Παρέμβαση για τη βελτίωση γνώσεων, στάσεων και συμπεριφορών για τη ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα σε επαγγελματίες υγείας

This item is provided by the institution :
/aggregator-openarchives/portal/institutions/uoa   

Repository :
Pergamos Digital Library   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Παρέμβαση για τη βελτίωση γνώσεων, στάσεων και συμπεριφορών για τη ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα σε επαγγελματίες υγείας

Δαμιανίδου Κωνσταντίνα (EL)
Damianidou Konstantina (EN)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2024


Τα άτομα που αυτοπροσδιορίζονται ως λεσβίες, ομοφυλόφιλα, αμφιφυλόφιλα, τρανς/διεμφυλικά ή ίντερσεξ (ΛΟΑΤΚΙ) αντιμετωπίζουν σημαντικές ανισότητες στις υπηρεσίες υγείας. Συγκεκριμένα, υπάρχουν αναφορές σχετικά με την έλλειψη γνώσεων των επαγγελματιών υγείας, γεγονός που αποτελεί ένα από τα βασικά εμπόδια στην πολιτισμικά ανταποκρινόμενη, κλινικά ικανή φροντίδα. Παρόλο που τα τελευταία έτη η ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα έχει αποκτήσει σημαντική ορατότητα στην ελληνική κοινωνία και ετησίως πραγματοποιούνται καμπάνιες για την εξάλειψη της ομοφοβίας και των διακρίσεων, οι επαγγελματίες υγείας εξακολουθούν να είναι απροετοίμαστοι σχετικά με τη φροντίδα των ΛΟΑΤΚΙ ατόμων εξαιτίας των ελλιπών γνώσεων για το θέμα. Η παρέμβαση βασίστηκε πάνω στο ευρωπαϊκό εκπαιδευτικό πρόγραμμα HEALTH4LGBTQ για τους επαγγελματίες υγείας. Περιλάμβανε τρίωρη εκπαίδευση στην πρακτική χωρίς αποκλεισμούς, στην ορολογία ΛΟΑΤΚΙ, στη λήψη σεξουαλικού ιστορικού, θέματα πρόληψης, ενημέρωση για την ουδέτερη γλώσσα στην επικοινωνία και σχετικά με το κοινωνικό στίγμα και τις διακρίσεις που βιώνει η ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα στις υπηρεσίες υγείας. Η παρέμβαση αξιολογήθηκε βάσει ημι-πειρατικού σχεδιασμού. Κάθε ομάδα (πειραματική και ελέγχου) είχε 35 επαγγελματίες πρωτοβάθμιας υγείας. Το 60% του δείγματος και στις δύο ομάδες ήταν νοσηλεύτριες και επισκέπτες υγείας. 90% των συμμετεχόντων και στις δύο ομάδες δήλωσε ετεροφυλόφιλοι/ες. Πριν την παρέμβαση οι δύο ομάδες δεν διέφεραν στατιστικά σημαντικά στις διαστάσεις στάσεων «Αυτοαξιολόγηση επάρκειας στην παροχή φροντίδας ΛΟΑΤΚΙ ατόμων» και «Αναγνώριση των αναγκών των ΛΟΑΤΚΙ ατόμων στην υγειονομική περίθαλψη». Σημαντική διαφορά μεταξύ των δύο ομάδων πριν την παρέμβαση υπήρξε στη διάσταση «Προθυμία για πρακτική χωρίς αποκλεισμούς» (p=0,018), με την ομάδα παρέμβασης να εκδηλώνει μεγαλύτερη προθυμία. Μετά την παρέμβαση, η ομάδα παρέμβασης βελτίωσε τις στάσεις της περισσότερο, με σημαντικά στατιστικά μεγαλύτερη μεταβολή στα σκορ (<0,001) και των τριών παραπάνω διαστάσεων, σε σχέση με την ομάδα ελέγχου. Όσο αφορά τις γνώσεις, τόσο πριν όσο και μετά την παρέμβαση, η ομάδα παρέμβασης είχε σημαντικά υψηλότερη βαθμολογία γνώσεων (p=0,005). Στην ομάδα ελέγχου δεν σημειώθηκε σημαντική μεταβολή μεταξύ των μετρήσεων πριν και μετά την παρέμβαση, ενώ στην ομάδα παρέμβασης σημειώθηκε σημαντική αύξηση (p=<0,001). Η αξιολόγηση της παρούσας παρέμβασης έδειξε ότι μια σύντομη εκπαίδευση είναι ικανή να βελτιώσει γνώσεις και στάσεις των επαγγελματιών υγείας για την φροντίδα των ΛΟΑΤΚΙ ατόμων. Είναι απαραίτητο οι παρεμβάσεις αυτού του είδους όμως να συνεχίζουν την αξιολόγηση τους σε βάθος χρόνου ώστε να διαπιστώνεται αν όντως η πρακτική βελτιώνεται στις συνθήκες της καθημερινής εργασίας. (EL)
People who self-identify as lesbian, gay, bisexual, transgender/bisexual or intersex (LGBTI) face significant inequalities in health services. In particular, there are reports of a lack of knowledge among health professionals, which is a key barrier to culturally responsive, clinically competent care. Although in recent years the LGBTQ community has gained significant visibility in Greek society and annual campaigns are conducted to eliminate homophobia and discrimination, health professionals are still unprepared to care for LGBTQ people due to a lack of knowledge on the topic. The intervention was based on the European HEALTH4LGBTQ training programme for health professionals. It included three hours of training on inclusive practice, LGBTQ terminology, taking sexual history, prevention issues, information on neutral language in communication and on the social stigma and discrimination experienced by the LGBTQ community in health services. The intervention was evaluated based on a semi-experimental design. Each group (experimental and control) had 35 primary health care professionals. 60% of the sample in both groups were nurses and health visitors. 90% of participants in both groups reported being heterosexual. Before the intervention, the two groups did not differ statistically significantly on the attitude dimensions "Self-assessment of competence in providing LGBTQ care" and "Recognition of LGBTQ healthcare needs". There was a significant difference between the two groups before the intervention on the dimension 'Willingness to practice inclusively' (p=0.018), with the intervention group showing greater willingness. After the intervention, the intervention group improved their attitudes more, with a significantly statistically greater change in scores (<0.001) on all three of the above dimensions, compared to the control group. In terms of knowledge, both before and after the intervention, the intervention group had significantly higher knowledge scores (p=0.005). The control group did not show a significant change between the pre- and post-intervention scores, while the intervention group showed a significant increase (p=<0.001). The evaluation of this intervention showed that a short training is able to improve health professionals' knowledge and attitudes towards the care of LGBTQ people. However, it is necessary that interventions of this type continue to be evaluated over time to determine whether practice is indeed improving in the context of everyday work. (EN)

Επιστήμες Υγείας

Επιστήμες Υγείας (EL)
Health Sciences (EN)

Greek

Σχολή Επιστημών Υγείας » Τμήμα Ιατρικής » Διατμηματικό ΠΜΣ Προαγωγή και Αγωγή της Υγείας » Κατεύθυνση Προαγωγή και Αγωγή της Υγείας
Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Επιστημών Υγείας

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)