Η παρούσα έρευνα έχει σκοπό να εξετάσει τη διδασκαλία του μαθήματος της Γλώσσας με την χρήση του Scratch σε παιδιά Α΄ και Β΄ Δημοτικού. Συγκεκριμένα, σκοπός είναι να αναδειχθεί αν και κατά πόσο βοηθάει η χρήση του Scratch στην εκμάθηση γραμματικών φαινόμενων σε σχέση με την παραδοσιακή διδασκαλία, δηλαδή τις ασκήσεις σε φύλλο εργασίας. Εστιάζει στο μέρος των ρημάτων, των επιθέτων και των ουσιαστικών. Συγκεκριμένα, στην αναγνώριση τους και στον διαχωρισμό. Επιπλέον, στην εκμάθηση δημιουργίας ορθών προτάσεων και στην συνοχή ιστοριών. Έχει παρατηρηθεί ότι μεγάλο μέρος των παιδιών δυσκολεύεται στα συγκεκριμένα γραμματικά φαινόμενα, όταν έρχεται σε επαφή για πρώτη φορά.
Πολλά παιδιά δεν έχουν ξαναπάει σε σχολείο πριν την Α΄ Δημοτικού, επομένως η μετάβαση από το νηπιαγωγείο ή το σπίτι στο σχολικό περιβάλλον μπορεί να είναι μια μεγάλη αλλαγή. Ο νέος χώρος, οι νέοι κανόνες και οι διαφορετικές ρουτίνες μπορεί να τους προκαλέσουν άγχη και αβεβαιότητα.
Τα παιδιά στην Α΄ Δημοτικού αρχίζουν να συνυπάρχουν με μεγαλύτερο αριθμό παιδιών και να αναπτύσσουν νέες κοινωνικές σχέσεις. Αυτό μπορεί να δημιουργήσει άγχη και δυσκολίες στην προσαρμογή, ειδικά αν είναι πιο ντροπαλά ή δυσκολεύονται να επικοινωνήσουν με τους άλλους.
Χρησιμοποιήθηκε φύλλο εργασίας και διαδραστικές δραστηριότητες μέσω Scratch για την σύγκριση της παραδοσιακής διδασκαλίας σε σχέση με την χρήση της εφαρμογής. Τα αποτελέσματα που απορρέουν από την συγκεκριμένη μελέτη είναι θετικά και φανερώνουν ότι η χρήση της εφαρμογής συμβάλλει στην κινητοποίηση των μαθητών και στην ανάπτυξη του ενδιαφέροντος τους ως προς το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας. Το οπτικό περιβάλλον προγραμματισμού βοηθάει στην κινητοποίηση των παιδιών και ενισχύουν την άποψη τους ότι μαθαίνουν, παίζοντας, το οποίο είναι γνώριμο για την νεαρή ηλικία στην οποία βρίσκονται. Με την παρούσα έρευνα έγινε φανερό ότι υπήρχαν και απορίες σχετικά με την εφαρμογή του Scratch, καθώς τα παιδιά δεν είχαν έρθει ξανά σε επαφή, διότι βρίσκονταν σε μικρό ηλικιακό φάσμα.
Υπάρχουν αρκετά περιβάλλοντα προγραμματισμού, τα οποία τα παιδιά μπορεί να έρθουν σε επαφή και να ανακαλύψουν πιο ενδιαφέρουσες πτυχές μάθησης. Το Scratch είναι ένα διασκεδαστικό πρόγραμμα για τα παιδιά. Είναι εύκολο στην χρήση του και τα παιδιά δεν χρειάζονται ιδιαίτερες γνώσεις για το συγκεκριμένο περιβάλλον. Με την κατάλληλη καθοδήγηση και επεξήγηση του εκπαιδευτικού, τα παιδιά μπορούν να δημιουργήσουν δικά τους project. Με αυτόν τον τρόπο θα ξεφύγουν από τον παραδοσιακό τρόπο μάθησης και θα καταλάβουν ότι η γνώση είναι δύναμη και μπορούν να την αξιοποιήσουν παντού
(EL)
This research aims to examine the teaching of Language with the use of Scratch to first and second grade children. Specifically, the aim is to highlight whether and to what extent the use of Scratch helps in learning grammatical phenomena in relation to traditional teaching, namely worksheet exercises. It focuses on the part of verbs, adjectives, and nouns. Specifically, in their recognition and separation. In addition, learning to create good sentences and consistency of stories. It has been observed that a large proportion of children struggle with specific grammatical phenomena when they first come into contact with them.
Many children have not been to school before the first grade, so the transition from kindergarten or home to the school environment can be a big change. The new space, new rules and different routines can cause them anxiety and uncertainty.
Children in the first grade begin to coexist with a larger number of children and develop new social relationships. This can create anxiety and difficulties in adjustment, especially if they are shyer or have difficulty communicating with others.
A worksheet and interactive Scratch activities were used to compare traditional teaching versus using the app. The results of this study are positive and show that the use of the application contributes to the motivation of students and the development of their interest in the Modern Greek language course. The visual programming environment helps to motivate children and reinforce their view that they learn by playing, which is familiar to the young age they are at. With this research it became apparent that there were also questions about the Scratch application, as the children had not been in contact before because they were in a young age range.
There are several programming environments that children may come into contact with and discover more interesting aspects of learning. Scratch is a fun program for kids. It is easy to use and children do not need special knowledge to use it. With appropriate guidance and explanation from the teacher, children can create their own projects. In this way they will escape from the traditional way of learning and understand that knowledge is power and they can use it everywhere
(EN)