Η παρουσία προσφύγων και μεταναστών στα Δημοτικά Σχολεία του κέντρου της Αθήνας και η γλωσσική τους συμπεριφορά

This item is provided by the institution :
/aggregator-openarchives/portal/institutions/uoa   

Repository :
Pergamos Digital Library   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Η παρουσία προσφύγων και μεταναστών στα Δημοτικά Σχολεία του κέντρου της Αθήνας και η γλωσσική τους συμπεριφορά

Νικολάκη Ιωάννα (EL)
Nikolaki Ioanna (EN)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2025


Η μαζική μετακίνηση ανθρώπων σε παγκόσμιο επίπεδο , επηρεάζει τη δημογραφική σύνθεση των χωρών υποδοχής μεταναστών και αποτελεί σημαντικό παράγοντα διαμόρφωσης του πολυπολιτισμικού χαρακτήρα των κοινωνιών τους. Κύρια πρόκληση των παραπάνω πολυπολιτισμικών κοινωνιών είναι η σωστή οργάνωση, των σχέσεων μεταξύ ντόπιων και αλλοδαπών με τέτοιο τρόπο ώστε να μην προκύψουν συγκρούσεις. Κατά την περίοδο των τελευταίων δεκαετιών ο αριθμός των προσφύγων αλλά και μεταναστών ολοένα και τείνει να αυξηθεί. Προσφυγές και μετανάστες όλο και περισσότερο και σε μεγαλύτερο αριθμό εισέρχονται στην Ελλάδα και στην Ευρωπαϊκή Ένωση, δημιουργείται λοιπόν με τον τρόπο αυτό το προσφυγικό ζήτημα. Εντός των πλαισίων αυτού, του προσφυγικού ζητήματος θεωρείται σημαντική η επίδειξη κοινωνικής πολιτικής, κυρίως, στους τομείς της εργασίας, της υγείας και της εκπαίδευσης. Με δεδομένο το γεγονός ότι με την έλευση παιδιών προσφύγων,- μεταναστών δημιουργούνται, όχι για πρώτη φορά, σε πολλά σχολεία της χώρας συνθήκες πολυπολιτισμικότητας και επαφής διαφόρων γλωσσών και πολιτισμών, γίνεται αντιληπτό πως δημιουργείται η ανάγκη της, όσο το δυνατόν αποτελεσματικότερης ανταπόκρισης των εκπαιδευτικών στις νέες απαιτήσεις μιας πολυπολιτισμικής σχολικής τάξης . Το δικαίωμα της πρόσβασης στην εκπαίδευση είναι δικαίωμα κάθε παιδιού το οποίο υποστηρίζει σέβεται , αλλά και προστατεύει το ελληνικό κράτος. Με βάση τις διατάξεις του ευρωπαϊκού και του εθνικού δίκαιου όλα τα παιδία πρόσφυγες έχουν δικαίωμα στην εκπαίδευση, καθώς με τον τρόπο αυτό διευκολύνεται η κοινωνική τους ενσωμάτωση. Γίνεται επιπλέον, η προσπάθεια να διερευνήσουμε και να κατανοήσουμε τον τρόπο με τον οποίο τοποθετούνται οι μαθητές αυτοί στο ελληνικό σχολείο καθώς και τις γλωσσικές τους συμπεριφορές και τρόπους επικοινωνίας με τους συμμαθητές ίδιας ή διαφορετικής προέλευσης- καταγωγής. Στο ελληνικό σχολείο τα νέα δεδομένα παρουσίας προσφύγων και μεταναστών αναδεικνύουν μια ευαισθησία σε πολιτισμικά διαφέροντες μαθητές, προωθώντας αναστοχαστικές τεχνικές με έμφαση στην επικοινωνία, την δια δραστικότητα και την ενθάρρυνση να εκφραστούν όλοι οι μαθητές δημιουργώντας ένα ανοιχτό περιβάλλον με εκτίμηση και σεβασμό στην ατομική και εθνοπολιτισμική ταυτότητα των μαθητών (Sabah, 2014). Η εκπαίδευση οφείλει να αποτελέσει μια πράξη απελευθέρωσης για όλους έτσι ώστε όλοι να συνεργάζονται αρμονικά έχοντας στο μυαλό μας μια δημοκρατική και δίκαιη παιδεία είναι αυτή όπου σε καθημερινή βάση προωθείται ο σεβασμός η αυτοεκτίμηση. Η παρούσα εργασία αποσκοπεί στο να διερευνήσει το πώς οι προσφυγές και οι μετανάστες μαθητές, εντάσσονται στα πλαίσια του ελληνικού σχολείου και πιο συγκεκριμένα στα Δημοτικά σχολεία του κέντρου των Αθηνών, καθώς και να γίνει μια προσπάθεια ανάλυσης της γλωσσικής τους συμπεριφοράς αναφορικά με το πώς συμπεριφέρονται γλωσσικά αυτοι στο σχολείο, πώς συμπεριφέρονται στο σπίτι και τελικά ποιες γλώσσες επιλέγουν να χρησιμοποιούν. Επιπλέον διερευνώνται πεδία αναφορικά με το κατά πόσο οι μετανάστες και οι πρόσφυγες χρησιμοποιούν τη μητρική τους γλώσσα στον τόπο τον οποίο διαμένουν και στην ευρύτερη κοινωνία της γειτονιάς τους. Καθώς και για το αν η ομιλία δυο ή περισσοτέρων γλωσσών βοηθάει τελικά στην εκμάθηση και χρήση της ελληνικής γλώσσας. (EL)
The large-scale movement of people across the globe significantly affects the demographic makeup of countries that receive immigrants. This migration has a major role in shaping the multicultural character of these societies. One of the challenges faced by multicultural societies is the effective organization of the relationships between locals and newcomers to prevent conflicts from arising. In recent decades, the number of refugees and immigrants has increased rapidly. Greece and the European Union have seen an increasing number of refugees and migrants arriving, contributing to what is now known as the "refugee issue." Within this context, social policies focused on employment, healthcare, and education are particularly important. When refugee and migrant children arrived, many schools in Greece were not ready to deal with multiculturalism for the first time. These schools must now accommodate multiple languages and cultures, by highlighting the need for teachers to respond effectively to the new challenges of multicultural classrooms. Education is a fundamental right for all children, a principle upheld and protected by the Greek state. Both European and national laws guarantee refugee children access to education, which plays a crucial role in helping them integrate into society. It is important to understand how these students adapt to Greek schools, including their language use and communication with classmates from similar or different cultural backgrounds. The presence of refugees and migrant students in Greek schools emphasizes the need for sensitivity toward culturally diverse learners. Encouraging communication, interaction, and self-expression in an open environment fosters appreciation and respect for each student’s unique cultural identity (Sabah, 2014). Education should serve as an act of empowerment, promoting collaboration and mutual respect. A truly democratic and fair education system is one that encourages respect and self-esteem daily. This study aims to figure out, how refugee and migrant students integrate into Greek schools, specifically elementary schools in central Athens. It also examines their language behavior, focusing on how they use language at school, at home, and which languages they prefer to use overall. Additionally, the research investigates whether refugees and migrants use their native languages in their local communities and neighborhoods. The study also investigates whether speaking two or more languages helps these students learn and use the Greek language more effectively. (EN)

Γενικά έργα

Γενικά έργα (EL)
General works (EN)

Greek

Σχολή Φιλοσοφική » Τμήμα Παιδαγωγικό Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης » ΠΜΣ Θεωρία, Πράξη και Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού έργου » Κατεύθυνση Διαπολιτισμική Εκπαίδευση
Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)