Το Θέατρο δεν ανήκει μόνο στη Λογοτεχνία και στο θέαμα. Τα δραματικά έργα και οι θεατρικές τεχνικές ανήκουν και στην ακαδημαϊκή εκπαίδευση.1 Τα τελευταία χρόνια έχει γίνει συνειδητό ότι οι θεατρικές τεχνικές μπορούν να βρουν έδαφος και μέσα στο πλαίσιο της Διδασκαλίας και Μάθησης του νέου προγράμματος της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.2 Η παρούσα εργασία εφαρμόζει την Τεχνική του Δράματος στην εκπαίδευση σε συνδυασμό με τον κινηματογράφο και τη ζωγραφική σε τρία πεδία: Στην ξένη Γλώσσα (Γαλλικά), στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων και σε βιωματικές παρεμβάσεις για την Ψυχική Ενδυνάμωση Ομάδων.
Έχοντας ως αρχικό στόχο την εκμάθηση και τη διδασκαλία των Γαλλικών - FLE [(Français Langue Étrangère) γαλλ.: Γαλλικά ως ξένη γλώσσα], σε συνδυασμό με τη μεθοδολογία της Δραματοποίησης και μέσω ενός κοινού ερεθίσματος (ταινία-πορτραίτα), η παρούσα Διπλωματική περνά μέσα από θέατρο βιωματικές διαδρομές στα Εργαστήρια δεξιοτήτων, για να καταλήξει στο πεδίο μιας πολυμορφικής τάξης, όπως ακριβώς είναι η ταινία. Εκεί επιχειρεί να επιλύσει συγκρουσιακές καταστάσεις και τελικά να ενδυναμώσει και να εμψυχώσει όλα τα μέλη της ομάδας.
Συγκεκριμένα μέσα από τρεις πειραματικές εφαρμογές επιχειρήθηκε η ενδυνάμωση ομάδας μετά από ανάδειξη κοινωνικών προβλημάτων και ψυχικών τραυμάτων που αναδύθηκαν από το ερέθισμα-εκπαιδευτικό εργαλείο (ταινία, πορτραίτα). Η εφαρμογή της θεατρικής διαμεσολάβησης έδωσε απαντήσεις στο ρατσισμό, στις προκαταλήψεις, στον κοινωνικό αποκλεισμό αλλά και την διαχείριση έντονων συναισθημάτων που προκαλούνται από συγκεκριμένα κοινωνικά προβλήματα, καθώς και την αποφόρτισή τους. Ως απαραίτητη προϋπόθεση της εφαρμογής των θεατρικών τεχνικών ενδυνάμωσης ήταν η μετάβαση από την βιωματική διαδικασία με στόχο την Αυτογνωσία και την ανάπτυξη Ενσυναίσθησης, την ενίσχυση των δεσμών μιας σχολικής ομάδας αλλά και τη Συνεργατική μάθηση, τη Διαμεσολάβηση, την Επίλυση Διαφορών που θα οδηγήσουν στην Εμψύχωση των μελών της.
Η διαθεματική προσέγγιση της εφαρμογής των τριών παρεμβάσεων στη διδακτική πράξη της παρούσας εργασίας επιχειρεί να θέσει στην εκπαιδευτική διαδικασία ένα πλαίσιο διαλόγου και διάδρασης με τους εκπαιδευόμενους και όχι να μένει στην πρόσληψη μόνο κανόνων γραμματικής και λεξιλογίου μέσα στο πλαίσιο της τυπικής πρόσληψης γνώσης.3 Η «αποστολή» του εκπαιδευτικού δεν είναι να μεταδώσει μόνο τη γνώση, αλλά να αποκομίσουν οι μαθητές το παιδαγωγικό όφελος μιας «απελευθερωτικής» κουλτούρας, η οποία θα απαντά στις ψυχοκοινωνικές τους αναζητήσεις πέρα από τις οδηγίες ενός αυστηρού προγράμματος σπουδών.
(EL)
In recent years, it has become known that Theatrical techniques can also root themselves within the teaching and learning framework of the new Secondary Education program. This Study aspires to apply the methodology of drama in education combined with cinema and painting, in three fields of research: In foreign language (French), in skills workshops, and in experiential interventions for the mental empowerment of groups. With its initial objective being the learning and teaching of the French Language - FLE (Français Langue Étrangère, French as a second Language), paired with the methodology of educational drama and through a common stimulus (film-portraits), the methodology of the Study passes through the theatrical experiential routes, into the workshops, and ends in the Field of a polymorphic classes, just like in the film. It attempts to resolve situations of conflict, and, ultimately, to strengthen and inspire all team members.
Specifically, through experimental actions, group empowerment was attempted after the social problems and mental traumas that emerged from the educational tools. The implementation of theatrical mediation provided answers to racism, prejudices, social exclusion, but also to the management of emotions caused by specific social problems as well as their relief.
A necessary condition of the implementation of the three actions was the transition from the experiential process with the aim of conquering self-awareness and developing empathy to strengthen the bonds of a school group. The interdisciplinary approach of the implementation of the research of this Study attempts to place the educational process within a framework of dialogue and interaction with the learners, and not only be confined in the acquisition of grammar and vocabulary rules within the framework of the typical acquisition of knowledge.
(EN)