Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας αποτελεί η εξέταση της σημασίας των συστημάτων στελέχωσης στη Δημόσια Διοίκηση, ερευνώντας τις διαδικασίες επιλογής προϊσταμένων σε θέσεις ευθύνης στο ελληνικό πλαίσιο. Η Δημόσια Διοίκηση αποτελεί τον πυρήνα του ελληνικού κράτους, γι’ αυτό και η αποτελεσματικότητά της εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ποιότητα του ανθρώπινου δυναμικού της. Τα συστήματα στελέχωσης παίζουν καθοριστικό ρόλο στην επίτευξη της αποτελεσματικότητας, της διαφάνειας και της αξιοπιστίας, καθώς μέσω αυτών επιλέγονται οι κατάλληλοι άνθρωποι για τις αντίστοιχες θέσεις. Στόχος της μελέτης είναι να παρουσιάσει και να αναλύσει τα υφιστάμενα συστήματα στελέχωσης των θέσεων ευθύνης στην Ελλάδα, μέσα από τη μελέτη του νομοθετικού πλαισίου και των μεθοδολογικών εργαλείων που εφαρμόζονται για την επιλογή των καταλληλότερων υποψηφίων. Στο πρώτο κεφάλαιο, θα παρουσιαστεί το θεωρητικό πλαίσιο της μελέτης, αναλύοντας τις έννοιες της δημόσιας διοίκησης και της σημασίας του ανθρώπινου δυναμικού για την αποτελεσματική της λειτουργία. Επιπλέον, θα εξεταστούν τα σύγχρονα μοντέλα στελέχωσης της δημόσιας διοίκησης και θα γίνει μία συνοπτική ανάλυση σχετικά με την δυναμική της ηγεσίας αναφορικά με την επιλογή των προϊσταμένων. Το δεύτερο κεφάλαιο, θα εστιάσει στα συστήματα στελέχωσης στο ελληνικό πλαίσιο, παρουσιάζοντας την ιστορική του εξέλιξη, τις νομοθετικές διαδικασίες που έχουν εφαρμοστεί και τον ρόλο του ΑΣΕΠ και του ΕΚΔΔΑ. Στο τρίτο κεφάλαιο, θα επιχειρηθεί μία λεπτομερής ανάλυση της διαδικασίας που εφαρμόζεται για την επιλογή των προϊσταμένων, καθώς και τα κριτήρια που πρέπει να πληρούν για την αντίστοιχη θέση και τις μεθόδους αξιολόγησης των ικανοτήτων τους. Τέλος, στο τέταρτο κεφάλαιο θα παρουσιαστούν οι προκλήσεις και οι αδυναμίες του ελληνικού συστήματος στελέχωσης και επιλογής προϊσταμένων και τα βασικά σημεία που προκύπτουν κατά τη σύγκρισή του με άλλα ευρωπαϊκά συστήματα στελέχωσης. Με την ολοκλήρωση του τέταρτου κεφαλαίου, θα εξαχθούν ορισμένα συμπεράσματα και θα γίνουν ορισμένες προτάσεις για τον εκσυγχρονισμό των διαδικασιών και την ενίσχυση της αξιοκρατίας κατά την επιλογή των προϊσταμένων.
(EL)
The purpose of this thesis is to examine the importance of systems of systems in Public Administration, researching the procedures of supervisors in positions of responsibility in the Greek context. Public Administration is the core of the Greek state, which is why its effectiveness depends to a large extent on the quality of its human resources. Staffing systems play a key role in achieving efficiency, transparency and reliability as they select the right people for the respective positions. The aim of the study is the presentation and analysis of the existing staffing systems for positions of responsibility in Greece, through the study of the legislative framework and the methodological tools applied for the selection of the most suitable candidates. The first chapter will present the theoretical framework of the study, analyzing the concepts of public administration and the importance of human resources for its effective operation. In addition, contemporary public administration staffing models will be examined, and a brief analysis will be made of leadership dynamics regarding the selection of supervisors. The second chapter will focus on staffing systems in the Greek context, presenting its historical development, the legislative procedures that have been implemented and the role of ASEP and EKDDA. In the third chapter, a detailed analysis of the selection process of supervisors will be attempted, as well as the criteria they must meet for the respective position and the methods of assessing their abilities. Finally, the fourth chapter will present the challenges and weaknesses of the Greek system of staffing and selection of supervisors and the main points that emerge when comparing it with other European staffing systems. At the end of the fourth chapter, some conclusions will be drawn, and some proposals will be made to modernize the procedures and strengthen meritocracy in the selection of supervisors.
(EN)