Η ομόφυλη γονεϊκότητα αποτελεί μία αναδυόμενη πραγματικότητα στην Ελλάδα, αντικατοπτρίζοντας τις αλλαγές και τις εξελίξεις στις κοινωνικές δομές και στις αντιλήψεις περί οικογένειας. Όλο και περισσότερα παιδιά μεγαλώνουν σε οικογένειες με ομόφυλους γονείς, γεγονός που καθιστά αναγκαία την κατανόηση και την αποδοχή αυτών των νέων μορφών οικογένειας από την κοινωνία και ιδίως από τους παιδαγωγούς. Οι εκκολαπτόμενοι παιδαγωγοί, δηλαδή οι φοιτητές/τριες παιδαγωγικών σχολών, θα κληθούν να έρθουν σε επαφή με παιδιά που μεγαλώνουν σε τέτοιες οικογένειες και η στάση τους, ιδιαίτερα στην προσχολική αγωγή, απέναντι σε αυτά τα παιδιά και τους γονείς τους μπορεί να έχει σημαντική επίδραση στην ανάπτυξη και την ευημερία τους.
Στην Ελλάδα, ωστόσο, η στάση των εκκολαπτόμενων εκπαιδευτικών απέναντι στα παιδιά ομόφυλων οικογενειών και στους γονείς τους δεν έχει μελετηθεί επαρκώς. Αυτό το κενό στην έρευνα είναι σημαντικό να καλυφθεί, καθώς η κατανόηση των αντιλήψεων και των προκαταλήψεων που μπορεί να υπάρχουν είναι ουσιώδης για την ανάπτυξη προγραμμάτων εκπαίδευσης και επιμόρφωσης που θα προετοιμάσουν καλύτερα τους παιδαγωγούς να ανταποκριθούν στις ανάγκες όλων των παιδιών, ανεξαρτήτως της οικογενειακής τους κατάστασης. Η εξοικείωση των μελλοντικών παιδαγωγών με τις νέες μορφές οικογένειας είναι πολύ σημαντική όχι μόνο για την υποστήριξη των παιδιών, αλλά και για την προώθηση μιας κοινωνίας ισότητας και δικαιοσύνης.
Η παρούσα έρευνα μελετά τις στάσεις των φοιτητών προσχολικής αγωγής απέναντι στην ομόφυλη γονεϊκότητα. Το δείγμα αποτελείται από 152 φοιτήτριες του ΤΕΑΠΗ/ΕΚΠΑ που συμπλήρωσαν τρία ερωτηματολόγια: α) ερωτηματολόγιο δημογραφικών στοιχείων που ερεύνησε το έτος σπουδών, τη συχνότητα επίσκεψης σε εκκλησία/ναό και την επαφή με άτομα της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας, β) το ερωτηματολόγιο «Προσαρμογή των Παιδιών στις Ομόφυλες Οικογένειες» που διερευνά πεποιθήσεις σχετικά με τις επιπτώσεις της ανατροφής από γονείς του ίδιου φύλου και γ) το ερωτηματολόγιο «Άνεση κατά την αλληλεπίδραση με ομόφυλους γονείς».
Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι οι φοιτήτριες είχαν μέτριες θετικές πεποιθήσεις σχετικά με την προσαρμογή των παιδιών με ομόφυλους γονείς, ενώ εξέφρασαν σημαντικά λιγότερες εμφανείς μορφές προκατάληψης σε σύγκριση με λεπτές μορφές προκατάληψης και είχαν υψηλά επίπεδα άνεσης αλληλοεπιδρώντας με ομόφυλες οικογένειες. Επιπλέον, οι φοιτήτριες που ήταν πιο θρησκευόμενες και δεν είχαν επαφή με ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα, είχαν μεγαλύτερη αντίθεση προς την ανατροφή παιδιών από ομόφυλους γονείς, όπως και λιγότερη άνεση προς αυτούς και τα παιδιά τους. Τα αποτελέσματα αυτά δείχνουν ότι μόνο η θρησκευτικότητα και η επαφή με ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα αποτελούν προγνωστικούς παράγοντες για τη στάση απέναντι στην ανατροφή των παιδιών από γονείς του ίδιου φύλου και την άνεσή τους κατά την αλληλεπίδρασή τους με ομόφυλες οικογένειες. Η συζήτηση τονίζει την ανάγκη επιμόρφωσης των εκκολαπτόμενων παιδαγωγών σχετικά με την ομόφυλη γονεϊκότητα και τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος χωρίς αποκλεισμούς σε περιβάλλον προσχολικής εκπαίδευσης, καθώς είναι απαραίτητο οι παιδαγωγοί να είναι ευαισθητοποιημένοι και ενημερωμένοι για τις ποικίλες μορφές οικογενειακής ζωής. Η ένταξη της θεματικής της ομόφυλης γονεϊκότητας στα προγράμματα σπουδών των παιδαγωγικών σχολών και η προώθηση της έρευνας στον τομέα αυτό μπορεί να βοηθήσει στην καλλιέργεια μιας πιο συμπεριληπτικής και υποστηρικτικής εκπαιδευτικής κοινότητας.
(EL)
Same-sex parenthood is an emerging reality in Greece, reflecting changes and developments in social structures and perceptions of the family. More and more children are growing up in families with same-sex parents, making it necessary for society, especially educators, to understand and accept these new family forms. Future educators, particularly students of education, will interact with children from such families. Their attitudes, especially in pre- school education, towards these children and their parents can significantly impact the children’s development and well-being.
In Greece, however, the attitudes of future teachers towards children from same-sex families and their parents have not been adequately explored. This research gap is crucial to address, as understanding the perceptions and biases that may exist is essential for developing education and training programs that better prepare educators to meet the needs of all children, regardless of their family structure. Familiarizing future educators with new family forms is vital not only for supporting children but also for promoting an equal and just society.
This study examines the attitudes of pre-school education students towards same-sex parenting. The sample consists of 152 female students from the DECE/NKUA who completed three questionnaires: (a) a demographic questionnaire exploring year of study, frequency of church/temple attendance, and contact with people in the LGBTQ+ community; (b) the "Adjustment of Children to Same-Sex Families" questionnaire, which explores beliefs about the effects of being raised by same-sex parents; and (c) the "Comfort in Interacting with Same-Sex Parents" questionnaire.
The survey results showed that female students held moderately positive beliefs about the adjustment of children with same-sex parents, expressed significantly fewer overt forms of prejudice compared to subtle forms, and had high levels of comfort interacting with same-sex families. Additionally, female students who were more religious and did not have contact with LGBTQ+ individuals showed greater opposition to raising children by same-sex parents and felt less comfortable with them and their children. These results suggest that religiosity and contact with LGBTQ+ individuals are the only predictors of attitudes toward same-sex parenting and comfort in interacting with same-sex families.
The discussion highlights the need to educate future educators on same-sex parenting and create an inclusive environment in preschool settings. It is essential for educators to be aware and informed about the diverse forms of family life. Including the topic of same-sex parenthood in teacher training curricula and promoting research in this area can help foster a more inclusive and supportive educational community.
(EN)