Η παρούσα διπλωματική εργασία αποτελεί μελέτη περίπτωσης (ποιοτική
έρευνα) και έλαβε χώρα σε νηπιαγωγείο της Καισαριανής (Αθήνα). Σκοπός της
έρευνας είναι η διερεύνηση της επίδρασης της εκπαιδευτικής ρομποτικής, μέσω του
εκπαιδευτικού ρομπότ R1, στην ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης των
παιδιών προσχολικής ηλικίας. Στην έρευνα συμμετείχαν συνολικά 21 παιδιά (11
αγόρια & 10 κορίτσια) τυπικής και μη-τυπικής ανάπτυξης (αυτισμός, ΔΕΠΥ), ενώ
ένας μαθητής είχε προσφυγικό υπόβαθρο (Ουκρανία) και φοιτά και σε τμήμα
ένταξης.
Από την ανάλυση των δεδομένων, τα οποία προέκυψαν από παρεμβάσεις που
συνοδεύονταν από παρατήρηση, φύλλα εργασίας, ρουμπρίκες και συνέντευξη,
προέκυψε ότι η αξιοποίηση του ρομπότ R1 στην εκπαιδευτική πράξη συνέβαλε
σημαντικά στην ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης των παιδιών, καθώς
παρατηρήθηκε σημαντική βελτίωση στην ικανότητά τους να αναγνωρίζουν, να
εκφράζουν και να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους, όπως επίσης και στην
ικανότητά τους να κατανοούν και να ανταποκρίνονται στα συναισθήματα των άλλων
μετά το πέρας της έρευνας.Επίσης, η αξιοποίηση του ρομπότ R1 συνέβαλε στην
ενίσχυση των κοινωνικών δεξιοτήτων των παιδιών. Συγκεκριμένα, παρατηρήθηκε
βελτίωση στην ικανότητά τους να συνεργάζονται με άλλους, να επικοινωνούν
αποτελεσματικά και να επιλύουν συγκρούσεις. Οι ομαδικές δραστηριότητες με το
ρομπότ συνέβαλαν στην ενίσχυση της αλληλεπίδρασης των παιδιών βοηθώντας τα να
μάθουν να δουλεύουν μαζί, να μοιράζονται ιδέες και να υποστηρίζουν τους
συμμαθητές/συμμαθήτριες τους. Επιπλέον, η συμμετοχή στις ρομποτικές
δραστηριότητες προήγαγε την ανάπτυξη δεξιοτήτων ηγεσίας και υπευθυνότητας,
καθώς ορισμένα παιδιά ανέλαβαν ηγετικούς ρόλους και καθοδηγούσαν την ομάδα
τους. Τέλος, διαπιστώθηκε ότι η εκπαιδευτική ρομποτική προσφέρει πρόσθετα οφέλη
σε παιδιά με μη-τυπικές μαθησιακές ανάγκες, όπως η ενίσχυση των κοινωνικών
δεξιοτήτων και η βελτίωση της ικανότητας αναγνώρισης και διαχείρισης
συναισθημάτων. Όσον αφορά την ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης μέσω
της εκπαιδευτικής ρομποτικής, δεν παρατηρήθηκαν διαφορές ανάλογα με το φύλο.
(EL)
This thesis is a case study (qualitative research) conducted at a kindergarten
located in Kaisariani (Athens). The purpose of the research is to investigate the impact
of educational robotics, specifically through the educational robot R1, on the
development of emotional intelligence in preschool-aged children. The study involved
a total of 21 children (11 boys and 10 girls) with both typical and atypical
development (autism, ADHD), including one student with a refugee background
(Ukraine) who also attends an integration class.
The data analysis, derived from observations, worksheets, rubrics, and interviews,
revealed that the use of robot R1 in the educational setting significantly contributed to
the enhancement of children's emotional intelligence. Notable improvements were
observed in their ability to recognize, express, and manage their emotions, as well as
in their ability to understand and respond to the emotions of others by the end of the
study. Additionally, the use of robot R1 contributed to the strengthening of children's
social skills. Specifically, improvements were observed in their ability to collaborate
with others, communicate effectively and resolve conflicts. Group activities with the
robot enhanced interactions among the children, helping them learn to work together,
share ideas, and support their peers. Furthermore, participation in robotic activities
promoted the development of leadership and responsibility skills, with some children
taking on leadership roles and guiding their teams.Lastly, it was found that
educational robotics offers additional benefits for children with atypical learning
needs, such as enhancing social skills and improving their ability to recognize and
manage emotions. Regarding the development of emotional intelligence through
educational robotics, no gender-based differences were observed.
(EN)