O ρόλος του κοινωνικο-πολιτισμικού περιβάλλοντος στην μάθηση των Μαθηματικών

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών   

Αποθετήριο :
Πέργαμος   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



O ρόλος του κοινωνικο-πολιτισμικού περιβάλλοντος στην μάθηση των Μαθηματικών

Τσολακίδης Λάζαρος (EL)
Tsolakidis Lazaros (EN)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2024


Η παρούσα εργασία εξετάζει το πώς το κοινωνικο-πολιτισμικό περιβάλλον επηρεάζει την μάθηση των μαθηματικών αλλά και τις διαφορετικές μεθόδους προσέγγισης της μαθηματικής γνώσης. Σκοπός της είναι να αναδείξει πώς διάφορες εθνικότητες και πολιτισμοί προσεγγίζουν τη μαθηματική γνώση και, κατά συνέπεια, την μαθηματική εκπαίδευση μέσα από τις δικές τους μοναδικές πρακτικές, αντικατοπτρίζοντας την ποικιλομορφία της μαθηματικής σκέψης. Σε αυτήν την κατεύθυνση, ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην προσαρμογή της διδασκαλίας, ώστε να ανταποκρίνεται στις πολιτισμικές καταβολές των μαθητών και στο πώς μέσω της Κριτικής Μαθηματικής Εκπαίδευσης θα μπορέσουν οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί να αξιοποιήσουν τα μαθηματικά ως ένα εργαλείο κοινωνικής δικαιοσύνης. Η εργασία υπογραμμίζει ότι η μαθηματική γνώση δεν μπορεί να απομονωθεί από τις εμπειρίες που αποκτά το άτομο στην καθημερινή του ζωή. Βασιζόμενη στις απόψεις των Vygotsky (1978) και Skovsmose (2012) , εξετάζεται πώς η καθημερινή ζωή και οι κοινωνικές αλληλεπιδράσεις επηρεάζουν την εκμάθηση μαθηματικών εννοιών. Ο Vygotsky επισημαίνει τη σημασία της κοινωνικής διάστασης στη μάθηση των μαθηματικών, ενώ ο Skovsmose εστιάζει στο πώς μπορούμε να αξιοποιήσουμε τα μαθηματικά, προκειμένου να υπάρξει κοινωνική δικαιοσύνη και να καλλιεργήσουμε τους αυριανούς δημοκρατικούς πολίτες. Η εργασία αναπτύσσεται αρχικά με μια επισκόπηση της σημασίας της μαθηματικής επιστήμης στην καθημερινή ζωή και συνεχίζει με μια ιστορική αναδρομή στο πώς η κατοχή μαθηματικών γνώσεων επηρέαζε την κοινωνία διαχρονικά.Συνεχίζοντας γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στις δραστηριότητες στις οποίες, σύμφωνα με τον Βishop (1988), όλοι οι λαοί αναπτύσσουν και ενσωματώνουν μαθηματικές γνώσεις και ιδέες, οπτική που συνδέεται με την έννοια των εθνομαθηματικών. Τέλος, παρουσιάζεται η προσέγγιση της Κριτικής Μαθηματικής Εκπαίδευσης και τονίζεται η ανάγκη σεβασμού της πολιτισμικής ποικιλομορφίας και η σημασία ενσωμάτωσης διαφορετικών προσεγγίσεων στη μαθηματική διδασκαλία, με σκοπό την πιο δίκαιη και δημοκρατική κοινωνία. (EL)
This dissertation examines how a person's socio-cultural environment affects mathematical learning, and the different approaches to mathematical knowledge that emerge based on cultural diversities. Its purpose is to highlight how various nationalities and cultures approach mathematical knowledge and, consequently, mathematics education through their own unique practices, reflecting the diversity of mathematical thinking. In this regard, special emphasis is also placed on teachers’ role in adapting their instruction to meet the challenges evoked by students’ varied cultural backgrounds and how, through Critical Mathematics Education, both students and teachers can leverage mathematics as a tool for social justice. The thesis underscores that mathematical knowledge cannot be separated from the experiences an individual gains in their daily life. Based on the ideas of Vygotsky (1978) and Skovsmose (1994), the thesis explores how daily life, and social interactions influence the learning of mathematical concepts. Vygotsky stresses the importance of the social dimension of learning while Skovsmose emphasizes that mathematics can be utilized as a means to achieve social justice and to cultivate tomorrow's democratic citizens. The thesis begins with an overview of the significance of the discipline of mathematics in everyday life and continues with a historical account of how the possession of mathematical knowledge has influenced society throughout time. It then specifically refers to activities that incorporate mathematical knowledge and ideas, which, according to Bishop (1988), all cultures develop to, a perspective related to the concept of ethnomathematics. Finally, the approach of Critical Mathematics Education is presented, highlighting the need to respect cultural diversity and the importance of integrating diverse approaches into mathematics teaching, aiming for a just and democratic society. (EN)

Θετικές Επιστήμες

Θετικές Επιστήμες (EL)
Science (EN)

Ελληνική γλώσσα

Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Σχολή Θετικών Επιστημών » Τμήμα Μαθηματικών » Διαπανεπιστημιακό ΠΜΣ Διδακτική και Μεθοδολογία των Μαθηματικών » Κατεύθυνση Διδακτική και Μεθοδολογία των Μαθηματικών

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.