Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΡΟΜΠΟΤ R1 ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ ΠΑΙΔΙΩΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ:ΜΙΑ ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών   

Αποθετήριο :
Πέργαμος   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΡΟΜΠΟΤ R1 ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ ΠΑΙΔΙΩΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ:ΜΙΑ ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ

Μαυρόγιαννη Γρηγορία (EL)
Mavrogianni Grigoria (EN)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2025


Η παρούσα διπλωματική εργασία αποτελεί μελέτη περίπτωσης (ποιοτική έρευνα) και έλαβε χώρα σε νηπιαγωγείο της Καισαριανής (Αθήνα). Σκοπός της έρευνας είναι η διερεύνηση της επίδρασης της εκπαιδευτικής ρομποτικής, μέσω του εκπαιδευτικού ρομπότ R1, στην ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης των παιδιών προσχολικής ηλικίας. Στην έρευνα συμμετείχαν συνολικά 21 παιδιά (11 αγόρια & 10 κορίτσια) τυπικής και μη-τυπικής ανάπτυξης (αυτισμός, ΔΕΠΥ), ενώ ένας μαθητής είχε προσφυγικό υπόβαθρο (Ουκρανία) και φοιτά και σε τμήμα ένταξης. Από την ανάλυση των δεδομένων, τα οποία προέκυψαν από παρεμβάσεις που συνοδεύονταν από παρατήρηση, φύλλα εργασίας, ρουμπρίκες και συνέντευξη, προέκυψε ότι η αξιοποίηση του ρομπότ R1 στην εκπαιδευτική πράξη συνέβαλε σημαντικά στην ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης των παιδιών, καθώς παρατηρήθηκε σημαντική βελτίωση στην ικανότητά τους να αναγνωρίζουν, να εκφράζουν και να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους, όπως επίσης και στην ικανότητά τους να κατανοούν και να ανταποκρίνονται στα συναισθήματα των άλλων μετά το πέρας της έρευνας.Επίσης, η αξιοποίηση του ρομπότ R1 συνέβαλε στην ενίσχυση των κοινωνικών δεξιοτήτων των παιδιών. Συγκεκριμένα, παρατηρήθηκε βελτίωση στην ικανότητά τους να συνεργάζονται με άλλους, να επικοινωνούν αποτελεσματικά και να επιλύουν συγκρούσεις. Οι ομαδικές δραστηριότητες με το ρομπότ συνέβαλαν στην ενίσχυση της αλληλεπίδρασης των παιδιών βοηθώντας τα να μάθουν να δουλεύουν μαζί, να μοιράζονται ιδέες και να υποστηρίζουν τους συμμαθητές/συμμαθήτριες τους. Επιπλέον, η συμμετοχή στις ρομποτικές δραστηριότητες προήγαγε την ανάπτυξη δεξιοτήτων ηγεσίας και υπευθυνότητας, καθώς ορισμένα παιδιά ανέλαβαν ηγετικούς ρόλους και καθοδηγούσαν την ομάδα τους. Τέλος, διαπιστώθηκε ότι η εκπαιδευτική ρομποτική προσφέρει πρόσθετα οφέλη σε παιδιά με μη-τυπικές μαθησιακές ανάγκες, όπως η ενίσχυση των κοινωνικών δεξιοτήτων και η βελτίωση της ικανότητας αναγνώρισης και διαχείρισης συναισθημάτων. Όσον αφορά την ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης μέσω της εκπαιδευτικής ρομποτικής, δεν παρατηρήθηκαν διαφορές ανάλογα με το φύλο. (EL)
This thesis is a case study (qualitative research) conducted at a kindergarten located in Kaisariani (Athens). The purpose of the research is to investigate the impact of educational robotics, specifically through the educational robot R1, on the development of emotional intelligence in preschool-aged children. The study involved a total of 21 children (11 boys and 10 girls) with both typical and atypical development (autism, ADHD), including one student with a refugee background (Ukraine) who also attends an integration class. The data analysis, derived from observations, worksheets, rubrics, and interviews, revealed that the use of robot R1 in the educational setting significantly contributed to the enhancement of children's emotional intelligence. Notable improvements were observed in their ability to recognize, express, and manage their emotions, as well as in their ability to understand and respond to the emotions of others by the end of the study. Additionally, the use of robot R1 contributed to the strengthening of children's social skills. Specifically, improvements were observed in their ability to collaborate with others, communicate effectively and resolve conflicts. Group activities with the robot enhanced interactions among the children, helping them learn to work together, share ideas, and support their peers. Furthermore, participation in robotic activities promoted the development of leadership and responsibility skills, with some children taking on leadership roles and guiding their teams.Lastly, it was found that educational robotics offers additional benefits for children with atypical learning needs, such as enhancing social skills and improving their ability to recognize and manage emotions. Regarding the development of emotional intelligence through educational robotics, no gender-based differences were observed. (EN)

Τεχνολογία – Πληροφορική

Τεχνολογία – Πληροφορική (EL)
Technology - Computer science (EN)

Ελληνική γλώσσα

Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Σχολή Επιστημών της Αγωγής » Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης » ΠΜΣ Εκπαίδευση STEM και Συστήματα Εκπαιδευτικών Ρομποτικών Διατάξεων » Κατεύθυνση Εκπαίδευση STEM και Συστήματα Εκπαιδευτικών Ρομποτικών Διατάξεων

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.