Ο σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι η ανάλυση εκείνων
των λογοτεχνικών έργων του Τζώρτζ Γκόρντον, Λόρδου Βύρωνα, και του Πέρσυ
Σέλλεϋ τα οποία αναδεικνύουν την πολύπλοκη και αμφίρροπη σχέση μεταξύ της
Δύσης και της Ανατολής, η οποία χαρακτηρίζεται σε μεγάλο βαθμό από έχθρα και
κατηγορίες για τυραννία, καθώς επίσης και η ανάδειξη της λεπτής αντιπροσώπευσης
των συνηθισμένων αρνητικών τρόπων με τους οποίους παρουσιάζονταν η Ανατολή.
Η διπλωματική αρχικά παρουσιάζει το περίγραμμα του Οριενταλισμού και του
Φιλλεληνισμού και μετά εστιάζει στην συλλογή ιστοριών του Λόρδου Βύρωνα που
έμεινε γνωστή ως Οι Τούρκικες Ιστορίες, η οποία αποτελείται από πέντε ποιήματα,
εκ των οποίων αναλύονται τα τέσσερα, τα οποία είναι Ο Γκιαούρης, Η Νύφη της
Αβύδου, Λάρα, Μία Ιστορία και Η Πολιορκία της Κορίνθου, μαζί με το αφηγηματικό
ποίημα Το Προσκύνημα του Τσάιλντ Χάρολντ, μαζί με το θεατρικό έργο Ελλάς και
το λυρικό δράμα Προμηθέας Λυόμενος του Σέλλεϋ, με σκοπό την ανάδειξη των
προαναφερθέντων θεμάτων.
Ιστορικά, ο 19ος αιώνας χαρακτηρίστηκε ως σημείο καμπής λόγω των
πολλών επαναστάσεων σε όλη την Ευρώπη. Χάρη στην υποστήριξη πολλών
Ευρωπαίων διανοούμενων και του Φιλελληνικού Κινήματος, η κατειλημμένη από
την Οθωμανική Αυτοκρατορία Ελλάδα, επαναστάτησε για την εκδίωξη του
δεσποτισμού και για την καθιέρωση της ελευθερίας και της δημοκρατίας. Κατά
παράδοξο τρόπο ωστόσο, ο Φιλελληνισμός οδήγησε σε μίσος για την Ανατολή, ένα
σημαντικό θέμα της παρούσας εργασίας, καθώς δείχνει ότι και οι δύο ποιητές
υιοθέτησαν μία κριτική στάση όσον αφορά τον Φιλελληνισμό, καθώς και ήπιο αντι-Ανατολικισμό.
(EL)
The objective of the dissertation is to analyze those literary works by
George Gordon, Lord Byron and Percy Bysshe Shelley that showcase the
complex and ambiguous relationship between the Occident and the Orient,
characterized to a large extent by aggression and accusations of tyranny, as well
as to unravel their nuanced representations of stock negative depictions of the
East. The dissertation initially maps the contours of both Orientalism and
Philhellenism and then focuses on Byron’s collection of stories that has come
to be known as The Turkish Tales, comprising of five poems, four of which will
be presented, namely The Giaour, Bride of Abydos, Lara, A Tale and Siege of
Corinth, as well as his narrative poem Childe Harold’s Pilgrimage; and
Shelley’s closet drama Hellas and his lyrical drama Prometheus Unbound, in
order to address the aforementioned issues.
Historically, the nineteenth century marked a turning point as many
revolutions throughout Europe took place. With the support of many European
intellectuals and the creation of the Philhellenic movement, Greece subjugated
by the Ottoman Empire rebelled to oust despotism and establish freedom and
democracy. Paradoxically, though, Philhellenism led to a distrust of the orient,
a point that the dissertation deals with as it demonstrates that both poets adopted
a critical Philhellenic stance as well as a mild anti-orientalism.
(EN)