Distance Education in the COVID-19 era: The example of Greece and the international opportunity to transition to the Open School of Inquiry Based Learning, Collaborative Creativity, and Social Solidarity

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Distance Education in the COVID-19 era: The example of Greece and the international opportunity to transition to the Open School of Inquiry Based Learning, Collaborative Creativity, and Social Solidarity (EL)
Distance Education in the COVID-19 era: The example of Greece and the international opportunity to transition to the Open School of Inquiry Based Learning, Collaborative Creativity, and Social Solidarity (EN)

Anastasiades, Panagiotes

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

2022-03-23


Η επέλαση του νέου κορωνοϊού Covid-19 και οι επιπτώσεις της πανδημίας σε διεθνές επίπεδο διαμορφώνουν ένα πρωτόγνωρο σκηνικό για τους πολίτες αλλά και τις οργανωμένες κοινωνίες. Τα εκπαιδευτικά συστήματα σε διεθνές επίπεδο καλούνται να σηκώσουν σε ελάχιστο χρόνο την ευθύνη της μετάβασης σε ένα νέο περιβάλλον υποστήριξης της μάθησης στο σπίτι σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης.Η εργασία διαρθρώνεται σε δυο κύρια επίπεδα, Στο πρώτο επίπεδο το ενδιαφέρον εστιάζεται σε μια πρώτη καταγραφή των ενεργειών με βάση τις οποίες τα εκπαιδευτικά συστήματα τόσο διεθνώς όσο και στην Ελλάδα επιχειρούν να αντιμετωπίσουν τις επιπτώσεις της πανδημίας. Στο δεύτερο επίπεδο διατυπώνεται ο ισχυρισμός ότι το νέο εκπαιδευτικό περιβάλλον που αναδύεται δεν θα πρέπει να περιοριστεί στον υποστηρικτικό του ρόλο στο πλαίσιο των εκτάκτων συνθηκών που βιώνουμε, αλλά οφείλει να προετοιμάσει την μετάβαση στο Ανοιχτό Σχολείο της Διερευνητικής Μάθησης, της Συνεργατικής Δημιουργικότητας και της Κοινωνικής Αλληλεγγύης. Ένα σχέδιο 3 φάσεων προτείνεται προς αυτή την κατεύθυνσή. (EL)
This paper reviews recent reports about the implementation of Distance Education during the Covid-19 pandemic in Greece and worldwide. In particular, it aims to determine how Educational Systems reacted to the transition to a new home-based learning environment focusing on the Greek Educational System and its plans to address the current situation. Specifically, the emerging framework of Education is outlined.It can be concluded that Educational Systems responded to the new reality of social distancing similarly worldwide. The emphasis was mainly on ensuring equal access to Distance Education environments and remote technological support to all those involved in the educational process. This was also the case in Greece, where accessibility issues were primarily met despite existing difficulties. However, the pedagogical dimension of Distance Education was absent.Based on these conclusions, education policy developers should consider transitioning from Phase A of Distance Education: Remote Emergency Support, to Phase B: Pedagogical Dimension, and, ultimately, to Phase C: Transition to the Open School of Inquiry Based Learning, Collaborative Creativity and Social Solidarity. (EN)


Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία

Αγγλική γλώσσα

Hellenic Network of Open and Distance Education (EL)


1791-9312
Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία; Τόμ. 18 Αρ. 1 (2022): Open Education: The Journal for Open and Distance Education and Educational Technology ; 6-25 (EL)
Open Education: The Journal for Open and Distance Education and Educational Technology; Vol. 18 No. 1 (2022): Open Education: The Journal for Open and Distance Education and Educational Technology ; 6-25 (EN)

Copyright (c) 2022 Panagiotes Anastasiades (EN)




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.