Το έργο του Κλάιστ "Die Herrmannsschlacht" (Η μάχη του Χέρμαν), κατά την οποία ο Χέρμαν, αρχηγός της γερμανικής φυλής των Χερούσκων, καταφέρνει να ενώσει τις γερμανικές φυλές σε μια μάχη εναντίον των Ρωμαίων, οι οποίοι τελικά κατατροπώνονται, ήταν ένας βασικός μύθος του εθνικοσοσιαλισμού. Πυρήνα της εργασίας αποτελεί η ερώτηση, γιατί θα μπορούσε το έργο αυτό να προσληφθεί ως ένα εθνικοσοσιαλιστικό κείμενο. Στο προσκήνιο βρίσκεται η εξέταση θέσεων ή στοιχείων του έργου, τα οποία θα συναινούσαν σε μια τέτοια πρόσληψη. Ένας προφανής λόγος ήταν το γεγονός ότι ο Χίτλερ αρέσκονταν να ταυτίζεται με τον Χέρμαν. Άλλοι λόγοι συνδέονται με τα ιδεώδη της εθνικοσοσιαλιστικής ιδεολογίας. Για το λόγο αυτό αποτέλεσε χρήσιμο εργαλείο της έρευνας, το έργο του Χίτλερ "ο Αγών μου" στο οποίο η συγγραφέας της διπλωματικής εργασίας ανατρέχει συχνά και το οποίο είναι διαφωτιστικό σε ότι αφορά στην κοσμοθεωρία του εθνικοσοσιαλισμού. Ταυτόχρονα διερευνάται και ο ρόλος της προπαγάνδας στην οικειοποίηση του έργου αυτού από τον εθνικοσοσιαλισμό. Σημαντικά πάνω σ' αυτό είναι το λεξιλόγιο, το ύφος και η επιθετικότητα του περιεχομένου της "Μάχης του Χέρμαν". Το γεγονός ότι οι εθνικοσοσιαλιστές οικειοποιήθηκαν το έργο αυτό, δεν μειώνει το λογοτεχνικό μεγαλείο του συνολικού έργου του Κλάιστ. Τελικά θα πρέπει να συγκρατήσουμε στο μυαλό μας, ότι το αυθεντικό κείμενο δεν μπορεί να βρεθεί, αλλά σίγουρα εφευρίσκεται. Είναι επίσης πολύ σημαντική η ρήση του Κλάιστ, ότι ο άνθρωπος δε βλέπει τα πράγματα όπως είναι, αλλά όπως το πνεύμα του το επιτρέπει.
(EL)
Kleists Drama „Die Herrmannschlacht”, in dem der Cheruskerfürst Hermann die zerstrittenen germanischen Fürsten zum Kampf gegen die Römer einigt, so dass die Römer vernichtend geschlagen werden, war ein Grundmythos des Nationalsozialismus.
Kernfrage der Diplomarbeit ist, warum „Die Herrmannschlaft” als ein nationalsozialistischer Text rezipiert würde. In Vordergrund steht die Untersuchung von Merkmalen oder Aspekten im Text, die ihn für eine nationalsozialistische Vereinnahmung geeignet machen, oder von außen an ihn herangetragen wurden, also in ihn hineininterpretiert. Ein wahrscheinlicher Grund ist, dass Hitler mit Hermann identifiziert werden wollte. Andere Gründe verbinden sich mit den nationalsozialistischen Idealen des Dritten Reiches. Dazu ist das Werk Hitlers „Mein Kampf“ besonders hilfreich, auf das die Verfasserin oft zurückgeht, da es viele wesentliche Aspekte der nationalsozialistischen Weltanschauung erhellt.
Darüber hinaus wird die Rolle der nationalsozialistischen Propaganda in der Vereinnahmung des Werkes von Kleist als „nationalsozialistisch“ erforscht. Wichtig sind das Vokabular, der Ton und die Aggressivität des Inhalts von „Herrmannschlacht“. Würde das Werk von den Nationalsozialisten vereinnahmt, reduziert auf keinen Fall die literarische Größe Kleists.
Zum Schluss soll man auf alle Fälle folgendes im Gedächtnis festhalten, dass der authentische Text sich nicht finden lässt, dass es stets erfunden wird . Erheblich ist auch die Aussage Kleists, dass der Mensch die Welt nicht sieht, wie sie ist, sondern wie sein Geist es ihm erlaubt.
(EN)