μεταξύ Ανατολής και Δύσης, παρελθόντος και παρόντος, ευημερίας και φτώχειας, ενσωματώνει καλλιτεχνικές και παραδοσιακές επιρροές και συμβάλλει στη δημιουργία πολιτισμικής και προσωπικής ταυτότητας. (EL)
The thesis "The 'Entechno' Song in Athens During the Crisis: Social, Political, and Cultural Dimensions" examines the "entechno" genre in Athens during the economic crisis, focusing on the years 2014-2019. It analyzes the socio-political and cultural dimensions of the song, exploring the experiences of artists and listeners and their perceptions of the "entechno" song. The thesis studies the basic characteristics of "entechno" (poetic value of lyrics, musical structure and instrumentation, artists' performance, audience reception, historical continuity) and investigates whether "entechno" can be considered a popular or folk genre. It also analyzes the contributions of artists and audiences to its formation, reveals its strong socio-political character, and highlights the importance of emotion in shaping experience and socio-political activation. The thesis adopts an (auto)ethnographic approach, integrated into the field of ethnographic research on popular music and culture, offering rich material that captures different relationships, views, values, and aesthetics. It shows how the self and the other are defined through various social, political, and cultural processes. The choice of autoethnography allowed the author to study "entechno" as an active member of the community she is researching, using her personal perceptions, experiences, emotions, and interactions as central to her understanding of the field. Autoethnography was a key influence on both the fieldwork and the writing of the thesis. Overall, the "entechno" song emerges as a form of expression created in the liminal spaces between East and West, past and present, prosperity and poverty, incorporating artistic and traditional influences, and contributing to the creation of cultural and personal identity. (EN)

Γεωγραφία - Ανθρωπολογία – Λαογραφία

Γεωγραφία - Ανθρωπολογία – Λαογραφία (EL)
Geography - Anthropology - Folklore (EN)

Ελληνική γλώσσα

Σχολή Φιλοσοφική » Τμήμα Μουσικών Σπουδών
Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.